fredag 9 januari 2015

Formarna lastas! - Z31 (6)

Här fortsätter historien om Z31, vill du läsa från börjar startar du (här).

När jag började skriva detta inlägg var rubriken "Var är formarna?", idag på fredag lunch ringde jag Zoran för att kolla läget, han berättade att dom höll på att lasta formarna på en polsk lastbil som kör söderut i eftermiddag. Han har kört upp 143 mil för att övervaka att lastningen görs OK. Så då blev det ny rubrik! Tråden på BLUR om Life 12.0 och diskussionen om breddregler genom Europa (här) fick mig att inse att transporten genom minst fyra länder i östeuropa kanske inte går problemfritt. Bara att hålla tummarna, andra får lösa dom problemen.

Z31-formarna kan lastas så att maxbredden blir 3,1 meter. Närmaste vägen går genom Ungern, men där är det stopp för bred last. Ett åkeri var vidtalat redan för en månad sen men drog sig ur just pga svårigheterna att köra den vägen. Vi får se vilken väg den polske chauffören väljer.

Sätter mig på ett plan söderut om några dar för möten och tekniska diskussioner med gänget som tar över tillverkningen. Tur att jag känner dom sen tidigare och dessutom har jag med mig Dragan från Maximal Marin Power i Höganäs. Både som stöd och tolk.

Jag kan ju inte klaga på spänning och exotiska inslag i det här projektet!

I en kommentar till förra inlägget om Z31 frågar Allan F om det finns några tidsplaner. Ännu kan jag mest se tusen möjliga blindskär innan det kan finnas en färdig båt som har den kvalité som krävs för att motsvara mina krav och dom krav som varje båtköpare ställer idag. Den handupplagda tiden är förbi och mina mantra för Z31 är vikt, styvhet och finish. För min del i just den ordningen, för en vidare kundkrets kanske i en annan ordning. Tidsplaner styrs mest av hur snabbt varvet kan ta till sig och tillämpa vakuuminjiceringstekniken.

Allans tankar om en MkII version av Z31 - se kommentar till tidigare inlägg (här) - stämmer ganska väl med mina egna med ett undantag, jag ökar hellre arean på gennakern - ska man flyga så ska man.

Lägger in en bild så att det blir lite studs på inlägget, misstänker bilden är tagen från Västerbron.
Pelle Hagströms Z31 Umsepuffen, vet inte var bilden kommer ifrån. Spridarvinkeln är 20 grader, borde kanske ökas till 30 grader eftersom Z31 är en gennakerbåt. Ökad spridarvinkel ger mer sträckt förstag, men väljer man normal stor (istället för fathead) kan man istället sträcka förstaget mha häckstaget, det ger enklare segling. 

16 kommentarer:

  1. Lycka till med projektet, ska bli spännande och intressant att följa!!

    Bosse F

    SvaraRadera
  2. Har du funderat på cantingköl istället för vattenbarlast. Det ger fördelen (om man har två sticksvärd) att svärden kan göras assymetriska (bättre lyft) och dessutom med rätt vinkel i förhållande till strömningen under en krängd båt. Till skillnad från en strykjärnsbåt med fast köl så behöver inte den kombinationen ta strömningen snett under skrovet.

    SvaraRadera
  3. En lätt båt med kapacitet att plana kräver nog extra bidrag till det rätande momentet för att kunna kryssa. Vattenbarlast är mer komplicerat än enbart den fasta kölen och en besättning som enkelt byter sida. Canting keel är mer komplicerat än vattenbarlast. Var ska jag dra gränsen? Det blir ännu mer komplicerat när två daggerboards/assymetriska svärd skall hanteras när man slår. Jag kommer säkert att ha avverkat alla varianterna innan ....
    Så länge det är kul segling är allt OK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nöja sig med ett sticksvärd som får kantra i en trumma som är för bred i framkant. 5o5-jollarna hade ofta så. Då slipper man ett moment. En idé som jag inte vet om den är testad är att köra kölen pneumatiskt. Då kan en liten kompressor gå hela tiden till en tank och sedan är det bara att trycka på en knapp vid slag.

      Radera
    2. Och så ska det passa ihop med reglerna, finns något skrivet om "lagrad kraft" i regelboken.

      Radera
  4. ps. Det är kul att slunga galna idéer till dig för du kommer alltid med genomtänkta svar!

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Så småningom ska jag berätta det också :-)

      Radera
  6. Ska verkligen bli spännande att följa detta projekt....låg vikt, mera segel, någon fot längre.....

    Hård slör / Tomas

    SvaraRadera
  7. Meget spændende. Men måske var det enklere at købe en gammel billig Mumm 30 med kulfibermast og masser af gode sejl til og så eksperimentere med vandballast eller canting køl på den gennemprøvede platform ? Sikkert billigere, sikkert hurtigere, men måske ikke lige så sjovt at bygge og projektere ?
    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  8. @Silversurfer, jag skulle aldrig sätta sågen i en Mumm/Farr 30. Z31 är ett helt annat projekt, en kombination av en semesterbåt och att flyga. Man får växla ner i semestermod, växla upp i racingmod. Formarna till en fin båt fanns där, ett varv i sydeuropa som söker båt till sin egen hemmamarknad och som jag tidigare diskuterat produktion av en uppgraderad Hansson 31 med fanns där. Förhoppningsvis kommer några exemplar av Z31 att hitta tillbaka upp till Skandinavien.

    SvaraRadera

    SvaraRadera
  9. Vilket häftigt projekt? Kanske läge att byta ut omegan:-)
    Mvh Joakim Axelsson

    SvaraRadera
  10. Vilket intressant projekt. Jag känner en som ägt/äger? nr2. Han finns med på några bilder. Ska bli kul att se hur det går. Det kan bli en intressant båt att byta upp sig till om jag vill ha en större än den Life 7.5 jag har idag.
    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  11. Lycka till! Även om jag har svårt att tro på en stor flotta Z31or. Den är för stor för att vara extrem tävlare och för lite för crusing. Tävlaren köper hellre en trailerbar racer och "kruse crus"lägger pengar på något större.
    Jag ägde den enda CDE 850:an mellan 1999-2007. En fantastisk båt till en tredjedel av priset för en Z31 men som tyvärr inte blev något mer.

    SvaraRadera
  12. En sportig båt med full komfort? Iallafall i min värld är det fullt möjligt att kombinera. En flotta med lika båtar adderar förstås ytterligare en dimension. Jag sneglar på Pacman när det gäller seglingskonceptet, den som vill flyga med Z31 ser till att båten är lätt och skapar rätande moment med vattenbarlast. Mycket arbete innan man får det instrumentet att klinga vackert. Jag hoppas på Z31 som en sportig bobåt för 2/3/4 personer, som seglas "traditionellt" i skärgården och - om man vill - med vattenbarlast vid längre överfarter. Jag vill ha en vass segelbåt också vid cruising, seglingen ska vara kul.

    SvaraRadera