onsdag 27 augusti 2014

Mot Limhamn

Mitt i allt busväder förutspådde både danskt och svenskt väder en riktigt fin solskensdag med lagom nordliga vindar. Dags för transportsegling till Limhamn inför Saltholm Runt på lördag. 36 NM från Viken, som vilken transportsegling som helst när man bor i skärgårn. Här är det lite öppnare.
Gick från Viken halv 10 efter att ha handlat några Risifrutti, glutenfri kexchoklad och packat ner öl och mackor. Prognosen sa 8 m/s nångång mitt på dan, men den vinden stod redan när jag kom ut ur hamnen. Motor och iväg, tar hand om fendertar, av med alla kapell, hissa stor och rulla ut fock, koppla stora spinnakern, ta fram autopiloten, hissa spinnaker och sen ökar Piano farten från 6 knop motorgång till 7/8 knop plattläns, upp till 11 knop korta stunder i surfar. Vid passagen av färjeleden Helsingborg - Helsingör visar färjorna normalt inget förbarmande men det blev annorlunda den här gången. Hade kollisionskurs med Sundsbussen Pernille och när jag började förbereda för att plocka ner spinnakern, girade Pernille kraftigt BB och gick bakom. Stort Tack! Körde autopiloten nästan fram till Ven, drygt två timmar men sen blev det för mycket plattläns. Riktigt platt plattläns med många mjuka fina spontangippar, försökte trimma bort vingligheten, men skillnaden jämfört med att styra för hand är stor.
Underliga fartyg man ser på havet (nåja - Öresund) nuförtiden.
Gick Gräsrännan förbi Landskrona, lovade lite, hade lagt ut en facebookvideo, kom ett facebooktips från Jonas Jemt om att höja spinnakerbommen lite grand. Här kommer 31 sekunder video tagen efter några timmars trimning:


36 NM nästan rak kurs tog 5 timmar och 50 minuter, medelfart 6,2 knop men då är båda hamnmanövrarna inräknade.
På ingång Limhamns småbåshamn
Skulle vilja att autopiloten reagerar på accelerationer och inte bara på girhastigheter och kursfel. Båten går fint när det blir en aning slör och på plattvatten. En jämförelse med handstyrning visar betydligt större roderutslag.
Autopiloten: Raymarine SPX5 GP (dvs den starka motorn). Har kört de tester man ska köra och kalibrerat kompassen. Men efter det satte jag förstärkningsfaktorn (Rudder Gain) på max dvs 10. Kom gärna med tips på inställningar.

3 kommentarer:

  1. Läste vad Jimmy har på Pacman och kanske kan det ge något till dig att fundera på:

    Jimmy Hellberg Rudder gain 8
    Counter rudder 3
    Rudder damping 2
    Auto trim 2

    Men jag håller på att laborera lite med inställningarna. Vill ha en pilot som håller kursen vid tryckändringar/balansändringar utan för mycket aktivitet.

    SvaraRadera
  2. Ska jag prova vid transporten hem igen!

    SvaraRadera
  3. Min funkar perfekt både med och mot vinden... Men då har jag inte pillat nått alls på inställningarna heller.... :-)

    SvaraRadera