torsdag 29 januari 2015

Öresund Cup

Igår kväll hade LBS - LommaBuktens Båtsällskap - kallat till möte om Öresund Cup. Prisutdelning för Öresund Cup 2014 och diskussioner och tankar om Öresund Cup 2015.

Sju delseglingar ingick i Cupen, precis samma som under 2013. Fyra på svenska sidan och tre på danska. Totalt har 198 båtar fått poäng i minst en delsegling. 191 enskrovsbåtar och 7 flerskrov. Högst fyra resultat räknas in och det var åtta båtar som nådde den kvoten. Men det var bara en enda båt som seglade precis fyra seglingar.
154 båtar seglade en segling, 23 st seglade 2, 11 st seglade 3, 1 st seglade 4, 7 st seglade 5 delseglingar, en seglade 6 och en båt - Jan Carlanders halvtonnare Antheor från Lomma - seglade alla sju delseglingarna.

Poängberäkningen är så finurligt gjord att alla som deltar får poäng efter placering i den klass dom startar i. För er som gillar formler, så ser den ut så här:

Startar du i en klass med 10 båtar, du vinner och får 36,1 poäng. Andra plats ger 32,4 poäng. Sista plats ger 10 poäng. Alla som startar får poäng, om du av någon anledning bryter så blir det 10 poäng.

Med bara 2 i klassen blir det 22,5 poäng för första och 10 poäng för andra plats.

Finessen med att använda en formel på det här sättet är att alla kan vara med oavsett vad arrangören hittar på när det gäller klassindelning.  "Bäst" fungerar metoden när båtarna delas upp i lika stora klasser. I exemplet ovan med 10 respektive 2 båtar så samlar uppenbart 10-gruppen på sig mer poäng.

På mötet i Lomma höjdes några röster om att ändra i formeln. Det var ingenting som ledningen för Öresund Cup satte sig emot. Men huvudansvaret för att poängberäkningen enligt just den här formelmetoden ska fungera bra ligger på den arrangerande klubben som ju gör klassindelningen. Dom danska arrangörerna är inte riktigt med på banan när det gäller just detta, men en fortlöpande dialog pågår. Inget är hugget i sten. Man får förstås försöka undvika Stenmarkssyndromet, dvs att reglerna ändras för att fel båt vann.

Bland flerskrovsbåtarna segrade Dragonfly 35 Dream med Mario Perko från KAS, Danmark. Mattias Allroth från MSS med sin Express Windy segrade bland enskrovsbåtarna.

Vad väntar inför säsongen 2015? Dom svenska båtarna dominerar men antalet danska båtar stiger sakta. Samma seglingsarragemang som 2014 ingår, dvs
  1. North Trim Cup i Lomma 9/10de maj
  2. Kullaseglingen i Helsingborg 6 juni
  3. Amager Cup som seglas vid Flakfot 13 juni
  4. Ven Runt från Råå 8 aug
  5. Saltholm Runt på Limhamn 29 aug
  6. Bröndby Sailors Cup i Kögebukten 5 sept
  7. Mumm Stelton Cup från Vedbaeck 3 okt.
Representanter för klubbarna beskrev sina arrangemang:

MSS och Saltholm Runt. Antalet startande har gått ner och i höstas tillsattes en aktivitetsgrupp med målsättningen att utveckla SR. Kontakt har tagits med Höstkroken, Västerås för att få tips och hjälp. Förutom bra tävling så är det sociala viktigt. På mötet framfördes ideen att ha två race parallellt, dels ett traditionellt SR och dels en lite kortare distanskappsegling med jaktstart. Båda seglas alltså på lördagen och tanken är att de mindre båtarna ska kunna segla den kortare banan och målgångstiderna för SR och den lilla banan blir ungefär lika. Upplägget är fortfarande på diskussionsstadiet.

Frågan väcktes om jaktstart kontra gemensam start. Förstås. Båda varianterna har sina anhängare, jaktstart anses av några renläriga kappseglare inte som kappsegling. Frågan nämndes med det blev aldrig någon diskussion om detta. Förslag framfördes om bankappsegling istället för distanskappsegling.

MSS avser att utöver SRS och inbjuda till ORCi klass. ORCi båtarna har bankappseglingar på söndagen, dessa är inte öppna för SRS och ingår förstås inte i Öresund Cup.

HYC arrangerar Kullaseglingen i början av juni. Möjligheterna att lägga bra banor utanför Norra Hamnen i Helsingborg är begränsade pga trafiksepareringen, man får helt enkelt inte segla kors och tvärs som man vill över sundet. Blåser det kan banan läggas norrut, norr om Svinbådan utanför Viken är det fritt fram att segla hur man vill. Men det är ca 8 NM transportsegling ditupp. Mycket ström och svårseglat vatten. Kappseglingsaktiviteten i HYC har tyvärr gått ner. Trots Sveriges finaste klubbhus.

Ven Runt från Råå är årets höjdarsegling när det gäller sommarkänsla. Skandia är ny huvudsponsor och seglingen ska göras mer tillgänglig för dom som följer seglingen från land. En ide är trackingsystem med stora skärmar. Ven Runt är en riktig folkfest och Råå har Sveriges näst finaste klubbhus. Eller är det så att Råå är bäst och HYC näst bäst? After Sail och på kvällen är det stort kräftkalas i klubbhuset.

Samma vecka som Ven Runt pågår Öresunds Ugen på danska sidan, seglingsaktiviteter i allt från skutor till racingbåtar. Börjar med havnefest i Snekkersten och avslutas med kräftskiva i Hornbaeck. Öresunds Ugen ingår inte i Öresund Cup.

Amager Cup seglas norr om Flakfort, tre st ca en timme långa kryss/länsbanor. Man kan segla direkt till starten, sen seglar man till After Sail i hamnen i norra delen av Amager, Köpenhamn.

Sailors Cup seglas utanför Bröndby i Kögebukten söder om Köpenhamn. Ett kanonställe med bra arrangemang. Intensiva banor, 26 rundningar 2013 och 13 rundningar 2014. Tyvärr kom väldigt få båtar 2014, seglingen är värd bättre än så.

North Trim Cup är säsongsinledning. Kommer förstås många båtar. Om man vill kan man komma till Lomma redan två veckor innan och vara med på träningsseglingar på kryss/länsbanor både den 26 april och 3dje maj. North Trim Cup seglas lör/sön den 9/10 maj, frukost serveras i klubbhuset. Fm är träningsseglingar med tips och råd från Martin & Co från North Sails Lommaloft. Lördag em är det två banrace följt av After Sail med filmvisning. Avslutning på söndagen med tre banrace. Helt enkelt bara ett måste att vara med på detta. Sannolikt blir det också ORCi klass på den här seglingen.

Mumm Stelton Cup första helgen i oktober är Öresunds Cupens säsongsavslutning. Ingen representant för klubben var närvarande för att beskriva seglingen. Den seglingen rår ingen på, den är vad den är. Klubblazer gäller och hopplös klassindelning med typ tre båtar i varje klass. Väldigt många båtar och riktig kasebana. Blir ingen ändring på den seglingen förrän deltagarantalet börjar sjunka som på Sjaelland Runt.

På mötet framfördes iden att ett race skiftas varje säsong, dvs någon kliver av och någon kliver in. Det finns flera klubbar som gärna vill arrangera en delsegling i Öresund Cup. Det vore väl riktigt maffigt om Sjaelland Runt ingick i Cupen.Sjaelland Runt har tidigare alltid seglats på den svenska midsommarhelgen men i år ligger den en vecka senare. Precis när Volvo Ocean Race båtarna anländer till Göteborg. Och Piano seglar Bohusracet.

Pianos insats i Öresund Cup 2014 blev torftig. Av olika skäl, ingen besättning i maj och för hårt väder för transportsegling till Helsingborg (som bara ligger 8 NM bort) i början av juni. Det blev bara två starter. Klasseger på Ven Runt och masthaveri på Saltholm Runt. Skrapade ihop 42,5 poäng vilket räckte till en 23dje plats totalt.

Dagarna har blivit ljusare, om tre månader seglar vi!



torsdag 22 januari 2015

Tillbaka - Z31 (9)

Lågprisflyg och speciellt Wizzair är slitsamt. Nästa gång ska jag köpa till priority boarding på väg hem, man packas in i ett kyffe efter att ha passerat säkerhetskontrollen, där blir varmt, inga sittplatser, planet går sent och är försenat, man trampar omkring och vill bara hem. Men det är billigt.

Däcksformen anlände till varvet igår förmiddag, med dragkroken pekande åt höger. Hela ekipaget hade krockat i Ungern och trailer med däcksformen lastad hade tryckt på så att dragstången deformerades. Men inte värre än att trailern kunde köras ända fram till varvet. Däcksformen klarade sig utan skador.

Däcksformen framme i Nova Padova, 25 km norr om Belgrad.
Både skrov- och däcksform transporterades ner på trailer efter dragbil. Lasten var för bred för att få läggas direkt på flaket. Två rundor blev dubbelt så dyrt. Jag skriver inga siffror men det blev ruskigt dyrt. Transporten från Polen gick genom Slovakien - Ungern till Belgrad. Transport genom Tyskland var inte att tänka på av kostnadsskäl.
Skrovet har inåtgående fläns och skarven mellan skrov och däck ligger ca 200 mm innanför relingen vid sittbrunnen. Rengöring pågår.
Ett gäng plastarbetare hos Narvalboats plus Dragan. Står i hallen där inredningen i båtarna slutmonteras.
Formarna är i riktigt gott skick. I leveransen fanns också ett däck som inte blev monterat i nån båt.
Städa och skura bort allt resdamm. Totalt har Z31 tre stuvfack akterut. Det stora facket bordvarts på BB sidan (närmast i bild), ett mindre fack där städning just pågår plus ett grundare fack på SB sidan motsvarande det yttersta facket på BB sidan. Grundare för att skapa rymd i stickkojen på SB sidan.

Blanka ytor, halkskydd läggs på efteråt. En lucka täcker uttaget i ruffskottet och därmed skapas ett fack för linor. 
I bakgrunden står två båtar i Narvalboats ordinarie sortiment, en traditionell snipa Cruiser Narval 620 och Adventure Narval 535, en walkaroundbåt med trimaranliknande skrov. Alla ytor på däcksformen är släta och rutor kan placeras var som helst. Formbitar placeras där rutorna ska vara för att erhålla monteringsflänsar.
Nu har samma resande börjat som när Piano byggdes uppe i Karlstad, fast 6 timmars bilfärd är utbytt mot 5 timmars bil+flyg (via Sturup). Några nätter på vandrarhemmet i Karlstad är utbytt mot några hotellnätter i Belgrad och lunch på pizzerian i Grums är utbytt mot nån märklig fiskrestaurant vid Donaus strand (har nog redan överskridit rekommenderat max livsintag när det gäller fisk från den floden) eller lunchställe i Nova Padova som serverar stekt fläsk och pommes frittes. Nu ska formarna modifieras för vakuuminjicering och allt material till första båten ska transporteras upp från Parma i Italien.

måndag 19 januari 2015

På plats - Z31 (8)

Man ser inte tobaksröken, men lukten av den finns överallt (på dörren till mitt hotellrum finns skylten med rökning förbjuden). Märkligt att börja inlägget med just den meningen, men just så är det. Verkligen överallt. Utom på varvet, efter frukost med två glutenfria knäckemackor (som jag hade med i jackfickan) och dubbel espresso machiato vid nio satte vi oss hemma hos Nesca ("fördelen med att ha mötet hemma är att man kan röka hur mycket man vill"), gick igenom projektet och sen åkte vi ut till varvet. Skrovformen stod där och polering pågick för fullt. Däckformen var "på väg".
Vi satte oss i bilen och for tillbaka mot stan. Stannade vid en Cantina. "The best river fish restaurant in this city". Låg vid en osannolikt skräpig strandremsa vid Donau. Väntade en timme. Väntade två, blev många snapsar. Friterad karp, fångad i floden. Man äter med fingrarna. Riktigt gott! Minst sagt exotiskt stad att komma till.
Ni får klara er utan bilder.

söndag 18 januari 2015

Söderut och nåt som liknar Dart Vader - Z31 (7)

Ikväll söndag flyger jag söderut. Z31-formarna transporterades ner i två omgångar, nu är dom på plats och det är mera verkstad än snack som gäller. Vässad till tänderna med teknikuppdatering från framför allt Thomas Wiberg men även Lars Bjerge som byggde Piano en gång i tiden. Thomas har gått igenom alla byggspecar och Lars har kommit med tusen praktiska tips om hur man planerar och genomför vakuuminjiceringen.

I avvaktan på fler bilder från varvet, kommer några från mannekängvisningen av Ursuit Easy, torrdräkten som ska ge lite guldkant åt Seapilot2Star Baltic ombord på Existens (Bosse F's Dynamic 35) i maj.
Inget snack om varifrån dom fått design-iden!
Ett skalplagg, isoleringen mot kyla fixar man med underställ och tröjor. Jag är 1,76 m lång, väger 73 kg. Köpte Medium, här provar jag med jeans och tunn polotröja under. Känns tillräckligt men inte onödigt lång och lagom rymlig och det finns plats för fler värmande skikt.
Precis som i youtubeklippet nedan, så klarar jag att ta på och av torrdräkten utan assistans, fast det är lättare att undvika skrynklor innanför om jag får lite hjälp att sträcka upp ryggpartiet när jag klär mig. Man flyter uppenbart riktigt bra, men till havs i vågor måste jag också ha flytväst för att inte hamna på magen. För dig som inte får fram klippet på iPad så har du direktlänken (här).


tisdag 13 januari 2015

Vad har han handlat nurå?


Sjökläder handlar jag lite här och där. En del på HappyYachting, en del på Hjertmans eller Brygga K på Råå. Den här gången rekade jag lite och sparade några tusen jämfört med rekommenderat pris på tillverkarens hemsida.

På stränga order från Bosse F (vi ska segla Seapilot2Star Baltic ihop med hans Dynamic 35) så har jag gjort den största investeringen i sjökläder i mitt liv. Bought it for life.

