Seapilot2Star startar i Oxelösund, det blev en dryg transportsegling från Viken - 330M. Med stopp i Limhamn för vägning och segelmätning. Stor tur med vädret hela vägen. Stor tur innebär stilla väder (då jag gick för motor) eller bra vindar för snabb segling. Sydkusten var lite tradig men annars flöt det fint. Från Limhamn till Gislövs läge. Därifrån lätt kryss till i höjd med Abbekås, vinden dojade ur och det blev motorgång till Skillinge. Fjärde dan segling över Hanöbukten till Kristianopel i södra Kalmarsund. På morgonen den 5te dan blåste det sydligt 8/10 m/s, upp med spinnakern. Det blir rejäla vågor och surfade ofta över 12 knop. Fick några slänggippar och lärde mig att det går lika bra och lika fort att segla med spinnakerbommen i lä. Skar lite lagom och gippade emellanåt. Ytterligare en plötslig slänggipp knäckte min padda. Hade ursprungligen tänkt gå vidare men gick in till Kalmar. Därifrån till Västervik, köpte ny padda (som uppdaterade allt från den knäckta paddan via iCloud - fantastiskt smidigt) och ny lanterna. Den gamla hade lagt av. Färden fortsatte genom skärgården och efter 8 dagars segling/motorgång nådde jag Oxelösund. Halvvägs över Bråviken slog vinden om till NO och det blev kallare. Färdigställde båten och laddade upp till lördag då Bosse Bergqvist kom från Göteborg. Bosse har seglat med på Piano under Ven Runt de senaste två åren. Två riktigt lyckosamma race.
Två segel har tillkommit i år: en jibtop (mäts som 135% genua) som är ett halvvindssegel för TWA ca 75 - 110 grader, och ett spinnakerstagsegel på rulle som förs tillsammans med spinnaker. Vi hissade jibtop på alla tre delsträckorna, stagseglet var uppe på andra etappen på benet från Visby till Ölands norra udde.
Piano seglade i klass 2, start en timme efter första startgruppen. Vi seglade mot J80, First31.7, Avance36, Arcona355, Dehler32, Omega36, Linjett33, Linjett35 och Elan360, Piano hade högst mättal i startgruppen så det blev jagas istället för jaga. X332 och X99 som vi kämpar mot i Öresund fanns i startgrupp 3.
Vi kollade första gruppens start från kajen vid Sailor (en trevlig restaurant på norra piren vid infarten till OXSS's hamn), några förde spinnaker. Men vid vår start hade vinden vridit mot ost, så det var halvvind som efter Gräskärs fyr blev dikt bidevind mest för BB halsar, ett kort slag för SB innan vi rundade Kränkan NO, föll av 45 grader mot Gustaf Dahlen och sen ytterligare 20 grader mot Visby. Ca 8/10 m/s TWA uppskattningsvis 110 grader, vi har inget vindinstrument. Skiftade till jibtop efter Gustaf Dahlen och Piano drog iväg.
Grässkärsrevet, Elanor i lä om Piano. Foto Erik Barkefors. |
Piano passerar Grässkärs fyr. Foto Erik B. |
Skiftade till jibtop efter Gustaf Dahlen och sen seglade vi 156 grader i 63M, precis mot Visby. Två båtar bakom oss föll av, vi kunde följa åtminstone en på AIS, dom seglade fort och passerade oss 5M i lä. Det var två J80 och när vi närmade oss Visby dök dom upp snett fram i lä. Vinden hade vridit lite mot norr, vi hade då lättat skoten och började surfa. 8/9 knop på halvvinden i början blev ofta över 10 knop. Första etappens 75M avverkade vi på knappt 10 timmar. Framme 19, solen sken, käkade god fiskgryta på en restaurant vid kajen.
Andra dagen blåste det lite mindre, satte jibtop på rulle. Hissade spinnaker med kurs mot Ölands Norra udde. Rent taktiskt gjorde vi här ett stort misstag, hade förstås lusläst väderrapporterna och tolkat vidsituationen vid Ölands Norra så att vindvridet mot norr skulle komma efter vi passerat udden, mer bestämt av geografin än av tidpunkten. Vi gick för lågt och fick riva spinnakern ca 1M innan udden när det vred emot och ökade. Vi passerade Piano One Off som låg en distansminut upp i lovart där dom körde på med sin stora spinnaker. Efter udden hissade vi spinnakern igen, lyckades få en stor reva, ner med den och fram med märkduk. Det tog mig ungefär 5 minuter att tejpa den seglingsbar, all märkduk gick åt. Vi hade hamnat i ett vindhål under tiden spinnakern var nere (och jibtop utrullad), samma båtar runt oss alltså, men Piano One Off, som valt ett högre spår hade glidit förbi igen.
Även andra dan körde båda J80 eget spår, den här gången 2M i lovart, dom seglade högre och fortare fram till Ölands Norra och föll när nordvinden kom. En kort skärning för BB, sen tillbaka till SB och dom var förbi Blå Jungfrun ordentligt före oss. Vi tog ner spinnakern och rullade ut jibtop vid Blå Jungfrun och sen halvvind in till Oskarshamn. 65M på 8h40min, också det ett riktigt snabbt ben.
Rostbiff och potatissallad i båten, riktig studentmat alltså. Sov ordentligt ytterligare en natt.
Inför sista etappen låg vi trea i klass 2. Riktigt mycket efter J80 Jakti och Team Wonderboo. Om seglingen till Oxelösund tog 20 timmar krävdes att vi var 2 timmar före Team Wonderboo och en timme före Jakti för att ta hem klassen.
Samma knepiga start som alltid från Oskarshamn. Ca 80/85 TWA ut till Blå Jungfrun. Därefter kryss, dvs segelskifte så vi kunde inte ha segel på rulle. Fick en ordentlig ledning fram till Blå Jungfrun, lite strul med segelskiftet, seglade precis i lä om Poseye som hade tappat masten, undrade om vi skulle assistera men dom vinkade förbi oss. Läget var uppenbart under kontroll (dom blev senare inbogserade till Oskarshamn av Sjöräddningen, ett vant hade pajat). Fortsatte fram till Byxelkrok, det var vårt andra taktiska misstag. Båtarna som låg kvar ute i Kalmarsund gick bättre, vi tappade ungefär en distansminut på det vägvalet. Ingen i vår startgrupp hann förbi, men Eländet gled ifrån i det här skedet. Höll ut från Ölands Norra udde och sen speedade vi ut mot Gotland. Det gällde att snabbt komma till den nya vinden, som skulle komma från NO vid 15-tiden.
Det tog oss ungefär 10 minuter igenom övergångszonen till NO vinden, slog när vinden var stabil och sen blev det 10 timmars sträckbog mot Gustaf Dahlen. Eftermiddag blev kväll blev natt. Blåste sådär 7/8 m/s.Vi valde att segla på layline, prognosen sa ytterligare liten vridning mot ost, hade vi rättat oss efter den så hade vi fallit av några grader för att gå ännu fortare. Men vi låg kvar på medelkurs 2 grader som varierade mellan 358 och 8 grader i vindskiften. Det var ett bra val, vinden vred tom lite mot sista timmen. Fart mellan 6,5 och 6,7 knop, ibland tom upp till 7 knop. Hade via AIS koll på Mithril (one off), Inga G (X332) och Eländet. Framför oss dök Ezmeralda (Wasa34) och Funny (Dehler29) upp, vi gled förbi i lä. Ca 0,2 knops överfart på Eländet, vi hade samma fart som Mithril och Inga G.
Rundade Gustaf Dahlen kl ett. Hissade spinnaker vid Kränkan NO, plattvatten och stabil vind. Autopiloten styrde (mycket bättre än en trött seglare), rev spinnakern i höjd med Vinterklasen. I mål kl tre.
Piano Hansson går mot mål. Skärmdump från målgångsvideo på Sittbrunnen.nu. Lite mörk bild men den nya lanternan fram syns iallafall ordentligt. Klicka på bilden så syns båten. |
Det hann ljusna lite innan vi hann fram. |
Eländet segrade totalt och förstås också i klass 1. PacMan blev tvåa totalt, vi klarade marginalerna till J80 och Piano Hansson blev trea och med Piano One Off på fjärde plats. Tidsskillnaderna till Eländet och PacMan var stora. Bakom oss desto mindre, differensen till Piano One Off var 10 minuter beräknad tid vilket motsvarar ungefär 8 minuter seglad tid. Vår totaltid var 36h 39min. Dom två Pianona höll ihop i prislistorna på alla etapperna, vi var före drygt 2 beräknade minuter på första, dom var en dryg minut före på andra och vi 9 minuter före på sista. hela resultatlistan har du (här).
Vi hade en ganska lugn resa alla tre dagarna. PacMan en desto intensivare. Läs Jimmys kommentar om första etappen på tangosailing.nu (här). Bläddra ner till Jimmys kommentar.
Vi kom till Seapilot2Star med två nya segel och ett ombyggt förskepp. Var det en smart uppgradering av segelgarderoben? Och gick båten fortare med nya förskeppet?
Seglen först. Vi hade alltså en ny jibtop, ett specialsegel för halvvind. Vi använde jibtop på alla tre delsträckorna, första etappen nästan hela tiden. Det ökade Pianos halvvindsfart med ca en knop, klart vi är nöjda med det seglet.
På andra benet seglade vi med spinnakerstagseglet ungefär halva sträckan mellan Visby och Ölands Norra udde. Farten ökade knappt en halv knop när vi satte seglet. Också ett bra val alltså.
Segelskifte mellan fock och jibtop är inte lika enkelt som att ha både fock och code zero på rulle. Vi hissade nytt segel i lovart och drog in det gamla under det just hissade seglet. Funkade bäst när vi gick från jibtop till fock eftersom jibtop är sydd i ganska tunn duk (dacron/pentex) och därmed lätt dra in och knö ner i förluckan. Där blev lite fuktigt i såna lägen. Focken i Technora laminat måste surras uppe på däck. Det gäller att ha förberedda tampar och surrband.
Förskeppet då? Det är svårt att bedöma ännu så länge. Vi måste segla bredvid båtar som tidigare har haft högre skrovfart än Piano, framförallt X332 och X99. Vi var snabbare (seglad tid) på alla delsträckorna än de fyra X332:or och den X99:a som seglade i klass 3. På första sträckan ca 20 minuter, på de andra handlade det om enstaka minuter. Men vi seglade aldrig i precis samma vindförhållanden. Den enda slutsats jag är benägen att dra hittills är att ombyggnaden sannolikt inte har bromsat farten.
Nöjda? Det är bara förnamnet!
Piano ligger kvar i Oxlsösund noga övervakad av Kjell och min bror, transporten över till Bohusracet börjar om en vecka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar