onsdag 25 mars 2015

Gott om plats


I Ängeviken alldeles norr om Kyrkesund ligger en Figaro 2, Ritad av Marc Lombard, byggd av Beneteau, båttypen används i soloseglingscirkusen i Frankrike/engelska kanalen. Några gånger har Piano hittat natthamn i Ängeviken och det är det närmaste jag varit en Figaro 2.

Figaro 2 är en fullständigt kompromisslös solo/shorthandedracer. 10,15 meter lång, 3,43 m bred, 2,15 m djup, väger lite drygt 3 ton. En meter högre (kol)mast än Piano och riktigt lång spinnakerbom. Nästan 40 kvm storsegel och 28 kvm genua. Seglas med spinnaker och det finns tusen youtubeklipp som visar solospinnakerrepor med autopilotstyrning och rorsman på däck. Det här klippet från 2010 är fint:

Francisco Lobato - Figaro 2010 - ROFF/Tempo-Team in action


Jag saknar en ordentlig sittbrunn på Figaro 2, annars hade det kanske blivit en sån. Jag vill faktiskt inte helt överge möjligheten att mysa i skärgården.

Säga vad man vill om inredningen, men det ser ut att vara gott om plats och det viktigaste finns med: hela båten blir en sambandscentral, Sanningen att säga kanske inte heller inredningen lockar till skärgårdssemestrar.

Klicka på bilden så ser du bättre. Ett enlågigt gasoldrivet pentry, diskho i plast, toalett framför masten bakom skottet, bred durk så man kan röra sig när det lutar, finns säkert nån stickkoj om man behöver lägga sig, men på de bilder jag sett "sittsover" man mest lutad mot bordläggningen. Dom runda rutorna i bildens vänster och högerkant är inspektionsluckor till vattenbarlasttankarna, 200 liter på varje sida. I mitten: Charlie Dalin, Skipper MACIF 2015.
Som ni kanske förstår så handlar Z31 projektet också om insidan. Vad ska in, hur mycket ska med, hur många kilo ska man spara. Kanske skulle byta till NOMEX istället för Divinycell. Dubbelt så dyrt, väger hälften så mycket, 36 istället för 72 kg. Ordentliga kojer väger ca 10 kg, Ett mer fullständigt pentry ytterligare 15 kg, Bord i kolfiber, tror inte att ett kolfiberbord kostar nåt i SRS.

Ni undrar säkert över vad som händer med Z31. Jag är mest förundrad över att vissa saker tar så lång tid i ett land som ändå tillhör Europa. Bankärenden som härhemma tar 2 timmar, tar där två veckor. Z31 projektet kräver investeringar och utöver influensan är det hela omställningen till en ny typ av produktion som tar tid och kraft. Det är fantastiskt enkelt att handla inom EU, enkel pengatransferering, enkla transporter. Man loggar in på sin bank och gör en SEPA betalning, man ringer sin transportör som kommer och hämtar. Till Belgrad tar allt mer tid. Tull ska betalas, proforma fakturor ska fram, grejer blir stående vid gränser, Men vi lär oss och hittar väl bra kanaler som fixar allt så småningom.

Som du sannolikt också förstår så är tidpunkten för vakuuminjicering av första skrovet framskjuten, kommer sannolikt att ske i mitten av april.

3 kommentarer:

  1. Du kan få titta på mina kojbottnar nästa gång du är i Helsingborg. Dubbellaminerad EPP. Väger (nästan) ingenting, är styvt och isolerar. Jag har nog en provbit kvar i garaget...

    SvaraRadera
  2. Figaro II är en klart häftig båt som dessutom verkar tåla tuff segling trots att den "bara" väger ca 3 ton!

    SvaraRadera
  3. Näe, det där med NOMEX var ett lite skämtsamt sidospår, inspirerat av Jean Pierre Dicks nya IMOCA 60, som ska ha det i däcket. Vakuuminjicering med NOMEX är dessutom en riktigt dålig ide, det är ju ett hexagonalt distansmaterial, som en bikaka. Alltihop skulle ju fyllas med vinylester. 36 kg skulle bli ungefär 30 ggr tyngre.

    SvaraRadera