Botten är nu rullad fyra gånger, värmefläkten riktad på bulben, tanken är att grundfärgen ska snabbhärda så att båten ska kunna släppas ner på trailern. Vattenslipning väntar.
Tog hem det gamla rodret för att jämföra med det nya. Det nya med sin rostfria mycket tyngre hjärtstock väger totalt bara 3,3 kg mer än det gamla.
Olika planformer förstås och det nya rodret är tunnare.
Gamla rodret, målat med Nautix A9T Speed flou, samma orange färg som dom franska snabbseglarna använder (här). Avsedd att användas enbat på köl och roder. Färgen blev en besvikelse eftersom slem växte ganska ohejdat på den orange ytan. Resten av botten var målad med blå VC17. Rodrets nedre hörn fick en bättring med VC17 i somras. Roderbladet är 1,21 m djupt. |
Nya rodret, som Bosse redan målat med HBcoating/Nautix A4T Speed (här). Roderbladet är 1,60 m djupt. |
Inget nytt om Z31, det blir den lakoniska kommentaren idag.
Det kostar att ligga på topp ;-)
SvaraRaderaLite trist att det inte går att hitta roller för olika lösningsmedel. Hur svårt kan det va'?
Undrar hur det kommer sig att roderbyte inte påverkar srs. Det borde ju vara prestandahöjande.
SvaraRaderaMvh Joakim
På gamla LYS-tiden var alla förändringar höjande (oavsett om det gav mer fart eller ej) och då var det ju bara två decimaler. En kolmast kunde ge en pinne, en djupare köl en pinne och ökad segelyta en pinne. Gjorde man alla tre kunde man få "mängdrabatt" och det kanske bara gav två pinnar. Nu finns tre decimaler så ändringar kan nyanseras mer. Roder kan vara prestandahöjande och/eller säkerhetshöjande. Ett stallande roder under en brant slör i ett fält båtar är ingen höjdare...
SvaraRaderaDet är inte helt rätt att alla förändringar var höjande I LYS men bedömningen var konservativ, dvs. om tveksamhet så gav det det höjning. kol gav en pinne men något likande är det även idag. djupgående fans en formel för men det skulle ändå göras en helhetsbedöming.
RaderaRoderbytet till Piano hade på LYStiden sannolikt inneburit höjt mättal. Just pga den känsla både Joakim och Mikael ger uttryck för: det är nytt, det ser fräscht ut, därför är det sannolikt snabbare. SRS TK har en mer pragmatisk attityd: i det lite grovmaskiga nät SRS regeln är så är prestandaskillnaden försumbar. Vad jag hoppas på är att det nya rodret innebär bättre balans och en mer lättstyrd båt.
RaderaJa snabbt ser det nya ut:-).
RaderaJag renoverade mitt gamla på minicompisen i år men till nästa säsong så blir det nytt. Antingen egentillverkat eller på det sätt du föreslog.
Håller tummarna för att byråkratin ska rulla på lite snabbare för er och ert projekt.
Ett grundgående brett roderblad eller eller ett smalt och djupt? Jag har två motiv för att prova ett nytt - till synes mer modernt - roder till Piano. Det första är att ta reda på om det verkligen ger den förbättring som man gärna förknippar med det som är nytt. Moderna prestandabåtar har roder som ser ut så här. Men är dom rodren bättre? Eller är skillnaden så liten att den i realiteten är försumbar. Eller - gud förbjude - är det nya rodret sämre? Nu har jag två riktigt fina roder, med noggranna profiler, med superfinsih, med möjlighet att prova fram och tillbaka.
SvaraRaderaMitt andra motiv är att prova roder till Z31. Vill ju att den båten ska ha det bästa av allt, också roder. Jag kommer inte att kuna använda exakt samma roder till Z31, hjärtstocken är för lång. Men det betyder ju att en Z31 variant av rodret som Bosse har designat kommer att bli lättare eftersom den tunga hjärtstocken kapas.
Ögat gillar formen på det nya!
SvaraRadera