tisdag 3 mars 2015

Macke fixar roder till sin Finngulf 33

I början av spetember förra året seglade vi 2manna från Helsingborg. Egentligen skulle seglingen gå TOR Gilleleje, men i Gilleleje fanns det inte plats, så det blev Helsingör istället. Marcus Blidberg seglade också 2manna i sin Finngulf 33.
Han kontaktade mig när våra båtar väl vare upptagna på land och ville ha råd om modifiering av rodret. Jag tog fram profiler på olika höjder baserat på hans uppmätning av kordalängder och költjocklekar. Macke ville inte slipa ner tjockleken, så det blev NACA fyrsifferserie profiler med glidande relativ tjocklek 14,28% nedtill och 15,6% upptill.

Jag tog också fram .step filer till mallarna, både profil- och framkantmallar, Macke fräste dom i 10 mm spånplatta och nu när utomhustemperaturen tillåter så har han börjat spackelarbetet.

Jag fick ett mail med bilder plus webadressen till hans blogg. Alla bilder är tagna av Macke.

" ...
Hej Anders!
Nu har jag kommit ytterligare en bit på vägen med mitt roder. Började spackla banorna i helgen. Tyckte det var svårt att få till ett bra resultat då det gick en hel del spackel som inte ville stanna kvar på sin plats. Bestämde mig för att göra ytterligare en spackling med mallarna efter att jag slipat av första gången. Förvånande nog såg det faktiskt ok ut när jag provade mallen efter slipningen, men som sagt en gång till blir det.
Var nere och gjorde omgång två ikväll sen är det tänkt att jag ska börja bredspackla. Bifogar lite bilder. Du kan också titta in på 
... "



Mallar för roderprofiler på 5 nivåer. Bra att börja med framkantmallar och sedan trycka till profilmallarna.

Lägg på spackel, därefter gladpack, tryck in mallarna i gladpacken

Man kan skära bort spackel utanför mallarna innan härdning, då blir slipjobbet minimalt.



Macke valde att behålla allt spackel, mer jobb men mindre spill.
Slipat rent första malltryckningen. Dags för andra malltryckningen.
När ribborna härdat är det dags för bredspackling mellan banorna. Man joibbar med tex en bredspackel eller Al-skena som går över t vå banor.

3 kommentarer:

  1. Det ser fint ut. Frågan som uppkommer är, hur mycket gör det på båtfart, roderverkan, osv? Det verkar vara en hel del jobb.

    SvaraRadera
  2. Ja då är vi två som undrar? Ska bli intressant till våren och att dessutom få känna på resultatet. Anledningen till att jag gav mig på projektet var inte för att kapa tiondelar på farten utanför att jag upplevde vibrationer och att båten inte kändes bra på rodret när fart och vind ökade. När jag tog mig en närmare titt var rodret osymetriskt och väldigt ojämnt med en väldigt tjock bakkant som var avrundad. Visst kunde man nöjt sig med att spackla ut ojämnheter och snygga till bakkanten. Men jag bedömde att jobbet skulle bli ungeför lika stort plus att när jag mätte upp de bef profilerna så var förhållandena mellan korda, tjocklek och placering väldigt underliga ju längre ner jag kom. I botten var skillanden mellan rodrets tjocklek i bakkanten och max tjocklek 10mm plus att max tjockleken i princip satt så långt fram mot nosen det gick. Jag satte mig några kvällar framför nätet och kollade upp hur det borde se ut. Givetvis fanns det många åsikter men man kunde ändå skönja någont av en "standard form" som borde fungera på våra deplacement båtar utan att bygga om rodret helt. Det skulle visa sig vara en Naca0012 som man sedan skulle kunna skala till 0015. Kontaktade också Anders som har ben kolla på det här med profiler mm. Han har verkligen varit till en stor hjälp. Han kan säkert svara på din fråga ang ev. fartökning.

    SvaraRadera
  3. Flera fördelar. Rodret svarar bättre vilket ger ökad manövrerbarhet. Rodret fungerar som en effektiv vingprofil vilket innebär mindre rodervinklar för samma sidkraft och därmed mindre strömningsmotstånd. Mindre risk för avlösning innebär att rodret biter bättre i kritiska - broach - situationer när man använder stora roderutslag. I första hand vinner man manövrerbarhet. Den direkta inverkan på farten är liten, den indirekta pga av att man i rodret bättre känner hur båten går är större.Dessutom får man samma roderkänsla på SB och BB halsar.

    SvaraRadera