söndag 15 maj 2016

Seglingsmode i sikte

En väldigt hektisk period med att färdigställa Piano närmar sig sitt slut. Den tar slut på tisdag fm då jag seglar mot Limhamn för mätning av båten onsdag fm. Efter ombyggnaden måste båten vägas och två nya segel har tillkommit. Formellt har Piano blivit en genuabåt, åtminstone 135%. Orginalfocken är 108%, nu har vi skaffat en jibtop. På 70-talet kallade vi seglet för reacher, det är ett segel för att klara halvvindar, egentligen 80 - 110 grader TWA, i hårdare vindar ner till kanske 130 grader. Kanske tom går att kryssa med i superlätt vind? Halvvinden är Pianos svaga bog, speciellt i lättvind som tex under senaste Bohusracet från Hätteberget upp till Fjällbacka. Genuabåtarna - X99 och X332 -  gled helt enkelt ifrån oss. Vi var i valet och kvalet mellan jibtop (som hissas i förstagsrännan) och code zero. Valde jibtop för att det har ett bredare register. Tror vi.


Premiärseglade med Bosse B igår. Nordlig vind, sydgående ström ca 2 knop, skulle blåsa 6/7/8 m/s, i medströmmen blev det mindre vind kvar. Kollade fart så gott det gick. Blev mest önsketänkande, krävs båtar runtomkring för att det ska bli tydligt.

Seglade först en timme jibtop fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark. Ett lätt segel i dacron, kan vikas hur som helst. Vi hade hissat seglet i svirveln till rullfocken, tog lång tid att byta till fock så innen vi kom iväg på kryssen hem var vi halvvägs till Helsingborg. Vind och ström rakt emot, nu kunde vi iallafall bedöma fart, men knappast kryssvinklar. Ringrostiga var vi båda två, började lite lugnt med ca 6 knops kryssfart, testade fram och tillbaka med krängningar och storseglets skotning. SB halsar gick inledningsvis ganska bra, kom snart upp i 6,3 - 6,4 knop. BB halsar knappt 6 knop (loggivaren sitter helt centrerad). Små ändringar av vagnen som minskar krängningen något gav succesivt allt högre fart. Kom så småningom upp i 6,7 - 6,8 knop, men egentligen säger inte det så mycket eftersom vi inte vet hur högt vi seglade. I början av kryssen gick vi jämt med en dansk BB10, men efter ett tag ryckte vi ifrån ordentligt, både höjd och fart. Säger inte heller så mycket eftersom vi inte vet hur bra just den båten seglar. Risken med att fartträna på egen hand är tendensen att segla lite lågt just för att få upp farten.

Förskeppet då? Såhär såg det ut:


Förstävens bredd i vattenlinjen är ökad från ca 20 till 50 mm. Fint med en bogvåg som lyfter lite precis vid förstäven!


Nu är vågbildningen fram mer utsmetad, tidigare bildades vågen precis där konkaviteten övergick i konvex form ca en meter från förstäven.


Tom Wallasvärmaren är på plats, placerad i förpiken så nu blir hela båten varm när vi eldar på. Utom stickkojerna.-

12 kommentarer:

  1. Just hanteringsbiten är nog den största skillnaden mellan en Code0 och en Reacher. Att sätta en code på egen rulle är en väldigt stor skillnad jämfört med segelbyte via likränna, speciellt shorthanded.
    // Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosse har lovat att han fixar detta!

      Radera
  2. VMG är din bästa sparrinpartner :)

    // Amalia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du rätt. Men svårt att få ut nåt vettigt av instrumenten när vind och 2 knops ström går åt samma håll. Dessutom har Piano inga vindinstrument!

      Radera
  3. Bild 3 ser härligt ut. Jämn och fin våg och inte den där branta som konkava båtar ofta får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart får du hänga över relingen och bedöma på egen hand!

      Radera
    2. När jag hänger över relingen så är färgen på det som kommer ut det enda jag kan bedöma ;-)

      Radera
  4. Gött att ni är på vattnet. Ser fint ut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sovit gott några nätter 😴

      Radera
  5. Jibtop eller reacher. Jag kör sedan länge ett sådant segel på Lady Godiva med hakar på förstaget. Rent praktiskt är det enklare med det på en rulle då man slipper att köra utan försegel den minut det tar att ta ner och haka av det andra seglet. Så det kommer bara upp om man får behålla det uppe någon timme. Jag har ju en stor genua så skillnaden är inte jättestor på bogar runt 100 TWA. Men det finns väl inget som hindrar att man senare sätter seglet på en rulle istället. Det är ett kanonsegel i 10-12m/s och 110-125 TWA. SRS mässigt funderar jag på hur stor skillnad det blir, måste bero på var man halsar rullen, framför eller bakom förstaget?

    SvaraRadera
  6. Ja det kommer nog bli några adrenalinbyggande ordval på fördäck men jag har bestämt att inte klaga för det kommer alltid finnas någon i världen som har det betydligt värre.
    Vinsten vi hoppas göra med att hissa seglet i profilen/förstaget är att vi får ett stabilare förlik med bättre kontroll på formen då vi kan justera sagget med häckstaget. Vår förhoppning är att seglet skall ge stabilare fart på öppna bogar tills vi kan hissa spinnakern utan att välta båten om det blåser lite mer. Den stora skillnaden mot ett codesegel är nog att förliket alltid kommer vara som vi vill. På de flesta familjebåtar flexar skrov, peken mm så förliksspänningen blir aldrig som man önskar med peke. Min ringa erfarenhet av code-segel är att man seglar lägre och lägre (klarar inte av att hålla höjden) ju mer det blåser pga sagget och kraften riktas mer sidledes. Återstår att se ifall Pianos Jibtop-lösning fungerar som tänkt med förbättrad höjdtagning och kraften riktad mer framåt jämfört med en Code0.

    SvaraRadera
  7. Letar efter en bild på din jibtop. Kan jag hitta någon bra från sidan?

    SvaraRadera