måndag 2 januari 2017

Till verket

Dags att börja med spridarna.
Genomgående balk till nedre spridarna. 20 x 30 mm Al i mitten som är laminerad mot masten, platsgjuten polyuretan utanpå. 
En lite lagom darrig ritning
 Fram med största raspen
Grovraspat
Parallella spridare efter slipning!
Ska skaffa nåt lagom elastiskt material som monteras på spridarbalkarnas framkant. Sen blir det lite trial and error innan vi hittat precis den spridarelasticitet som ger den mastböj som det nya storseglet vill ha.

Måste förstärka spridarna så att dom klarar belastningen från den riggbult som ska gå igenom spridarbalkarna.

Fortfarande gröna gräsmattor, tujahäcken är förstås alltid grön.
Blå himmel. Vår 250 år gamla ek är märkt av åsknedslag och med sår efter nerblåsta grenar

Klättra upp i båten igår och laddade batteriet. Häromdagen hittade jag ett diagram (se härnedanför) som visar egenskaperna hos Li-batterier. Jag har tidigare mätt polspänningen till 12,67 V, motsvarar 3,17 V/cell. Enligt diagrammet innebär det ca 15% laddning, idealet vid långtidsförvaring är omkring halvladdat. Startade laddningen, körde ca 3 timmar tills laddströmmen sjunkit från 20 till 10,4A, efter att ha stängt av laddaren var polspänning ca 13,44 V vilket motsvarar 3,36 V/cell. Verkar vara lite lågt enligt diagrammet för att motsvara 50% laddning. Tipsa mig gärna om bättre diagram än det här! Eller ännu hellre om någon bra beskrivning över hur Litium batteriet ska skötas!

Diagrammet finns i manualen för BMS123 från ev-power (här). Produktbladet för BMS123 har du (här). Kostar $279 plus moms, dvs betydligt dyrare än den BatteryBrain som jag har valt. Men man kan styra BMS123 från sin smartphone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar