Öppnade paddan som vanligt vid 5 i morse för att uppdatera mig på vad som hänt under natten i Vendee Globe. Virbac Paprec 3 tappade kölen ungefär vid midnatt svensk tid. Under kryss i ganska hårt väder, i en vindby med spöregn. Jean Pierre Dick var ute för lossa på skotet när kölen brast. Släpper båda skoten, rullar in förseglet, klättrar upp och lossar backstaget, som hakat fast sig i bomnocken. Faller av, fyller ballasttankarna. Lyckades undvika kappsejsning. En kort fladdrig bildsekvens visar att axeltappen, som kölen roterar kring var tom, ingen köl alls kvar.
En gammal bild, från en skakig tur upp i riggen för att fixa fall.
3,5 ton köl skjönk till havets djup, motsvarande halva båtens deplacement. Ballasttankarna rymmer 8 - 9 ton, båten kan seglas utan köl med reducerade segel. Det går tom att kryssa utan köl.
Krängningsprovet för MACIF - samma konstruktion som Virbac Paprec 3. Tror inte båten rätar upp sig utan köl.
Kölen är av stål. Livslängden på en IMOCA 60 köl av smitt stål är sådär 80 000 NM, tre Vendee Globe alltså. Det handlar om utmattningsbrott. Ständiga belastningar skapar sakta men säkert små sprickor som växer. Virbac Paprec 3 seglar med sin orginalköl från 2010. Senaste undersökningen av kölen gjordes påsken 2012, det handlar om att leta sprickor med ultraljud, med sprickindikeringsolja, med magnetpulver och med akustiska metoder.
Det är den tredje kölen som gått sönder i Vendee Globe 2012/2013. Safran tappade sin specialsvetsade titanköl 4 timmer efter start från Sable D'Ollone (den kölen hade redan varit ett varv runt jorden),
Jérémie Beyou med Maître CoQ fick kölhaveri 8 dagar ut från Sable D'Ollone och lyckades ta sig in till Cap Verde. Då var det kraftöverföringen från hydraulkolven som brast.
De flesta kölarna i den här upplagan av Vendee Globe är av stål, några kölblad är i kolfiber, en (som gick sönder) av titan.
Det var en mycket bestämd och lite forcerad stämning under dagens direktsändning från studion i Paris. Mike Golding berättade direkt från havet om när han tappade kölen 50 NM före mållinjen i Vendee Globe 2004/2005. Utskrift av intervjun hittar du (här). Det går att segla, berättade han. Men är knappast säkert. Mike har kolfiberblad. Rätt utförd håller kolfiberkölen hela båtens livslängd.
Bilden las ut efter att Virbac Paprec tappade kölen. Vädret är OK just nu!
Sändningen drog över tiden när dom fick kontakt Jean Pierre Dick. Läget under kontroll. Han seglar mot Azorerna. Den första chocken har lagt sig, den första impulsen att ta sig till Azorerna och bryta där hade klingat av. Han kanske tar sig i mål, lite drygt 2000 NM kvar, bör ta 10 dagar. Vädret ser bra ut, när dom tagit sig förbi högtrycket utanför Kanarieöarna blir det medvind hela vägen hem. Och då blir Biscaya det kritiska momentet. Det gäller att vänta ut gynnsamt väder för den passagen.
Samma bildsekvenser går runt under intervjuerna med deltagarna i Vendee Globe. Den här bilden är från Virbac Paprec 3 filmen.
Nu flyttar studiosändningarna över till målet i Sable D'Ollone, Francois Gabart i ledande MACIF har knappt 1700 NM kvar, vindutsikterna är goda, borde ta 5 - 6 dygn. Målgång söndag? Instruktioner för åskådare som vill vara med om målgången finns (här).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar