Förskeppet ser lika dant ut varje fm jag kommer till båten, men när jag känner med händerna så är det en ny form varje gång. Bosse F skickade en slipmaskin med utsug, rektangulär 70 x 400 mm. Provar Dragan i morgon.
Fattas 3 - 4 mm i spacklingens bakkant. |
(Ursprungligen skrev jag tya, men Bosse F ringde - och övertygade mig om att - iallafall i Småland - hia är ett bättre ord. Tya betyder orka, hålla ut. Hia är motstasen till hialös, som betyder jäkta eller nåt annat stressigt. Hia är väl motsatsen till hialös, dvs att lugna ner sig. Vilket är precis vad jag menade. En urstockholmare ska inte ägna sig åt att laborera med dialektala begrepp han inte förstår sig på).
Två nya kölbultar adderas till dom övriga 22. När vi lyfte Piano i somras hängde kölflänsens framkant lite nedanför skrovet, det blev ca en halv mm kant framtill. Nu när Piano vilar på sin köl är flänsen ordentligt intryckt. Borrade upp två 12 mm hål i kölflänsens framkant. Kölflänsen är 30 mm tjock, totalt är tjockleken 70 mm, köpte en fräsch försänkare och försänkte och försänkte. Ett vakuuminjicerat 10 mm tjockt laminat byggt av 0/120/240 grader matta blir ruskigt hårt. Sliter snabbt försänkaren.
Sikaflex, försänkt M12. Ingen filler mellan skrov och köl. |
Lyckades iallafall försänka så pass mycket att skruvskallen inte kommer att sticka ut utanför skrovet.
Insidan. Här fanns tidigare en mastfot. M20 skruv/mutter är kölbulten som går hela vägen ner till bulbens ramkant. De två M12 skruv/muttrarna är dagens montering. |
Ska bli skönt att slippa se allt mög bakom toaletten. Listerna för montering av skottet är limmade med värmelim, imorgon blir det epoxylaminering. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar