90 kg tyngre än vägningen några år sen, trots att blybatterier och ugn är utbytta mot Lithium och tvålågig gasolspis. Men ett av blybatterierna var inte med ombord vid första vägningen och plockar jag ihop alla detaljer som tillkommit och dessutom lägger till dom 10-20kg som påbyggnaden av förskeppet väger så är +90 kg ganska rimligt. Sen ska man inte glömma att 0,5 mm epoxy på 30 kvm botten väger ca 20 kg.
Enbart inverkan av viktökningen gav sänkt mättal 0,002. Summa 1,217. Två nya segel ökar mättalet, formellt är Piano nu en genuabåt, en jibtop (hette reacher tidigare) med LP 135% och ett stagsegel har tillkommit. Halvvindar har varit Pianos svaga bog, genuabåtar som X99 och X332 glider obönhörligen ifrån i lätt/mellanväder.
Summa summarum ökning från 1,219 till 1,222, SRSs är ökat från 1,204 till 1,207.
Vi får se om vi stannar kvar i klass 2 på Seapilot2Star eller Blir uppflyttade till klass 3. Största båt i klass 2 eller minsta båt i klass 3? Jaga eller jagas?
Hej
SvaraRaderaFunkar jibtop även på kryssen istället för en code?
Mvh andreas i HP
Hittills (dvs S2S) har det blåst så mycket att vi inte kunnat prova höjdtagningsförmåga. Tanken är att det stabilare förliket ska innebära att vi kan föra jibtop åtminstone lika högt som ett code-segel!
RaderaVi startar i morgon måndag den 30de. Ännu har vi inte kunnat testa seglen i konkurens mot andra båtar, jag kommer att kunna ge dig ett bra svar imorgon kväll, vi undrar om vi ska köra jibtop från Grönskärs fyr till Kränkan i morgon, kurs 87 grader, vindprognosen säger NO, om det blir 35 grader blir det jibtop, om det blir 45 grader blir det fock. Kommer att kolla väder ofta i natt ...
SvaraRaderaTillykke med den fine placering ! Ser frem til en udførlig rapport om hvordan Piano fungerer med ny stævn og jib-top. At det fungerer er der jo ingen tvivl om.
SvaraRadera/SilverSurfer
Det ska bli kul att få läsa utvärderingen av jibtop!
SvaraRaderaOch med all säkerhet ett reportage om Seapilot Twostar 2016. Grattis till 3e plats och klassvinsten.