tisdag 6 januari 2015

Hur bra kan det bli? - Z31 (5)

Det här är ett ganska självständigt inlägg i historien om Z31. Om du vill läsa allt från början så har du länken till första avsnittet (här). Annars är det bara att läsa vidare.

Det finns många som klagar på SRS och speciellt när man tycker att den egna båten mäter för högt eller att den där båten som jämt vinner mäter för lite. Jag ser det inte så. Snarare är SRS mättalet ett mått på båtens potential vid kappsegling. Som man kan nå upp till under förutsättning att man gör alla dom där småjusteringarna som innebär lättrimmad och välbalanserad båt, har ordentlig ordning på köl- och roderprofiler, polerar botten, skaffar fräscha segel och lär sig båten. Med det perspektivet kan jag via SRS talet få en uppfattning om vad olika modifieringar av Z31 skulle kunna ge fartmässigt.
SRS vägning av Z31 SWE 1, Umsepuffen från Nyköping. Foto: Erik Barkefors
Utgångspunkten för analysen är mätbrev E2154 för 2015, Per Hagströms Z31 Umsepuffen från Nyköping. Det är ett verifierat mätbrev, deplacement 2,79 ton, fatheadstor på 35 kvm, största focken 19 kvm och största gennakern 83 kvm. Code zero laminat med area 40 kvm är med i mätbrevet. SRS 1,228 med undanvindssegel och SRS 1,18 utan. Mättalet är sänkt från 1,239 sedan förra året. Al-mast, peket är 1,3 m och försegelbasen J är 3,16 m. Observera att jag inte alls har tillgång till formler eller annan information om SRS regeln. Det är många timmars vridande och vändande på siffror i mätbrev för olika båtar som gett mig en hygglig inblick i hur regeln är uppbyggd.

Fyra modifieringar är medtagna här:
  1. Ändra från fatheadstor och smal fock till "vanlig" stor och bredare fock. Masten flyttas bak 35cm och höjs en halvmeter. Behåller bomlängden 3,93 m. Storseglets area minskar från 35 till 30 kvm, focken ökar från 19 till 24 kvm. Behåller alltså den totala segelarean.
  2. Minska deplacementet från 2,79 till 2,39 ton.
  3. Byta från Al till kolmast
  4. Lägga till 400 liter vattenbarlast på vardera sidan.
Inverkan av enbart den första punkten är sannolikt försumbar eftersom segelarean är oförändrad (segelarean förskjuten från stor till fock). Inverkan av dom två första punkterna i kombination är lätta att uppskatta. Som tidigare plottar jag segelarea genom deplacementet upphöjt i 2/3 mot SRS talen. Segelarea utan undanvindssegel är helt enkelt stor+fock, segelarea med undanvindssegel är medelvärdet av kryss och länsareor, dvs {(stor+fock)+(stor+gennaker)}/2. Jag har beskrivit analysmetoden i tidigare inlägg, det är bara att botanisera bland alla inlägg du hittar under fliken SRS till höger.

Inverkan av byte från Al- till kolmast ger ungefär en ökning med 0,6%, det kan tom vara lite högre men storleksordningen är helt OK.

Inverkan av 400 liter vattenbarlast är lite trixigare att uppskatta. Här får jag hjälp av de nya shorthandedmättalen  som står i mätbreven. Umsepuffens SH mättal är 1,2 och 1,162, dvs en sänkning med 0,028 (1,228 till 1,2) med undanvindssegel och 0,018 utan. Jag antar här att det ungefär motsvarar inverkan av vattenbarlasten, tänk dig att full besättning innebär 6 man på railen, shorthandbesättning är 2 man som man får anta också sitter på railen. 4 personer är ungefär lika med 400 kg. Dvs 400 kg ger en ändring SRS talet med knappt 3 pinnar (0,028) vid segling med undanvindssegel och knappt 2 pinnar (0,018) vid segling utan. Jag använder dom siffrorna rakt av som tillägg för vattenbarlast.

I analysen har jag antagit oförändrad area på gennaker och code zero.

I diagramform blir resultatet såhär:
Segelarea delat med deplacement upphöjt i 2/3 på x-axeln, SRS mättalen på y-axeln. Streckad linje är siffror från mätbrev E2154, De gula prickarna är E2154 data med enbart ändrat deplacement. Kvadratiska punkter är tillägg av kolmast och triangelpunkter dessutom inverkan av vattenbarlast. Jag har inte tagit med inverkan av det mindre djupgåendet när deplacementet minskar.
Enbart minskat deplacement och förskjutning av segelarean från stor till fock ökar mättalet från 1,228 till 1,238. Byte till kolmast  ger 1,245, dessutom vattenbarlast ger SRS 1,273!

