tisdag 17 mars 2015

Vad händer i Belgrad? - Z31(16)

I Belgrad händer just nu inte så mycket. Orsaken stavas "pig flue", en riktigt rälig influensa grasserar därnere. Så alla ni som väntar på nyheter om Z31 får ge er till tåls.

Diskuterar med mastleverantör - Ceilidh i Holland och vill att dom tar fram nedre spridarparet som bomerangvariant för att kunna göra en riktigt effektiv överlappande fock. Henrik E har rekommenderat en mast som böjer 12 cm (min mast till Piano böjer 6 cm), det innebär lite mjukare sektion än var Ceilidh har i sitt standardsortiment. Integrerad ränna istället för pålimmad Al-skena. Så det får bli deras sektion 28 men med annorlunda laminatspecifikation.

Har diskuterat båten med CDE (som har ritat skrovet till Z31), dom är förstås eld och lågor över projektet. Ska kölen flyttas? Är det förnuftigt att flytta bak masten? Vad tycker dom om vattenbarlast? Enkel- iställer för dubbelroder? Lättare båt? Fatheadstor? Jag fick enkla och tydliga svar.

Flytta bak masten för att kunna öka förseglets area ("mera hästkrafter"), ta bort fathead och använd storseglet som trimtab.
Behåll kölens placering, den resulterande tryckpunkten på segelplanet ändras inte när masten flyttas bakåt. Masten kommer då att stå på kölen.

De fyra seglande Z31:orna har tendenser till att vara för lovgiriga. Detta problem kommer sannolikt att försvinna när fathead tas bort och singelroder tillkommer. Roderarean blir i singelvarianten betydligt större och rodret kommer att bli en viktig del av lateralplanet. Lovgirighet är viktig för prestanda, men det ska vara lagom mycket.
Lättare båt ger bättre lättvindsegenskaper, vattenbarlast ger dessutom bra hårdvindsegenskaper.
Vid bankappsegling fyller man båten med en helt bunt folk, så blir det högt rätande moment också utan vattenbarlast.

Här kommer en bild att sukta över, Per Hagströms Z31 Umsepuffen från Nyköping på kryss vid Mannens fyr under Byxelkroken, 2004-09-18 kl 13:02.

Snart är vi där. Men nån seglande Z31 i Viken ser vi inte förrän till hösten.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt kul att följa ett projekt så här, att få ta del av alla val och funderingar kring utformningen. Enligt mitt tycke en båt i perfekt storleksklass dessutom. När kan man beställa. :-)

    SvaraRadera