Orginalrodret till
Piano har rak fram och bakkant och rak horisontell underkant. En typisk 70/80 tals utformning, så såg också rodren ut till Manzanita och Expressen. Rodren hade ofta NACA0012, dvs 12% profil. Jag har väldigt goda erfarenheter av såna roder. Men varför nöja sig med det?
|
Det gamla rodret ser ju fint ut! Varför ska han byta det? Rodret är ca 1,3 m djupt. Klicka på bilden så blir den större. |
Moderna roder har lagom svept framkant, ofta rak bakkant. Fortfarande är tjocklekar mellan 12 - 18% vanligt, faktiskt i övre spannet eftersom roderkordorna är kortare. Tjockleken bestäms av hjärtstockens tjocklek. Räknar jag enligt de normer som gäller för fritidsbåtar hamnar
Pianos hjärtstock på 58 mm diameter om den utförs i Aluminium avsedd för marina miljöer. Den kan göras tunnare i höghållfast rostfritt stål, men då är faktiskt materialet inte helt rostfritt längre. Syrafast - i marina miljöer riktigt rostsäkert stål - kan tex vara 17-7,5-1,5 där siffrorna står för legeringsinnehållet Cr-Ni-Mo, har tyvärr ganska låg hållfasthet i det här sammanhanget, faktiskt ungefär som Al. Ganska låg sträckgräns vilket innebär att hjärtstocken kan deformeras. Och absolut dumt att välja som hjärtstocksmaterial, det blir tungt och det blir dyrt och inte bättre än Al.
Så det rostfria material som används i hjärtstockar är alltså tyvärr inte helt rostfritt. Men hållfast. Man kan välja klenare dimensioner, det minskar vikten, men ner till vikten för Aluminiumvarianten kommer man inte. Dessutom fortfarande dyrt.
Kolfiberhjärtstock blir lätt och hållfast men ytterligare en säkert tiopotens dyrare.
Bosse Fransson har tillverkat ett nytt roder till
Piano, med samma profiler och planform som det nya rodret han gjorde förra året till sin Dynamic 35
Existens. Nästan samma eftersom kölen till Existens sticker djupare än Pianos köl och Pianos roder därigenom ska vara lite grundare. Det blir också en test på om roderprofilen kommer att kunna användas till Z31.
|
Rodret är kapat nedtill jämfört med Bosses roder. Rodret är 1,6 m djupt. |
|
Hjärtstocken (den tunnare rundstången) har 45 mm diameter. Hylsan vid anslutningen mot skrovet har diameter 58 mm för att passa i det självlinjerande nållagret från JEFA. Rodret är rollat med bottenfärg men ännu inte slutslipat. Tittar du noga ser du att hylsan sticker utanför roderbladet. Reflexen från belysningen visar var profilskiftet sker från NACA0012 till NACA63012. |
|
Hjärtstocken limmades in i divinycell, som formfrästes i Bosses stora NC fräs. Därefter laminerad och vakuumbaggad . Utanpå det ett lager epoxyspackel som också formfrästes (Divinycell- och epoxispackelfräsning går riktigt fort). Bilden visar ytan efter fräsning ach handslipning före epoxymålning. Bosse ringde så jag kunde lyssna på ljudet när han knackade på bladet. En ren metallisk klang, ungefär 2-strukna G. Undrar om Piano kan segla upp till den tonen. Z31 borde kunna klara det. |
Roderprofilvalet är Bosses, Den framtill lite fylligare NACA0012 vid anslutningen till skrovet och NACA63012 en bit ner. Profilen upptill är mindre känslig för avlösning (som normalt börjar i rodrets överkant - på Piano tar det ca 1 sekund för luftnedsuget som erhålls vid avlösning att nå ner och täcka hela rodret) och därmed risk för broach. Profilen nedtill är laminär.För att kunna utnyttja fördelen hos den laminära nedre delen måste förstås rodervinkeln för det mesta vara nära noll, dvs kräver en väldigt väl balanserad båt. Det kommer att bli en utmaning på
Piano, där balanseringen får göras med segeltrimmet. På Z31 har jag fortfarande valet att först och främst placera kölen rätt. Alla goda krafter i teamet bakom Z31 samarbetar om detta.
Hej
SvaraRaderaBefintliga rodret på min First27.7 väger ungefär 26Kg. Det är ganska mycket tycker jag! Jag skulle vilja lägga pengar på ett nytt tillverkat till eks. I kol för att få ner vikten. Känner du till någon som skulle kunde tillverka ett sådant? Jag tänker att mallen helt enkelt ska vara gamla rodret som ser ut så här: http://www.finot.com/bateaux/batproduction/beneteau/first27_7/Img_5832JMLiot.jpg Skulle tro att det skulle gå att få ner vikten till åtminstone hälften?
Jesper
Ett Expressroder ska väga 18 kg (iallafall på den tiden jag var mätningsman), vid ett tillfälle hittade vi ett roder som vägde 12 kg. Vare sig Express- eller First 27.7 rodren har en tung hjärtstock så rimligtvis borde ditt roder åtminståne komma ner till halva vikten fortfarande i glasfiber. Med kolfiber sannolikt lite under 10 kg.. Tyvärr blir one-offroder väldigt dyra och jag har ingen bra rodertillverkarkontakt att förmedla.
SvaraRaderaHej Anders
SvaraRaderaHur har du upplevt skillnaden med det nya Bosse rodret jämfört med ditt gamla?
MVH
Mikael
I nästan alla lägen är det nya rodret bättre, undantaget är kombinationen by som kränger ner båten ordentligt och våg som lyfter, då släpper rodret ganska omgående. Det nya rodret har sin största nosradie upptill och är vassare nedtill. Pelle Lindell tipsade om att det borde vara tvärtom. Jag har ännu inte bestämt mig om att ev öka nosradie till samma överallt. Eller följa Pelles ide helt o hållet. Med nya rodret är båten mindre lovgirig och autopiloten styr bättre. En hit alltså som kanske kan göras ännu bättre!
SvaraRadera