tisdag 12 augusti 2014

Ven Runt 2014

Ven Runt startade i friska vindar och slutade i rejält busväder. 7/8 m/s i starten ökade till kuling i slutet av den inledande kryssen från Råå till Landskrona och ökade sen ytterligare under länsen tillbaka. Som mest mätte två av våra konkurrenter upp 16 m/s i byarna. Hårdvindssegling är riktigt härligt - när det fungerar och det gjorde det den här gången.
I år var startfältet 83 båtar stort, lite mindre än tidigare. Men flera båtar av båtarna vi normalt ser på startlinjen i Öresund var i Kiel och seglade ORCi VM. Eller hade inte hunnit hem, seglingarna i Kiel avslutades på fredagen. Express hade seglat SM en vecka tidigare och alla hade inte hunnit tillbaka, men SMsjuan Mattias Allroth mastade iallafall på i Råå när vi kom på fredagkvällen. Väl i mål efter Ven Runt var han snudd på hela havet före dom övriga tre Expresserna. H-båtarna seglade VM i Varberg och där försvann också någon eller några.
Vi var åtta båtar i klass 3, SRS mellan 1,175 (Albin Stratus) och 1,229 (J92S). Piano mäter 1,217 vilket är samma som T24M och J92. X332 och X99 som vi seglade mot förra året seglade i klassen över bland lite större båtar.
Prognosen spådde ökande vind från SSO och tilltagande nordgående ström vilket stämde båda två. Nästan samma väder som förra året men med andra rundningsmärken så vi fick hantera andra förutsättningar.
Ven Runt har begränsningsbojar utanför Ålabodarna och Rydebäck för att hålla fältet borta från farlederna så mycket som möjligt. En liten orange fenderboj utanför Ålabodarna som är snudd på omöjlig att upptäcka för mig som är färgblind. Tur att resten av besättningen ser färger.
Med ombord på Piano var Hans Kimblad, som jag seglat med i två år. Dessutom två inhoppade gastar. Bosse Bergqvist körde ner från Göteborg och Bosse Fransson från Vetlanda. Båda två är välkända båtfixare från den här bloggen. Bosse F har byggt om sin RJ85 och sen tagit sig an en Dynamic 35 där han byggt ny köl och nytt roder. Bosse B har renoverat och ordnat superfinish på den Scampi han seglar tillsammans med Tommy Strandberg i Göteborg. Bosse B bidrog på ett avgörande sätt till resultatet genom att han totalt kontrollerade vår bussegling med spinnaker. Där lärde vi oss mycket!
Seapilotspåret från rejset. Start vid krumeluren mitt i bildens övre halva, gick för SB direkt in mot land och kortslog sedan så nära land vi vågade.
Strömprognosen sa inledningsvis ganska svag nordgående ström. Men strömmen var starkare än vad vi trodde. Vi kryssade med 70 grader mellan slagen men en noggrann inspektion av Seapilotspåret avslöjar att verkligheten innebar ca 90 grader (klicka på bilden ovan så blir den större). J92S och Smaragden följde oss tätt i hälarna, Smaragden gick ut ca 100 m längre än vi och blev direkt efter. Inte förrän vi kom i strömlä norr om Landskrona visar spåret samma kryssvinkel som vi uppfattade ombord. Under sista delen av kryssen ökade vinden till kuling i byarna, vi flyttade ut skotpunkten till yttre skenan nere på däck och det blev riktigt hårdvindskör. Sånt som segelmakare gillar.
Hissade stora spinnakern direkt efter rundningen, fram till Ven blev det en ganska lugn resa. När vi föll av till nästan plattläns blev det instabilt i byarna. Den stora spinnaker drog över åt lovart, båten krängde förstås också åt lovart och blev ordentligt fallgirig, kinesgipp nästa alltså. Men det lyckades vi undvika. Under gipparna när vi seglade flying med ordentligt nedsuggade skot var spinnakern faktiskt betydligt stabilare.
Sträckbogen mot Ålabodarna efter rundningen av Ven. Bosse B parerar byarna med storskotet. Alla kort under kappseglingen är tagna av Hans Kimblad
En inledningsvis ganska öppen bidevind mot Ålabodarna blev till slut dikt bidevind när strömmen satte oss mot norr (att man aldrig ska lära sig att hålla upp för strömmen). Halvvägs till Ålabodarna hade vi bara totalslutsegrande Banner 30 kvar framför oss. Men Kracer 40 Krackemut ångade om oss precis innan rundningen. Vi hissade spinnakern direkt vid rundningen, vinden drog upp till 16 m/s, vi var tvungna att gippa spinnakern direkt om vi inte vill åka rakt in i hamnpiren. Vi gippade sen flera gånger och det var lika stabilt varje gång. I 13 knops fart!
Stilstudie Bosse B. Han var inte tyst särskilt mycket när det tog i som värst
En mer harmonisk stund, vågor blir inte stora på bild men här är häckvågen rejäl!
Målgångsöl i RHSS (Råå Helsingborgs Segel Sällskap) klubbhus, ett av dom finaste klubbhusen jag sett! Den seglingen suger vi på länge. Bosse F t.v.
På länsen från Landskrona tillbaka till Råå gick vi ifrån Smaragden och J92S med nästan 10 minuter. Fem båtar i största klassen seglade snabbare än vi. Snabbast runt banan var X119 Carmen, 10  minuter snabbare än Piano. X99:an Mille seglade drygt en minut snabbare. Alla resultat hittar du (här). Vi seglade drygt 20 NM på nästan precis tre timmar.
Halv tre seglade vi iväg från Råå, det blåste 13/14 meter, visserligen ösregn men det gick fort tillbaka till Viken.
Hans K
Strömmen hade ökat och norr om Helsingborg hade vi 3/4 knops medström och vi gjorde stundtals 12 knop över grund. Ursäkta den dåliga skärpan, men bojen bara swischade förbi.
Tillbaka med bil till Råå och prisutdelningen.

Första pris var en hushållsmaskin från BOSCH plus ett presentkort hos Gransegel. Utöver alla seglingspriser lottades 19 priser ut till os 83 seglare. Det var ett riktigt gediget prisbord och vi erövrade ytterligare ett Gransegelpresentkort  plus en kokbok. Många utlottade priser gick vinnaren förbi och lottades ut igen eftersom kravet var att man skulle vara närvarande vid prisutdelningen.

Tack RHSS för en fint arrangerad segling!


4 kommentarer:

  1. Otroligt fin båt du har Anders och tack för en grymt trevlig segling.

    SvaraRadera
  2. Anders, låter som det var ett fint Ven Runt. Grattis.
    En liten justering ORC VM i Kiel avslutades med ett race på lördagen.

    SvaraRadera
  3. Tack för alla varma ord om seglingen. Jag måste framhålla att detta var ett riktigt bra lagarbete, anmärkningsvärt mot bakgrund av att Bosse B och Bosse F kom ombord på Piano för första gången samma dag! Men Hans K och jag kan förstås båten ganska väl vid det här laget :-)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt bra seglat. CheXet från Halmstad var anmäld men semester turen i Danmark fick gå "medurs" i Danmark. Avslut på Anholt och sen Skallkroken.
    Man hinner inte allt om man ska njuta.

    Skallkroken repr. av X-34 och Smaragden vilka var nöjda med seglingen.

    Segla lugnt.....;)

    /Peter G

    SvaraRadera