måndag 6 april 2015

Ett paket från Holland

När jag var på intensivsemester i New York under påsklovet kom ett 4 meter långt paket från Ceilidh i Holland med kolfiberspinnakerbommar till halvtonnaren Antheor och till First 27.7. Ceilidh bakar sina master och spinnakerbommar till skillnad från tex CST i Australien som lindar sina. Antheor har J (förtriangelbas) = 3,13 m, spinnakerbommen är 4 m, dvs riktigt lång.Den topphissade spinnakern är på 74 kvm, betydligt större än halvtonnarna hade på 80-talet.

Vägning av Antheors spinnakerbom. Vikt inklusive två foresparbeslag och skyddshölje.
Antheors spinnakerbom har ytterdiameter 70 mm, väggtjocklek 2,1 mm. Foresparbeslaget är monterat i en delrinhylsa. Lifthanfoten fästs i öglan på belagets öppningssida. Eventuellt nedhal i öglan på undersidan.. Det är relativt lätt att hantera beslagen, jag brukar lägga ett pekfinger runt den utstickande rostfria tappen när beslaget ska öppnas. Betydligt lättare att kontrollera jämfört med att dra i den tunna linan.

 Spinnakerbommen till First 27.7 är 3,4 m låmg och har diameter 60 mm, enbart bom med delrinadaptrar så att beslagen ska passa väger 1,95 kg, de två beslagen väger 442 g tillsamman.




Spinnakerbommarna levereras kapade till längd, skyddslackade mot UV strålning med Polyuretan tvåkomponents klarlack och iträdda adaptrar (hylsor) och beslag.

Till Piano har jag en 3,58 m lång kolspinnakerbom med diameter 50 mm och Forespar-beslag.Försökte först beställa 60 mm bom till Antheor och 50 mm till First 27.7. 50 mm rör finns inte i Ceilidhs sortiment och maxlängden för 60 mm röret är 3,5 m. Tydligen är jag ganska ensam om att förespråka en tunn spinnakerbom. Spinnakerbommar går sönder när tex ett beslag brister och spinnakerbommen far iväg eller när den trycker för hårt på förstaget eller om man varit oförsiktig nog att montera lift/nedhal mitt på bommen istället för i hanfot. Till Manzanitan hade jag ett 35 mm kolrör (köpt direkt från Exel i Finland, men den inköpskanalen är numera stängd för småkunder) som var förstärkt med glasfiber/epoxy strumpa där spinnakerbommen gick emot förstaget. Det gäller att hantera sin spinnakerbom rätt.  Men snart seglar jag ju gennakerbåt, undrar hur det kommer att kännas att klara sig utan spinnakerbom?

Länk till Ceilidhs spinnakerbomsidor har du (här).

4 kommentarer:

  1. Ta med en spirbom på gennakerbåten. Bra-ha-sak om det gennaker eller peke havererar eller det blåser för hårt (kort banben osv).

    SvaraRadera
  2. Hej Anders,

    jag har tagit hem en offert från Ceilidh på ny spinnbom. Att du beställt därifrån är väl egentligen tillräckligt kvalitetsbetyg för mig, men måste ändå fråga om du hört något från båtägarna om dessa bommar efter en säsong innan jag slår till?

    Får också passa på att slänga in en fundering om längden. Flyttar fram förstaget till 4.20 i vinter. Standard SPL = 3.75 m men det känns väl kort, med så pass långt J-mått så lutar åt att beställa en 4.00 eller tom ännu längre. Frågan är väl bara vad SRS-straffet hamnar på...

    SvaraRadera
  3. Såvitt jag vet är Ceilidhs maxlängd 4,0 m på 70 mm spinnakerbommar. Vet inte om det beror på att formen är så lång, det är ju kolfiberbom som bakas av pre-preg.
    Ta ut ett SRS provmätbrev med längre spinnakerbom, så får du ett exakt svar. Jag har inte analyserat spinnbomlängdens inverkan.
    Hittills har jag levererat tre spinnakerbommar från Ceilidh, till halvtonnaren Antheor i Lomma, till Roger Hellströms NF i Uppsala och en till Edman Sails på Limhamn. Inga klagomål på spinnakerbommar hittills. Inga nyheter är goda nyheter när det gäller reklamationer. Ceilidhs första mast till Cheetah 30 var inte bra, fick en ny mycket bättre garantimast när den första ramlade efter två år. Ceilidh gör bra grejer, i det fall när det blev fel fick vi full support!

    SvaraRadera
  4. Tack Anders, blir en beställning. Produkterna har jag fått bra känsla för och god support är tyvärr alltför sällsynt, men ack så ovärderligt!

    SvaraRadera