Lågprisflyg och speciellt Wizzair är slitsamt. Nästa gång ska jag köpa till priority boarding på väg hem, man packas in i ett kyffe efter att ha passerat säkerhetskontrollen, där blir varmt, inga sittplatser, planet går sent och är försenat, man trampar omkring och vill bara hem. Men det är billigt.
Däcksformen anlände till varvet igår förmiddag, med dragkroken pekande åt höger. Hela ekipaget hade krockat i Ungern och trailer med däcksformen lastad hade tryckt på så att dragstången deformerades. Men inte värre än att trailern kunde köras ända fram till varvet. Däcksformen klarade sig utan skador.
|
Däcksformen framme i Nova Padova, 25 km norr om Belgrad. |
Både skrov- och däcksform transporterades ner på trailer efter dragbil. Lasten var för bred för att få läggas direkt på flaket. Två rundor blev dubbelt så dyrt. Jag skriver inga siffror men det blev ruskigt dyrt. Transporten från Polen gick genom Slovakien - Ungern till Belgrad. Transport genom Tyskland var inte att tänka på av kostnadsskäl.
|
Skrovet har inåtgående fläns och skarven mellan skrov och däck ligger ca 200 mm innanför relingen vid sittbrunnen. Rengöring pågår. |
|
Ett gäng plastarbetare hos Narvalboats plus Dragan. Står i hallen där inredningen i båtarna slutmonteras. |
Formarna är i riktigt gott skick. I leveransen fanns också ett däck som inte blev monterat i nån båt.
|
Städa och skura bort allt resdamm. Totalt har Z31 tre stuvfack akterut. Det stora facket bordvarts på BB sidan (närmast i bild), ett mindre fack där städning just pågår plus ett grundare fack på SB sidan motsvarande det yttersta facket på BB sidan. Grundare för att skapa rymd i stickkojen på SB sidan. |
|
Blanka ytor, halkskydd läggs på efteråt. En lucka täcker uttaget i ruffskottet och därmed skapas ett fack för linor. |
|
I bakgrunden står två båtar i Narvalboats ordinarie sortiment, en traditionell snipa Cruiser Narval 620 och Adventure Narval 535, en walkaroundbåt med trimaranliknande skrov. Alla ytor på däcksformen är släta och rutor kan placeras var som helst. Formbitar placeras där rutorna ska vara för att erhålla monteringsflänsar. |
Nu har samma resande börjat som när Piano byggdes uppe i Karlstad, fast 6 timmars bilfärd är utbytt mot 5 timmars bil+flyg (via Sturup). Några nätter på vandrarhemmet i Karlstad är utbytt mot några hotellnätter i Belgrad och lunch på pizzerian i Grums är utbytt mot nån märklig fiskrestaurant vid Donaus strand (har nog redan överskridit rekommenderat max livsintag när det gäller fisk från den floden) eller lunchställe i Nova Padova som serverar stekt fläsk och pommes frittes. Nu ska formarna modifieras för vakuuminjicering och allt material till första båten ska transporteras upp från Parma i Italien.
Spänningen stiger....
SvaraRaderaFredrik E