lördag 5 januari 2013

Autopilot

Alla bilder på Vendee Globe båtar med ensamseglaren, som vandrar omkring på däck, vilar sig i storseglet eller chillar under sprayhooden när båten alldeles på egen hand rusar fram i 20+ knop väcker ju tanken på att - vafan, det skulle väl kunna vara nåt för Piano. Skärgårdsseglare har jag alltid varit men nu också halkat ut på Kategatt. Piano är hälften så stor som en IMOCA 60, väger en tredjedel, långa raka linjer i botten, lite för smal i aktern för att klockrent kunna plana. Vad kan man göra av ett autopilotkoncept. Ställde några frågor i en BLURtråd (här), fick uppmuntrande svar av Peter G (Tack Peter).
Hittade många fina videoupptagningar av spinnakerrepor och autopilot från Figaro Soltaire. Stå ut med kamerademonstrationen och helikoptern, som dyker upp efter 15 sek, det tar bara 20 sek. Och dessutom - Mozarts 7de symfoni - istället för elktropop!


Hittade ännu mer information på webben. Sam Goodchild satsar på Vendee Globe 2016. Han seglade 2011 sitt första Figaro Solitaire och kom på 23dje plats. I sin blogg skriver han om sina erfarenheter från autopilotsegling (här). En översatt version förstås, ...

... Autopiloten är din bästa vän ombord. Det jag fått kämpa med vid flera tillfällen är hur den ska ställas in. Det gäller att kunna hantera 5 olika variabler så att den reagerar tillräckligt snabbt för de förhållanden som råder. Detta är något jag måste träna på kommande vinter. Det är viktigt att välja de tillfällen autopiloten ska användas. Det går sällan fortare med autopilot men är du trött är den nödvändig och ibland också på slör med två segel. Den behövs när du ska trimma, äta, navigera etc. Det svåra är att välja de tillfällen autopliloten ska användas. ...

Hittade en Sailinganarchy tråd om olika autopilotfabrikat som används vid havskappsegling (här).

..."NKE and B&G are the usual picks"...

Men om man nu inte har en IMOCA 60 eller 40-fotare, utan en mer ordinär nästan 10 metersbåt som väger lite över 3 ton. Då räcker det nog med en Raymarine SPX5, eller ska jag ta en SPX5 GP för att vara på säkra sidan?

Ulf Brändström har seglat mycket autopilot, (här) finns en sammanfattning.

Oavsett vad det blir, när jag ser på Figaro videon så förstår jag vad Peter G menar:

... Det där är en hel vetenskap :-)
Och ganska mycket mental barriär att trycka igång autopiloten när det är som tuffast ...

Sen får jag skaffa en sprayhood så jag kan krypa in nånstans jag också. När piloten är rätt inställd alltså.

7 kommentarer:

  1. Prismässigt så finns det tre nivåer; superbillig rorkultspilot, SPX5 och sen proffssystemen typ NKE och B&G. SPX verkar ge tillräckligt för de flesta förhållanden. Om du sen ska välja GP eller ej är svårt att säga någon om men en ledtråd är tid för max utslag. En snabbare autopilot kan ofta dra mindre ström för den jobbar kortare stunder och hinner ut innan båten hunnit ändra kurs så mycket.

    SvaraRadera
  2. Spx5 har funkat kanon för mig, tror inte jag kan styra lika bra för hand. Ställer man förstärkningen så den precis klarar att hålla kursen så känns det som att båten går snabbt och mjukt utan för mycket roderutslag. Tror det finns 5 nivåer och jag brukar köra på 2 eller 3 drar då väldigt lite ström.
    En detalj som jag upplevt som lite bökig är att man måste lyfta av den från rorkulten när man inte använder den. Håller därför på att tillverka ett speciellt beslag under rorkulten som gör att den alltid är kopplad men genom en enkel mekanism så frikopplar jag den på 1 sekund. Kompisen i Dominant95 ska göra på samma sätt.
    Nästa steg är vad man ska ha för instrument som gör att den styr på ett bra sätt på vindriktning, inget konstigt egentligen men frågan är hur väl det funkar irl.

    SvaraRadera
  3. SPX 5 är på väg hem med posten... Go for it!

    Jag köpte en fjärr till min gamla raymarine ST1000 förra året. bara det var kungligt bra. Att kunna stå på fördäck och gippa spinnaren själv..

    Lycka till

    SvaraRadera
  4. Hej..funderar också på en SPX...var handlar man den som kommer via posten?
    Fjärrkontrollen....hur funkar den?
    Har haft en ST 2000 men vill ha bättre.

    SvaraRadera
  5. Roger köpte sin SPX5 från Happy Yachting (kolla om dom fortfarande har extrapris), det har jag listat ut efter hans kommentar på BLUR. Rogers blogg har du här: http://nf-magda.blogspot.se/
    Själv kom jag över en några år gammal SPX5 GP, som är oanvänd. Den har varit monterad men den båten kom aldrig i sjön. Hoppas nån som använt en SPX5 kan berätta hur fjärrkontrollen fungerar.

    SvaraRadera
  6. fjärren s100 fungerar trådlöst mot en mottagarbox som kopplas in med kabel till APns databox.. Med fjärren så kan du justera kursen, slå eller gippa och byta funktioner, dvs det mesta som du behöver göra och därför finns möjligheten att "gömma" resten av instrumentet och databoxen om man vill ha en "ren" sittbrunn.. Jag tycker att fjärren fungerar bra.. köpte den beg på blocket eftersom en ny kostar en del.. MVH Roger
    http://nf-magda.blogspot.se/2012/08/kanske.html

    SvaraRadera
  7. Här finns manual och installation...
    http://www.raymarine.se/manualsearch/index.cfm?Products=Autopilots%5CWireless+Controllers&Documents=&LanguageType=&Search=Search

    SvaraRadera