Fick ett bekräftande mail:

"Hej Anders Ivar,
Din order med ordernr 42514 har nu ändrats till orderstatus 'Mottagen'. I normala fall skickas ditt packet från oss inom 1-5 arbetsdagar beroende på om vi har allt i lager.

Har du extra bråttom med din order så kan du alltid höra av dig till oss på info@sportfiskeprylar.se så prioriterar vi din order.

Skulle vi sakna något kommer vi att höra av oss till dig, antingen via sms, telefon eller mail.

Ett automatiskt mail kommer att skickas till dig så fort paketet är skickat.

För att följa status på din order kan du besöka vår butik och välja 'Din sida':
http://www.sportfiskeprylar.se/shop?funk=dinsida

Tack för att du handlar dina sportfiskeprylar hos oss!

Hänger du på Facebook? Då får du inte missa att "gilla" vår sida, redan över 2000 fans och där dyker det upp fångstrapporter, produktnyheter och erbjudanden som bara våra Facebook fans har tillgång till. Du hittar oss på www.facebook.com/sportfiskeprylar.se

Med vänliga hälsningar,
Vi på Sportfiskeprylar.se "


Nej, jag har inte bråttom med den här ordern, men hur det är så helt plötsligt ska allt fixas på en gång. Jag kan också tillägga att vi inte planerar att ta med oss trolling- eller metspön på rejset.

söndag 11 januari 2015

Högt vatten i Viken

Den gångna natten skakade huset i vindbyarna, alla våra fönster har en dimmig saltbeläggning så utsikten är lite skum. Papptaket på vårt trädgårdsförråd har blåst bort, hönsen trycker inne i sin voljär och studsmattan ligger uppochner över Pianos mast. Allt löv som blivit kvar ligger snyggt ihopblåst i hörnan utanför ingången till garaget. Högt vatten, men vädret blev inte lika brutalt som förra året då Gillelejes hamn blåste sönder.
90 cm över normalvatten, men fortfarande över stora bryggan. Igårkväll vid 23-tiden stod vattnet en halvmeter högre.
Bastubryggan

fredag 9 januari 2015

Formarna lastas! - Z31 (6)

Här fortsätter historien om Z31, vill du läsa från börjar startar du (här).

När jag började skriva detta inlägg var rubriken "Var är formarna?", idag på fredag lunch ringde jag Zoran för att kolla läget, han berättade att dom höll på att lasta formarna på en polsk lastbil som kör söderut i eftermiddag. Han har kört upp 143 mil för att övervaka att lastningen görs OK. Så då blev det ny rubrik! Tråden på BLUR om Life 12.0 och diskussionen om breddregler genom Europa (här) fick mig att inse att transporten genom minst fyra länder i östeuropa kanske inte går problemfritt. Bara att hålla tummarna, andra får lösa dom problemen.

Z31-formarna kan lastas så att maxbredden blir 3,1 meter. Närmaste vägen går genom Ungern, men där är det stopp för bred last. Ett åkeri var vidtalat redan för en månad sen men drog sig ur just pga svårigheterna att köra den vägen. Vi får se vilken väg den polske chauffören väljer.

Sätter mig på ett plan söderut om några dar för möten och tekniska diskussioner med gänget som tar över tillverkningen. Tur att jag känner dom sen tidigare och dessutom har jag med mig Dragan från Maximal Marin Power i Höganäs. Både som stöd och tolk.

Jag kan ju inte klaga på spänning och exotiska inslag i det här projektet!

I en kommentar till förra inlägget om Z31 frågar Allan F om det finns några tidsplaner. Ännu kan jag mest se tusen möjliga blindskär innan det kan finnas en färdig båt som har den kvalité som krävs för att motsvara mina krav och dom krav som varje båtköpare ställer idag. Den handupplagda tiden är förbi och mina mantra för Z31 är vikt, styvhet och finish. För min del i just den ordningen, för en vidare kundkrets kanske i en annan ordning. Tidsplaner styrs mest av hur snabbt varvet kan ta till sig och tillämpa vakuuminjiceringstekniken.

Allans tankar om en MkII version av Z31 - se kommentar till tidigare inlägg (här) - stämmer ganska väl med mina egna med ett undantag, jag ökar hellre arean på gennakern - ska man flyga så ska man.

Lägger in en bild så att det blir lite studs på inlägget, misstänker bilden är tagen från Västerbron.
Pelle Hagströms Z31 Umsepuffen, vet inte var bilden kommer ifrån. Spridarvinkeln är 20 grader, borde kanske ökas till 30 grader eftersom Z31 är en gennakerbåt. Ökad spridarvinkel ger mer sträckt förstag, men väljer man normal stor (istället för fathead) kan man istället sträcka förstaget mha häckstaget, det ger enklare segling.