söndag 24 augusti 2014

WBS Kräftsegling 2014

Det har blåst ordentligt dom senaste veckorna. Förtöjer båten med dubbla linor ut till stolparna, tar bort sittbrunnskapellet när vindprognoserna är extra räliga. Förhållandena under Kräftseglingen i Viken blev inget undantag. Vinden mätt ombord på vår konkurrent Zitarra Dehler 34 SV från Arild varierade mellan 8/9/10 m/s med maxvärdet 13,9 m/s.
Kräftseglingen samlar normalt enbart lokala båtar, många från WBS i Viken, men också Domsten, Höganäs, Nyhamnsläge och Arild. I år uteblev båtarna från Domsten helt, dom seglade själva efter ett koncept som inleddes förra året: 4-timmars segling där man själv väljer bana runt ett antal förutbestämda rundningsmärken och det gäller att segla så lång sträcka som möjligt. Att medvetet anstränga sig att hitta rundningsmärken som ger så mycket halvvind som möjligt är väl inte Pianos favoritmelodi. Har man en kryssmaskin så är förstås kryss/läns banor nåt som vi gillar riktigt mycket.
Och det var precis vad vi fick! Kors och tvärs mellan Sverige och Danmark, tre kryssar och tre länsar på vardera 2-3 NM. 14,4 NM raka spåret, vår utseglade distans blev 19 NM, seglat på 2 timmar och 50 minuter, medelfart 6,7 knop. Seglade med gamla storseglet (vi skulle ju ändå bara ta ut kraft ur lattraden, i byarna bara lattradens nedre halva) men med nya focken (nåja, det är tredje säsongen så det blir dags för en ny till nästa år?). Fockskotet på yttre skenan, det var ganska rejäla vågor så vi behövde stor marginal när det gäller styrvinklar på kryssen. Precis som vi seglade Expressen alltså.
Kräftseglingen var utlyst för två klasser: shorthanded och fulltalsbesättning. SRS förstås i båda klasserna. 9 anmälda båtar shorthanded och 3 i vår klass, vi var tre ombord, Hans som vanligt plus Mattias, vindsurfare som inte seglat kölbåt på många år.
Inte ofta han är med på bild
Mattias, framför oss seglar Elan380.
4 båtar fullföljde shorthanded och alla tre i vår klass. Peter H och Thomas U som seglade shorthanded i Peter H's Elan 380 ledde länge fältet, men tappade ut spinnakern innan sista rundningen och vi seglade förbi under deras slit att få upp ett trålande segel.
Röd pil visar första kryssen, gul andra kryssen och orange (tror jag - jag är ju färgblind) pil tredje kryssen. Start utanför Vikens hamn upp till höger - W1 boj utanför Hornbeck - Grollegrund utanför Domsten - tillbaka till W1 - Märke utanför Vikens hamn - M1 - Mål.
På första kryssen jobbade vi mycket med trimmet och hade inte full uppmärksamhet på att två båtar gick direkt över till danska sidan där dom fick ett lyft som innebar att vi rundade som fyra efter Elan380 (som ledde), Peter K i Cyclades 39.3 och Torbjörn P i J80. Satte spinnaker direkt, så småningom fick också Elan380 upp sin, men Cyclades39.3 och J80 hade valt att segla utan undanvindssegel och ganska snart hade vi gått förbi dom. Gippade mitt på länsen ungefär vid trafiksepareringens mitt.
På andra kryssen tog vi ett långt slag tvärsöver till Danmark, överseglade ganska ordentligt. Men flera lastfartyg gick i farleden och vi ville undan snabbt och med lite marginal. Rundade W1 ca 3 minuter efter Elan380. Uppenbart inte så lätt att få till snabba manövrar i den båten med bara två man ombord och marginalen mellan oss efter andra länsen var nästan oförändrad.
På tredje kryssen hade vi fått till trimmet riktigt ordentligt, vi ser det på kryssvinklarna, några hundra meter före sista rundningen stannar plötsligt Elan380, fullt krysskotad börjar hon kana ner åt lä. Vi passerar i lovart och ser Peter och Thomas slita med att få upp spinnakern som verkar ha lagt sig runt kölen. Rundar M1 med sådär 8 cm marginal, strömmen som hittills varit svag och inget att behöva ta hänsyn till har nu börjat rinna söderut. Spinnaker för tredje gången och en riktigt behaglig resa hem till målet i Viken. 19 minuters marginal till nästa båt, vinner klassen med 10 minuter seglad tid. Fredrik R och Thomas N vinner shorthandedklassen i Fredriks Express Relax. Fullständiga resultat med seglade och beräknade tider hittar du (här). Där får du klicka vidare eftersom det inte finns nån direktlänk.
Flera båtar valde av säkerhetsskäl att segla utan undanvindssegel. Men under dom förhållanden som var, dvs ganska hårt väder där vi ändå kunde segla största spinnakern utan problem i kombination med att vi har plattläns på alla undanvindsbogarna, vinner vi på detta eftersom tex en J80 tappar väldigt mycket fart på att inte kunna plana, mycker mer än vad som motsvaras av det lägre SRS talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar