onsdag 22 april 2015

In the air

På facebook följer jag alla vårutrustares vedermödor. Om val av bottenfärg, torktider för epoxy, tips om förbättringar etc.

Piano står fortfarande i sitt vinterförvar i Ingelsträde, ca 7 km från Viken. Ca 4 km från Höganäs hamn. Ingen uppvärmning men jag har haft frostvakt inombords. Totalt elförbrukning 862 kWh. Nu när solen värmer den fd ladans röda fasad känner jag tydligt värmestrålningen i ryggen. Det är tunnplåt i både väggar och tak.

Årets projekt är bulbens undersida. Piano står på sin Harbeck trailer och vilar på två tvärbalkar, skodda med trä. För att komma åt undersidan måste båten lyftas. Tanken var att först göra iordning den frilagda delen av bulbens undersida mellan tvärbalkarna, sen skulle en granne skulle komma med gaffeltruck och flytta båten några dm framåt, men det skulle då bli svårt att få till den mjuka kontinuerliga form som ger de vackra strömningsbilder jag såg vid strömningssimuleringarna för ett drygt år sen.

Lyfta en båt som väger knappt tre ton? Byggde två bockar med bra höjd, skaffade en garagedomkraft och lyfte först trailern ca 10 cm i framkant så att hela båten pekade uppåt. Ställde bocken på plats, släppte ner domkraften. Nu var framhjulen avlastade. Lyfte bakkanten på samma sätt. In med bocken och släppte domkraften. Plockade bort träskoningen på trailerns tvärbalkar och nu hänger bulben fritt. Det blev en spricka i spacklingen runt kölens bakkant, kölen skjönk några tiondels mm. Dags att dra kölbultarna när båten så småningom vilar på trailern igen.
Främre bocken, tvärbalken är 1 meter lång. Målat med grå epoxygrundfärg Ijmopox HB Coating från Hedbergs i Kungshamn (här). Ett mer fullsändigt datablad hittar du (här). T.v ligger den kasserade Hansson 31 #26.
Främre och bakre bockar. Och en svävande köl.
1100 kg bly svävande bly, drygt 900 kg i bulben och resten i fenans nedre del.
Slipat bulbens undersida med långklots, mellanspacklat 3 gånger med NM lättspackel 260. Det blir ingen North Sail Trim Cup i Lomma den 9/10de Maj, härdningstiden för epoxygrundfärgen är 7 dar, bottenfärgen läggs på innan epoxygrundfägen härdat ut men måste vänta ut de långa tork/härdtiderna innan slutslipning kan ske. Epoxygrundfärgen har Xylen baserat lösningsmedel. Riktigt aggresivt alltså. Efter tips från facebook åkte jag till Bauhaus och köpte skumrullar som skulle klara lösningsmedel. Tji fick jag!
Inte helt beständig mot Xylen, men jag klarade att rolla botten och köl utom bulben med 5 skumrullar. Försökte också med en mohairrulle men då blev ytan betydligt sämre.
Egentligen skulle jag varit i Belgrad den här veckan för att vakuuminjicera det första Z31 skrovet. Men allt material för detta är inte på plats. Det finns liksom ingen etablerad leveransstruktur för material till vakuuminjicerade båtskrov i Serbien. Men det finns på andra sidan gränsen, i Kroatien. Jag hoppas leveranserna därifrån kommer igång snart.

I sommar blir det Piano för hela slanten, med silkesmjuk bulbundersida och sprillans nytt roder. Och förhoppningsvis ingen touch i graniten på Bohusracet som skrapar sönder bulbens undersida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar