onsdag 11 mars 2015

Tryckvattensystemkomponenter till salu

Det här med att speca en ny båt blir till att börja med en enda lång önskelista. När jag började med Hansson 31 projektet gjorde jag misstaget att göra en lista med extra allt.

Till Piano fick jag för mig att ett tryckvattensystem skulle vara bra. Inget fotpumpande mer, bara vrida på kranen och vattnet skulle rinna. Handlade pump, expansionskärl och armatur på Hjertmans. Monterade komponenterna, drog alla slangar och skaffade en vattentank, som dock aldrig blev vare sig inkopplad eller installerad. Grejerna fick hänga med ombord första året, den flexibla vattentanken blev liggande i sin orginalförpackning under SB stickkoj.

När sommaren hade gått och vi hade klarat oss bra med vatten i 1½ liters petflaskor insåg jag att rinnande vatten inte var något jag tycker behövs ombord, Så grejerna åkte ut utan att dom någonsin tagits i drift.

Jag har dom liggande här i mitt arbetsrum. Dom är till salu för en billig penning.
Expansionskärl, Hjertmans artikelnummer 4716-21 säljes för 300.-, kostar ny 895.-
Tryckvattenpump Johnson Pump typ WPS 2.4. 9 liter/min. Säljes för 200.- Modellen finns inte längre kvar i Hjertmankatalogen, Motsvarande Johnson Aqua Jet pump i det nuvarande Hjertman sortimentet kostar 725.-
Enkelkran de lux, Hjertmans artikelnummer 4727-18 säljes för 250.-, kostar ny 668.-
Plastimo flexibel vattensäck 50 liter, Hjertmans artikelnummer 4761-50 säljes för 250.- , kostar ny 725.-
Expansionskärl, pump och kranen har alltså varit monterade men har aldrig tagits i drift. Vattensäcken har inte varit uppackad och ligger kvar i orginalförpackningen. Allt inköpt 2010, grejerna finns i Viken (16 km norr om Helsingborg). Om du är intresserad skickar du en kommentar med din mailadress så kontaktar jag dig. 
-

1 kommentar:

  1. kuiosa: Föregångaren till Johnson Pump typ WPS 2.4. var min far Veikko konstruktör till. Alla 4 och 5 kammar pumpar fram till typ -90talet för båt och husvagn är konstruerade och testkörda i min verkstad. Sammansättningen skedde i Örebro.

    SvaraRadera