Med Piano ändrades läget. eftersom den kappseglingen kräver ström. Ett 100 Ah gelbatteri skulle väl klara både att starta motorn ibland och att driva GPS plottern? Plus att ladda iPad och diverse mobiltelefoner? Plus ett kylskåp och elpumpen till toaletten och elpumpen för att tömma septiktanken. Plus lite LED belysning i ruffen och lanternor. Men det funkade inte, vi blev akut utan elförsörjning mitt i Bohusracet 2013.
Väl tillbaka i Viken kopplade jag in ytterligare ett startbatteri plus Mastervolt övervakningssystem för att kunna se batteriernas status. Plus en ny effektiv 50W solpanel. Solpenelen laddar gelbatteriet, startbatteriet är enbart kopplat till startmotorn, Båda batterierna laddas från varsin utgång på Mastervoltladdaren (levererar max 20A) när landström är kopplat. Ganska dyra system, dessutom komplicerade. Kopplade också in autopiloten och sommaren 2014 fungerade allt oklanderligt, nu finns ingen anledning att ändra på något. Men en ny båt, vilket system ska jag ha till den?
Per Hagström seglar Z31 #1, jag frågade honom om vilket elsystem och instrument som skulle vara bra till Z31. Per säljer Saildrive 330 motorn som också är den motor jag ska montera i det nya Pianot. Det började med att jag tyckte det var mer eller mindre självklart att installera en EFOY bränslecell som gav 8A och en blyackumulator som skulle klara att starta motorn. EFOY startar automatiskt när batterispänningen sjunker och i princip sköter det systemet sig helt själv. Vi kom in på prisskillnader mellan LiIon batterier och EFOY.
" ...
Hej!
Efoy är nog inte så mycket dyrare än LiIon batterier.
I min värld ska man till SD330 bara ha en batteribank, ett eller två ( då helt parallellkopplade) batterier. Detta utökar utbytet av laddning vara sig det gäller landström eller solceller.
Jag skulle göra följande elinstallation i en Z31:
· Ett st Lion batteri 160 AH ( motsvarar ca 300 Ah bly celler)
· En konstant spänningsladdare 50 A ( drygt 3 timmar laddtid på ett tomt batteri)
· 3 st solceller á 25 watt med separata regulatorer för maximal laddning
· En välisolerad kompressorkyl med blank aluminiserad insida
· En AIS med Wifi
· En Sony Xperia ( som är vattentät för sittbrunnsbruk) för Sea Pilot
· En handhållen GPS på batteri för backup
· VHF
· Värmare ( även om vi aldrig använder det)
· Autopilot ( även om vi inte haft det på några race men skulle kunna vara praktiskt)
· Självklart LED belysning överallt
· Standard instrumentering som kan kopplas ihop med AIS wifi för transport till Sony plattan
· Om du vill ha kontakt med omvärlden, sätt till en separat 4G router istället för att ha radio integrerat i plattan. Det ger maximal batteritid.
Ett sådant system borde gå runt soliga dagar och ändå ge en uthållighet sämre dagar åtminstone 2-3 dagar helt utan laddning. Det tycker jag motsvarar Z31´s kapacitet.
Sedan ska det förstås vara automatsäkrat, elen ska ligga i rör ( gärna enkelt fäst med buntband under kojbottnarna. I taget bör man dra tunna integrerade rör.
Systemet blir enkelt, tål 2000 laddcykler och behöver egentligen inget underhåll alls.
... "
Per föredrar alltås det solcellsladdade systemet som ibland behöver landström. Bosse Fransson har ett 8A EFOY system i sin Dynamic 35, den båt vi ska segla Seapilot2Star Baltic med. Desutom kommer vi att ha en Garmin plotter och autopilot. Blir många timmar på havet för att se vad EFOY och Garmin går för. Det kommer att ta ett tag att få det nya Pianot seglingsklart. Det är nog inte dags att köpa in elförsörjningssystem förrän i slutet av sommaren. Gott om tid att bestämma sig alltså.
Otroligt kul att speca en båt från grunden på detta sätt. Återigen, vilket häftigt projekt. Kan man lämna en Omega30 som inbyte tror du:-).
SvaraRaderaMvh joakim
Jag har haft ett 120A batteri monterat långt akterut. Har nu byggt en batterilåda anpassad för två 60A agm batterier. Batterierna står nu på kölen precis bakom masten. Det ena är tänkt som start och ett som förbrukning. 60A till förbrukning kan ses som lite men med Efoy så funkar det att segla dygnet runt. Efoy är dyra grejer men räknar med att ha den många år och inget man skickar med om båten säljs. Betalade 1300:- för Varta batterier efter seglarrabatt. Tanken är att enbart ha koll på nivån i dunken till Efoyen, i övrigt glömma bort elproblemet.
SvaraRaderaBosse F