Första året Z31 seglades 2003 var LYS talet 1,27. Pelle har berättat att det inte var roligt att segla båten med det mättalet. Det är trist att kappsegla när båten har ett direkt felaktigt mättal, Z31 har genom åren tuggat sig ner till knappt 1,23. Med modifieringarna åker båten åter upp till (drygt) 1,27. Om SRS har rätt så kommer farten att öka med ca 4%. Kan det vara värt att satsa på det projektet? Jag tycker så - om det innebär att båten blir roligare att segla, för det är ju rolig segling allt egentligen handlar om.

Desutom - om jag satsar på en Z31 så får jag ju vara med på MBBR (Marstrands Big Boat Race där den undre gränsen är SRS 1,22, min nuvarande båt Piano mäter SRS 1,217, lite snöpligt lågt alltså)! Och tänk att segla en stundtals planande 31 fotare med SRS 1,27, det är ju nästan i klass med Cheetah30 (nåja!).

Nästa inlägg om Z31 hittar du (här).

5 kommentarer:

  1. Väldigt intressant och övergripande beskriven artikel. Efter att ha läst den undrar man varför Z31 inte slog igenom. Kanske var den helt enkelt för mycket när den kom, för speciella lösningar för oss konservativa seglare. Din beskrivning av en ev.utveckling av båten låter som ett riktigt kul projekt. Det här med vattenbarlast, att det fungerar utmärkt på shorthandedseglingar typ bohusracet är ju lätt att förstå, men hur fungerar det på kvällsseglingarna på kortare mer intensiva banor?
    /Fredrik Eliasson

    SvaraRadera
  2. Jag har diskuterat vattenbarlast med Jimmy, som har det på sin B&R 38 Pacman. Det tar lite drygt 2 minuter att fylla 750 liter mha Saildrivemotorn, det tar ca 40 sekunder att släppa över vattnet från lovartstanken ner i lä innan man kan slå. Om barlasttankarna på Z31 är på 400 liter, så minskar tiderna till hälften, dvs man seglar ineffektivt i 20 sek, antag att farten då minskar från 6 till 4 knop, 2 knops skillnad i 20 sek innebär ca 20 meter tapp. 2 båtlängder. Jag tror man då skulle satsa på att segla på layline direkt, det finns inte så stort utrymme för att slå på skift tex. Ungefär som att segla en A22 alltså. Det tar nog ett tag innan man lärt sig systemet ordentligt så att man kan klara ett slag så effektivt! Det här gäller shorthanded. Med full besättning blir det rätande moment helt OK även utan vattenbarlast.

    SvaraRadera
  3. Tiden för att flytta vattenbarlast kan minskas radikalt genom större diameter på tvärsrören (min 100 mm och helst 150 mm). Gör tanken aningen triangular mot röranslutningen. Öka också diametern på luftningsrören som kan bli en trång sektor i mottagande tank. Man ser ofta 50 mm luftrör sticka upp mot mantågen och vända på de nya Class 40 och ännu större på Open 60.

    SvaraRadera
  4. Härligt galet tycker jag. Z31 har en del läckra lösningar men behöver också fintrimmas i alla snören hela tiden för att seglas optimalt, plus burkas genomtänkt i alla vindar och det kräver både många timmar i båt och många synkade händer för att få till det. Den är som ett piano, måste vara väldigt välstämd. Två frågor. Var är en realistisk tidplan och kostnad att få till en nybyggd båt enligt dina planer? (Vi var några sailors som pratade om det häromdan när vi åkte långfärdsskridskor...). Vad tror du om en enkel och snabbare lösning (ganska fritt ur huvudet): bort fathead stor, sänka bommen en smula (dvs inte flytta mast och ny bom osv), bort dubbla backstag och in med ett häckstag ist, minska gennakern till 65 kvm, enkelroder och inte minst fast köl. Alltså en mer lätthanterlig SRS båt till mycket rimligare kostnad där mindre kan trimmas fel. Gott nytt!!! /allan

    SvaraRadera
  5. Hej Allan, jag tror vi tänker ganska lika om Z31. Men när man satsar på en stundtals planande båt, så måste man också se till att kraften finns när vinden blåser från rätt håll och perfekt mycket. Jag tror det behövs mer undanvindssegel, en topphissad gennaker på kanske 100 kvm tex. Vi har ju inga öar ivägen härnere i Skåne! Hälsningar/anders

    SvaraRadera