torsdag 8 januari 2015

SRS och shorthanded mättal

SRS mätbreven för 2015 innehåller separata mättal för shorthanded segling. Iden är att båtar som är mycket beroende av att ha folk på rejlen för att segla bra när det blåser ska bli kompenserade när man bara är två ombord. Istället för kanske 4/5/6/7/8/9 personer. Breda lätta båtar drabbas mest av den uteblivna tyngden i lovart och ska då förstås kompenseras mest. Piano, som är en relativt smal båt tappar mindre. Nästan alla båtar får sänkt mättal i shorthanded mode. Sannolikt kommer det aldrig att handla om mixade startfält, dvs short- och fullhand båtar seglar mot varandra med sina full- respektive shorthand mättal. Det här inlägget handlar om tre båtar som seglade klass 3 på Bohusracet sommaren 2014 och som i år har fått olika shorthandavdrag. Jag har räknat fram hur respiten mellan X99 Maxx, Wasa 360 och Hansson 31 Piano ändras den kommande sommaren.

Piano gjorde sin debut i shorthandedsammanhang sommaren 2013, då vi helt oprövade seglade hem en 2ndra plats i klass 3 och 7de plats totalt. Kryss ut till Hätteberget, sedan läns i princip hela vägen till Trestenarna i Norge, sen kryss större delen av sträckan tillbaka till Smögen. Före oss i klass 3 hade vi Wasa 360 med precis samma mättal 1,218. Det var matchsegling hela vägen runt, där vi hela tiden växlade ledning fram till Ulsholmskalv då vinden öppnade och Wasa 360 gled ifrån. I mål var tidsskillnaden knappt 4 minuter. Halvvind är skrovfartsvind, Pianos kortare skrov blev den utslagsgivande faktorn.

2014 var det först superlätt på gränsen till drivsegling i två timmar och Maxx gled ifrån, i övrigt var det mycket halvvind. Vi tappade 18 minuter på Hakefjorden när vinden dog. Båtarna bakom skar över till SO sidan och blåste förbi i den nya vinden. Som dessutom väntade onödigt länge på att nå fram till oss. Vi blev en knapp halvtimme efter WASA 360 i mål, det var Seascape 27/Saphire 27 väder och dom gick som tåget på halvvind och slör. Wasa 360 kom på tredje och Maxx på 5te plats i klass 3. Piano blev 9:a i klassen och 36 totalt.

Vad händer i år? Jag har plockat fram lite siffror från SRS båtdatablad. Ta siffrorna med en nypa salt, det står ingenstans att det är slutgiltiga mättal. Tidsdifferenserna är beräknade för 29 timmars segling vilken är den ungefärliga seglade tiden både 2013 och 2014.

Först ändringen av mättal för X99. I SRS 2015 har standard X99 fått sänkt mättal från 1,253 till 1,244, nästan en pinne. Maxx har verifierat mätbrev och det plus ett lite högre deplacement än standardbåten gav förra året en minskning med 0,008, med samma avdrag i år blir mättalet 1,236.

Inga ändringar av fullhanded mättalet i år för Wasa 360 och Piano (som fick sänkt mättal  2014 från 1,218 till 1,217 pga minskat djupgående, Piano har verifierat mätbrev).

Shorthandavdraget är störst för X99 som får en reduktion med ytterligare två pinnar. Sänkningen för Hansson 31 är 1½ pinne och för Wasa 360 en dryg (1,1) pinne.

Shorthandmättalen för dom tre båtarna blir Maxx: 1,216, Wasa 360: 1,207 och Piano: 1,202.

Skillnaden mellan Maxx och Piano har minskat från 1,244 - 1,217 = 0,027 förra året till 1,216 - 1,202 = 0,015 i år.

Mättalsskillnaderna motsvarar tidsdifferenserna 20 minuter och 20 sek mellan Maxx och Piano jämfört med 39 minuter 2014. Skillnaden mellan Wasa 360 och Piano blir 7 minuter och 15 sekunder jämfört med 1 min och 27 sek 2014. Allt är seglade tider.

Lite ökad marginal till Wasa 360, klart mindre marginal till Maxx. Finns bara en sak att göra: segla ännu bättre och ännu snabbare!

X99 har varit min måttstock på hur bra vi seglar Piano, ett fjärran mål har varit att kunna hålla deras fart. Jag såg framför mig hur Pianos mättal successivt skulle höjas till X99:ans 1,25. Men nu verkar det bli tvärtom, X99:an är på väg ner till Piano. Snart börjar väl X332:an och Lady Godivas mättal också sänkas?

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Att sänka SRS talet på X332:orna borde vara rätt.
    Seglar själv X-332 CheXet och allt motstånd som Vi har mött på de olika regattorna kör med sänkt SRS tal. Själv har jag varit mot denna trend och utveckling. Tröttnade i höstas och satte vågen i båten och väntar nu in ett mätbrev som säkert kommer skicka ner SRS talet. Jag vet redan nu att placeringarna på seglingarna kommer att bli en rolig upplevelse. Ses i sundet i sommar.
    / Peter G

    SvaraRadera
  2. antal folk på kanten har diskuteras en hel del och visst påverkar det. jag själv seglar hellre med 4 personer än med 2-3 som egentligen båten är byggd för.
    Utifrån det är det väl mer än rimligt att ett shorthanded SRS borde även tar hänsyn till minskning på kanten. Men hur tas det fram vad som kan anses som normalantal personer eller max antal personer? Antal i besättning är ju fritt för vanligt SRS-tal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte alls hur shorthanded avdraget beräknas, men jag tycker det stämmer ganska bra för de båtar jag har erfarenhet av. Möjligtvis att avdraget för Piano är i största laget!

      Radera
    2. du seglar kanske normalt med för liten besättning utan att veta om det....;-)

      Radera
  3. de största effekterna syns säkerligen endast på mer extrema båttyper. Förmodligen läggs rättande moment utifrån ett antagen vikt (antal personer x båtbredd). En koppling mot båtstorlek skulle vara vilseledande då det finns stora båtar byggda för just shorthanded.
    I SRS-handledning står, vi har nu tagit fram ett modifierat respittal som bättre speglar olika båttypers prestanda vid avsaknad av besättningsvikt, alltså vid shorthandsegling. Detta tyder på att det måste har definierats vad som är normal besättningsvikt och dess förväntade placering. Därav är frågan om vad som anses som normal besättningsstorlek. Jag såg att M-30:orna får en sänkning med 0,002. Då går det från 3 personer till två personer med en mycket liten hävstång. Jag vill då inte uttala mig om det är rätt eller fel men i detta fall är besättningens storlek definierad via klassregel. Skillnad i respittal måste ju basera på en skillnad i besättningsvikt och då är det relevant att veta vad som är utgångsläge.

    SvaraRadera