onsdag 4 januari 2017

Litiumbatterier en gång till

En av fördelarna när man har båten som ett ständigt pågående projekt och dessutom har en blogg där allt beskrivs är alla dom tips och synpunkter som ramlar in. Några av er är oroliga för att jag hittar på nåt dumt, andra hjälper mig väldigt konkret tillrätta med sånt som saknas eller som jag kanske missuppfattat.

När det gäller batterier visste jag inte mycket när jag startade Pianoprojektet och inte heller under de två första årens segling. Jag vet inte om det är för att jag var tjurig och trodde att jag förstod eller att det var så mycket annat som pockade på min uppmärksamhet. Eller om det var så att jag hellre funderade och nördade ner mig i kölar. Iallafall var det en rejäl el-blackout på Bohusracet 2013 som fick mig att ta tag i frågan. När jag sen började läsa om Litiumbatterier (som då betraktades som det mest brandfarliga man kunde installera i sin båt) som jag började följa vad som skrevs. Främst av Jimmy på hamnen och FB. Litiumbatterier är dyrare än blybatterier, jag ville inte förbruka dom i samma takt som jag hade förbrukat AGM batterier. Brandrisken fick jag snabbt klart för mig att den är minimal när man använder ett LiFe4Po. Installerade alltihop (har jag beskrivit i tidigare inlägg, bläddra ner så hittar du det), det fungerade helt perfekt. Men en sak oroar mig fortfarande och en sak störde mig. Den gångna sommarens motorgångstransporter har inneburit fortsatt laddning trots att batteriet redan är fulladdat. Det som stört mig är att övervakningssystemet gav sken av att batteriet sakta laddades trots att ingen laddare var ansluten. I själva verket laddades batteriet sakta ur då övervakningsinstrumentet hela tiden drog lite ström. Inte mycket, men ändå. Tog upp båten i september, även svaga strömmar innebär många Ah när tiden går.

Jag tror att "överladdningen " under motorgångstimmarna egentligen inte är något problem, batteriet tar inte skada. Men jag skriver tror för det är något jag inte helt rett ut för mig själv.

Nu till problemet med övervakningssystemet. Som visade 100% laddning trots att det rimligtvis borde vara betydligt mindre. Jag hittade inlägg av Henrik Borg på FB om upp- och urladdning av Litiumbatterier. Tog fram diagram från GWL. Mätte polspänningen på batteriet till 12,67 V. Insåg att det inte var så mycket laddning kvar, dags att köra igång laddaren några timmar. Laddade till 13,44 V eller 3,36 V/cell. Henrik hjälpte mig tillrätta och berättade att det var ett bra värde. Sålänge jag inte kommit tillrätta med %-visningen så kan jag enkelt kontrollera batteriet mha polspänningen.

Hela FB tråden som drogs igång av Erik Barkefors har du (här). Jag har alltså precis det system som Jimmy förespråkar och som också Stefan Kindeborg installerat i Doris. Henrik hade samma typ av batteri och laddare i Mithril.

Henrik körde upp- och urladdningstester på batterierna till Mithril, laddningskaraktäristiken visas i bilden nedan.
Tack Henrik för bilden!
Det är lite klena siffror i diagrammet, laddning sker initialt med 5 A (högra skalan), efter knappt halva tiden ökar laddströmmen till 15 A genom att ytterligare laddare kopplades in manuellt (i det här försöket användes inte en 20 A GWL laddare av den typ jag har i Piano). När batterispänningen är 14 V sjunker strömstyrkan. Detta är precis i slutfasen av laddningen. Faktiskt är laddströmmen inte det mest intressanta i det här diagrammet. Det är istället den blå kurvan som visar spänningen (vänstra skalan). Laddningen startar vid 12 V, kurvan hoppar lite då laddströmmen ökar från 5 till 15 A och planar sen ut vid 13,5 V. Det är ungefär den spänningen man vill ha när batteriet lämnas för vinterförvaring.

Nu övervakar jag alltså batteriet genom att ha koll på polspänningen. Jag för lite anteckningar i ett block uppe i båten att ha som underlag när minnet sviker.

3 kommentarer:

  1. Fick berättat i Oslo att det fanns litium batterier till båt i olika storlekar med inbyggt laddaren så det var bara att montera i med befintlig elektronik runtomkring

    SvaraRadera
  2. Skall försöka få reda på mer.
    (skulle stått :inbyggt laddrelä)
    Firman hette "modern elektronik" eller något liknande.

    SvaraRadera