söndag 26 april 2015

Omisskännlig doft av Xylen

HBcoating, epoxygrundfärgen det här året, ska målas i flera lager med 8 - 12 timmars mellanrum. Piano fick fyra lager med nångång lite kortare mellanrum men för det mesta dagen därpå. Sen tar det 7 dagar innan epoxyn härdar. Behöver man verkligen vänta så långe? Provar att värma bulben så att härdningen går fortare.

En kupevärmare inställd på 650 W, en bit golvfrigolit, en handduk som är trasa och en overall.
Fyra lager HB coating målat med skumroller.
Spåret mellan kölfläns och skrovet fylls med epoxyspackel när kölbultarna är dragna och båten åter vilar på kölen på trailern.
På tiden att han lär sig att sprutmåla istället för att envisas med roller.
Dammsuger garaget på vattenslippaeer, hittar 180 och 120. Börjar med 180. Går inget vidare. 120 går bättre, Först bulben, sen kölens BB sida. När jag slipar sprids en omisskännlig doft av Xylen. Lösningsmedel kvar i färgen alltså, trodde att målningsintervallet var satt så att Xylen skulle hinna avdunsta. Eller var det så att min otålighet att måla lager två lite för tidigt straffar sig? Iallafall får kvarvarande Xylen lättare att smita iväg när ett ytskikt försvunnit.

Börja slipa innan epoxygrundfärg är ordentligt uthärdad har jag provat tidigare. Det går åt mycket slippapper i början, men vattenslippapper är billigt på Biltema. Byter ofta så går det bra. Förra året la jag på Nautix epoxygrund på kölen, den färgen var betydligt enklare att jobba med än HB coating. Samma procedur som nu, jag började vattenslipa för tidigt, men när jag väl kommit igenom ytan går det lätt. Förhoppningsvis är färdighärdat HB coating lika hård som Nautix epoxy, det var lätt att maskinslipa bort den orange bottenfärgen utan risk att gå in i epoxygrunden.

Sen kan man fråga sig varför jag lägger på ny epoxygrund när underarbetet förra året var så noggrannt? Men det berodde på en misstolkning av resultatet från fuktmätningen, fuktmätaren skrek när jag provade kölen i höstas, men nu har jag insett att det var kölbultarna som gav upphov till den signalen.

Om du upplever att Piano seglar snabbare i sommar så är det nog pga att bottenfinishen har tagits till en ny nivå. Eller pga det nya rodret. Eller pga den nya focken. Det blir helsvart kryssgarderob i år.
Den där bulben fotograferar han väl lite väl ofta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar