Dags att fixa båten. I höstas upptäckte jag några begränsade områden med blåsor i bottenfärgen. Tidigare har jag envistas med att inte epoxymåla botten, det skulle vara helt OK att enbart måla bottenfärg VC17 direkt på gelcoat. Skrovet är vakuuminjicerat, men gelcoat och den handupplagda mattan är vanlig polyester. Slipade bort all gammal VC17 direkt efter upptagningen i september, körde in båten i ladan och sen har båten stått och torkat. Fuktmätte i höstas och konstaterade att mätaren inte gjorde utslag på skrovet. Däremot skrek fuktmätaren när jag provade på kölen. Kölen är uppbyggd av två vakuuminjicerade skal, skalen laminerade ihop framtill, trädda runt 12 st kölbultar, limmades ihop baktill och mot blyet nedtill och sen fylldes alltihop med klipp från glasfiberskrot och vinylester. Lyxigt att fylla med den dubbelt så dyra vinylestern, men den suger inte vatten.
Jag har haft kontakt med Dan Ekström under vintern och vi har delat erfarenheter om att underhålla båtar. Han insisterade på att jag skulle fuktmäta båten igen. Skrovet är fortfarande heltorrt. Mätaren skriker fortfarande när jag provar kölen, men vänta ... Fuktmätaren reagerar ju också för metall. En lite noggrannare mätning på kölen visar mig var kölbultarena finns. Ingen fukt alltså. 10 kölbultar ligger direkt mot dom 5 mm tjocka skalen. Inte undra på att mätaren reagerar.
Jag hittade ett märkligt område ca 60 cm bakom kölplattan. Det verkade blöda vätska från några små porliknande hål. Torkade ordentligt, nästa dag fuktigt igen runt dom små hålen. Fuktmätte och mycket riktigt skrek mätaren. Ingen metall där. I diskussionen på facebook om detta föreslog Jimmy Hellberg att injiceringen inte hade fyllt det här området ordentligt. Låter som ett projekt att slipa upp och laminera om. Ett projekt för nästa år. Området är ca 2 x 2 dm.
Ombord på Piano seglar mest ingenjörer. Superingenjörer. Den flygande ingenjören Fredrik, den superpraktiske ingenjören Hans. På Ven Runt hade vi inhopp av Bosse Fransson. Dessutom inhopp av seglartalanger som Henrik Edman och Bosse Bergqvist.
Igår lördag jobbade Hans och jag på båten, Hans kläckte den självklara iden om hur avfuktning ska göras. Värm till minst 25 grader, lägg vakuum på ytan. När trycket sänks till sådär 10 torr som min vakuumpump klarar så sänks vattnets koktemperatur radikalt. Se diagrammet nedan, relativt tryck på x-axeln, koktempereatur på y-axeln. 10 torr är 10 mmHg, dvs drygt 1% av atmosfärstrycket.
Riktade luftströmmen från en kupevärmare mot det fuktiga området från skrovets insida. Ganska snart blev utsidans yttemperatur typ 40 grader. På utsidan tejpade jag först bleeder, en styv filt som ska se till att vakuumsugningen kan ske i hela området (påminner starkt om den vita sträva sidan av en scotchbritesvamp). Utan bleeder sugs plastfilmen fast mot bordlägningen och det blir ganska lokalt vakuum. Har du ingen bleeder kan du kapa till småbitar av 8 mm polypropylenrep (billigt blått), lägga som en stjärna med cenrum i utsugspunkten. Butylband (hade lite kvar efter monteringen av ett kanalplasttak till uterummet) som tätning och ca 0,5 x 0,5 m byggplast som trycktes fast mot butylbandet. Det finns massor av bra youtubeklipp som visar hur man kan göra, sök på "vacuum infusion"). Med temperaturen 40 grader hade det räckt med ca 0,08 atmosfärstryck (se diagrammet ovan) för att vattnet i laminatet ska koka bort.
Startade vakuumpumpen lördag kl 14, tog mig ut till båten söndag morgon kl 9. Mätte fukt och mätaren gav nästan inget utslag. Helt klart är att metoden fungerar och att det går fort. 19 timmar.
En enkel vakuumpump med effekten 1/3 hkr, ca 250W kostar 1200.- på JULA. Man behöver inga sofistikerade ventiler för att koppla in sugslangen. Med butylband klarar man alltihop.
Undersidan på bulben är också årets projekt. Måste hitta på ett sätt att lyfta båten så att hela undersidan är fri och tillgänglig för racingfinishjobb.
Snustorrt är rubriken på det här inlägget. Tyvärr är också nyhetsnivån från Z31 projektet i Belgrad. Snustorr. Jag får en inblick i Serbisk byråkrati, Serbiskt bankväsende, tillståndgivning för den nya fabriken. Z31 projektet är en månad sent vid det här laget, men Zoran är en driftig person som jobbar intensivt, oftast blir det Skype mellan 22 - 23 på kvällen, när han äntligen kommit hem. Åker ner som moraliskt stöd om en vecka. Då kommer också hela lasset från Reichold, Zoran har köpt en komplett utrustning för vakuuminjicering av 5 båtar. Bara att kavla upp armarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar