söndag 11 december 2016

Anasazi Girl (7)

Det här blir sjunde inlägget om Anasazi Girl, den Finot Open40 som seglade iväg från Portland, USA den 22 juni 2011, för drygt fem år sen. Med familjen Burwick/Sao ombord, då med pappa James, mamma Somira och Tormentina 3 år och Raivo 8 månader. Familjen har utökats, Pearl föddes i NZ och minstingen Tarzan är född i Puerto Natales, Chile den 6te april i år. Men låt oss blicka tillbaka till den första havsseglingen, från Portland mot Frankrike sommaren 2011. Videon är lite lam inledningsvis, men efter sådär 1:50 får man en uppfattning om hur det är att segla Open40 med riktigt små barn.

Anasazi Girl seglade vidare mot Kapstaden, i små barnvänliga etapper. Hamnade så småningom i NZ där hon renoverades för att säljas och fick ny vacker fribordsdekor. En växande familj behövde mer plats och dom hoppades kunna byta till en katamaran för att kunna cruisa i söderhavet. Det blev ingen affär och istället gav dom sig iväg mot Cap Horn i början av mars 2014. Nästan framme fick dom hårt väder och mastbrott, familjen blev upplockad, båten kom på drift men bärjades och bogserades in till Puerto Williams på södra stranden i Beaglekanalen. Du hittar mina inlägg om detta genom att klicka på Anasazi Girl i spalten t.h.

Jag har haft sporadisk kontakt med James och Somira de snart 3 år dom nu bott i Chile. När födseln av deras fjärde barn närmade sig flyttade dom upp till Puerto Natales, provinshuvudstad med större beredskap att hjälpa till vid Tarzans födelse. Tarzan - ett fint namn! För några veckor sedan flyttade familjen tillbaka till sin båt i Puerto Williams. Tormentina som nu är 8 år, har gått 2 år i Chilensk skola. Inför flytten söderut fick hon sitt terminsbetyg några veckor före sina klasskamrater. Hon ska avsluta sin chilenska skolgång i Puerto Williams.


Seglarskola i Puerto Williams
Tormentina till rors
James har jobbat hårt för att få fram en ny vingmast. Den ursprungliga kolmasten är ersatt av en vingmast i Al. Här är hans komprimerade beskrivning av vad som är nytt.
...
Mast tube. 300mm alloy wing , manufactured   by Fosters in New Zeland
Rig engineer: Mike Elley New Zealand
Sail plan: Stephane Fauve France
Constructor of the rig. Buzz Ballenger Spars Watsonville California
Track and Cars: Antal
Radar: Koden Sitex
Active radar reflector: Sea-me
Lights: Lopolight
Sails: Donation from Class 40 Dragon. carbon twaron
Battens. Carbon from C Tech New Zealand
Self level radar mount: Scantstrut
Electronics: NKE France
Initial design: Uwe Jaspaerson Jaz Marine South Africa. Brett Burville Windrush australia
15.3m rotatiing wing mast with one set of spreaders and inferior and superior wires as the compression on the 1st panel is very high. Southern ocean capable. Class 40 main cut off at first reef. Head stay is now 50mm shorter. Dieform rigging. Headsail on soft hanks. There is a possibility that i will be able to use my structural Facnor furler. 

Wish me luck, we leave on the ferry nov 3 with the gear and the family and my truck
Tormentina to switch schools and finish 2nd grade in Puerto Williams
some how we will live on the Anasazi Girl. 
....
Tarzan
Tarzan
Till James försvar kan jag säga att dom invändiga bilder jag sett på Anasazi Girl visar en betydligt högre komfort än ombord på Talanta, den Pogo 40S2 jag seglade från Lissabon till Malta i oktober. Jag föreslog James att dom också skulle flytta in i förskeppet, där finns ju gott om plats. Men inte, där finns alla förråd. Krävs stor plats till förvaring för en fyrbarnsfamilj.

Masten fick åka färja. Hela familjen också med bil och allt. James livnär sig som alltiallo när det gäller båtar. Far kors och tvärs över Sydamerika där hans tjänster behövs.
Den nya masten inför den sista etappen med färja från Puerto Natales till Puerto Williams
Anasazi Girl har kortare mast än Class 40, därför funkar det att kapa ner ett Class40 storsegel. Inferior and superior wires betyder extra vant som går över spridarspetsen halvvägs upp till förstagsfästet och halvvägs ner till däck.

På väg till mastkranen


Med lite god vilja ser man extravanten som går över spridarspetsarna.
Det blir en utmaning att leva ombord med fyra barn. Jag hade en diskussion med James om att att barnen nu hade rotat sig i Chile och kanske ville bli kvar för gott. Men han berättade att dom haft familjeråd om detta och enhälligt beslutat om att segla vidare. En crusingkatamaran väntar på dom i Grenada, västindien. Anasazi Girl är fortsatt till salu. För 135 k$.

Snart dags att lämna Puerto Williams och segla mot varmare trakter. Jag önskar hela familjen en riktigt god tur.

När jag skriver detta surrar det till i min iPad, mail från Marine Traffic om att Talanta lämnat St Lucia, också Micke med besättning önskar jag god tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar