måndag 12 december 2016

Busväder i Södra Oceanen

Det kom ett Twitterinlägg från Jean Pierre Dick, du vet han som seglar StMichel-Virbac i VendeeGlobe.

« La situation est dangereuse »

Jag kan inte mycket franska (det jag lärde mig under förra VendeeGlobe finns inte kvar och direktsändningarna från den pågående versionen är så tråkiga så dom följer jag inte) men så mycket förstår jag att nu är nåt på gång. En skärmdump från årets VG tracker visar att JP Dick har vikt av norrut med avsikten att segla mellan Australiens "fastland" och Tasmanien. Inte för att hänga på Sydney-Hobart Race utan för att det ska bli riktigt busväder i det södra spåret. Vindsymbolerna visar prognosen om 48 timmar, då börjar det bli riktigt blått (eller om det är lila). Och värre ska det bli.

Alltid lika spännande att använda translate.google.com. Hela meddelandet från JP Dick lyder i översättning enligt följande (jag har redigerat det en hel del, det telegramliknande twittrandet följer nog inte den skolgrammatik jag en gång fick i mig och googleöversättningarna blir ofta ganska kassa). Rubriken är förstås enkel att förstå:

"Situationen är farlig"
"Säkerheten för båten går före kappseglingen", förklarar Jean-Pierre Dick. Under några dagar kommer befälhavaren hålla igen farten för att undvika ett kraftigt lågtryck. Styr mot sundet mellan Tasmanien och fastlandet Australien. "Det kommer att finnas en hel del vind i Bass Strait * (som ligger mellan Australien och Tasmanien), men där är seglingsbart".

"Detta lågtryck är mycket djupt och varar i tre dagar från imorgon. Vindarna kommer att överstiga 45 knop med byar upp till 60/70 knop. Havet kommer att vara mycket oroligt med vågor över 10 meter. Det finns ingen tvekan att  situationen där skulle vara mycket farlig."

Vilka är alternativen?
"Jag har studerat vädersituationen i 2 dagar. Det finns två huvudalternativ. Antingen sakta ner innan lågtrycket genom att stanna nära iszonen, ett riskfyllt alternativ med tanke på att lågtrycket kanske inte rör sig enligt prognosen. Eller gå igenom Bass Strait * den vägen är längre, men där är mindre vind och mer skyddade farvatten. "

Vilket alternativ väljer du?
"Jag gör valet med tanke på maximal säkerhet. Jag kommer att gå igenom Bass Strait. Det södra alternativet är alltför osäkert. Under de kommande timmarna kommer vi att glömma kappseglingen och satsa på säkerhet. "

* Bass Strait är det farvatten som skiljer det australiska fastlandet (delstaten Victoria) och ön Tasmanien. Sundet har fått namn efter den läkare George Bass som följde den brittiska sjökaptenen, upptäcktsresanden och karteraren Matthew Flinders, som seglade runt Australien för att visa att det var en ö och som sen seglade söderut till  Tasmanien. Bass Straight förbinder södra Stilla havet och Indiska oceanen.

På annandagen startar Sydney-Hobart Race, det stora racet över Bass Strait

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar