måndag 2 maj 2016

Tiden räcker inte till

Det blir ingen segling i Lomma den 14/15 Maj. I år heller. Tiden räcker inte till, för många grejer ska fixas. Spackla, slipa, epoxybehandla, måla bottenfärg, slipa igen är en sak. Det är i stort sett klart. Men dessutom ska riggen uppgraderas, båten ska vägas, alla installationer ska komma på plats.

Facebook är en guldgruva, är jag tveksam över hur nåt ska utföras, lägg ut en fråga och snabbt kommer svar. Ikväll har jag monterat GPS antennen till AIS, under däck. Nu ska all elektronik kopplas ihop, belysning under däck behöver kompletteras och sen ska värmaren monteras. Eftersom jag har båten långt från alla stora race blir transportseglingarna långa och då är det gott med varm båt.

Modifiering av förskeppet har blivit sådär, mycket övrigt att önska alltså. Alla ni som till äventyrs kommer och granskar båten i sommar kommer att undra vad jag har hållt på med. Till mitt försvar (och till min glädje) kan jag säga att det ser bättre ut under vattnet än över.
Bosse B kom förbi och tog ett kort. Vattenlinjen ser väldigt rak ut i förskeppet. Skulle det inte vara svagt konvexa linjer?
På bilden är bottenfärgen uppdragen ca 12 över flytvattenlinjen. Tyvärr fick jag inte möjlighet att sprutmåla så det fick bli VC17 istället för Nautix. På den gamla goda tiden, när VC17 var ny - det är väl 35 år sen - var det en riktig tunnfilmsfärg. Det enda man behövde göra var att släta ut med tidningspapper efteråt. Idag är VC17 betydligt tjockare, det blir ojämn yta från rollern och jag fick efterslipa vått med Mirkamaskinen och Autonet 400 slippapper. Jag gillade urprungsvarianten av VC17 mycket bättre. Färgen är hård och efter slipningen blir det väl som alla som lägger på Coppercoat vill ha det. Vi tar det sista i samband med lyften före dom stora racen.

Bosse och jag satsar på att träna shorthanded den 14/15 Maj istället för att segla ner till banracen i Lomma. Vi har några nya segel att prova, kommer att koppla bort svirveln till focken på långa race för att kunna föra fler segel och få snabbare byten. Pianos svaghet i förhållande till genuabåtar som X99 och X332 har varit halvvind i lätt till mellanväder, en ganska vanlig bog på tex Bohusracet och det är detta vi vill komma tillrätta med. Högre mättal, vi blir kvalificerade för MBBR, men väljer Seapilot 2Star Baltic istället. Ett annat år kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar