fredag 22 augusti 2014

Raymarine e7 - visning av fart och kurs över grund

Här kommer ännu ett inlägg om Raymarine e7, det är den plotter som är monterad i Piano. Det är det enda instrument vi kan använda under kappsegling, för det mesta har vi paddan gående med Seapilot men den kan inte användas för aktiv navigering utom i undantagsfall då vi är full besättning och under relativt lugna förhållanden. I hårt väder eller när vi är två eller tre ombord är vi helt hänvisade till e7:an.
Mitt stora bekymmer den här sommaren har varit att fart över grund inte visas korrekt. Jag har varit i kontakt med Raymarine supporten och där fått rådet att helt stänga ner mottagningen av differential GPSsignalen, i Europa utnyttjar e7;an EGNOS systemet, men den sändaren ligger så långt ifrån Sverige att signalen blir svag och osäker. Den har vi häruppe i norr helt enkelt ingen nytta av.
Information om fart över grund och jämförelsen med fart genom vattnet (som vi mäter med en paddelhjulsgivare också den integrerad i e7:an) gör att vi kan bedöma strömmen. Detta är min tredje säsong med e7:an, tidigare har jag inte upplevt det här problemet. Det dök upp när jag startade e7:an efter att ha fått den utbytt i England på försommaren pga problem med touchskärmen.
Raymarine lägger ut uppdateringar av mjukvaran på sin hemsida flera gånger om året. I år har det kommit tre versioner: 10.34, 10.41 och för en knapp vecka sen kom 11.26. Jag vet inte vilken programversion som var inladdad i utbytesmaskinen. I juli laddade jag ner 10.41, problemet med FÖG kvarstod. I måndags laddade jag ner 11.26, men problemet finns fortfarande kvar.
Jag har ringt Raymarine supporten, dom är mycket tillmötesgående och anstränger sig att hjälpa mig. Jag fick rådet att göra en "Factory Reset". Ganska enkelt att göra när man väl vet hur (googla på Raymarine/e7/factory reset), Lägg först in den senaste programvaran, ta ut microSD kortet, stäng av, sätt in Navionics kortet, starta e7:an med intryckt BACK knapp, behåll BACK knappen intryckt tills tre vita textrader syns på skärmen. Släpp BACK knappen, Tryck på WPT knappen. Då försvinner all information som du lagt in, dvs waypoints, rutter etc. Sen är det bara att börja om från början med att ställa in maskinen som du vill ha den, dvs språk, enheter, vad som ska visas i det nedrullade infofältet, hur många informationsfält du vill ha ner till vänster osv.
Jag gjorde allt detta och sen gjorde jag nya registreringar av FÖG när båten ligger still vid kaj. Jag har tidigare gjort samma mätningar mha Seapilot.

Problemet kvarstår. På förmiddagen kurade jag under sittbrunnskapellet i kulingen och regnskurarna och registrerade mha paddans fjärrmanövrering visningen hos e7:an. Under 20 minuter läste jag av e7:ans FÖG och KÖG visning var tionde sekund.
Jag gjorde skärmdump var tionde sekund och läste sedan av FÖG, KÖG och Tid. Båten visas hela tiden med korrekt kurs, dvs så som båten ligger förtöjd.
FÖG varierade mellan max 3,4 knop och min 0,2 knop under den knappa halvtimmen. Jag gjorde tre mätserier, den första med helt avstängd differential GPS, den andra med påslagen EGNOS mottagning och den tredje åter utan diff GPS.

Hela mätserien såg ut så här:
Blå och grön serie är utan diff GPS, den röda däremellan är med aktiverad EGNOS mottagning.
Kurs över grund varierar under mätningen. Nästa diagram visar storlek och riktning för första serien:
FÖG varierar mellan 0,3 och 3,4 knop, hela tiden med en ungefär SO riktning. Båtens riktning på skärmen visas hela tiden NNV, dvs så som båten ligger förtöjd.
Mätserie 2 med aktiverad EGNOS mottagning visar mer slumpvis fördelning:
Diagrammet visar två extremvärden och i huvudsak SV kurs.
Mätserie 3 är också den mer slumpmässig än serie 1:
Maxvärden är här mindre än vid mätning ett och två.
Felvisning av FÖG med värden upp till i det här fallet 3,4 knop innebär helt enkelt att e7:an inte duger som hjälpmedel att bedöma strömmen, något som är helt nödvändigt för att kunna kappsegla riktigt taktiskt i Öresund.
Det här problemet finns inte alls i Seapilot. När jag gör motsvarande mätningar visar FÖG enstaka mycket kortvariga spikar på upp till 1 knop, varje gång nordligt. I övrigt för det mesta noll knop, ibland 0,1 knop.

Jag har skickat resultatet till Raymarine. Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar