fredag 19 februari 2016

Ett till paket från Prag

Tråkigt nog kan jag nästan inte använda nånting av komponenterna från blybatteri systemet. AGM batteriet är sålt, nu står resten här till salu. Mastervoltladdare (som är av en årsmodell som inte går att programmera om från bly- till litium) och monitor. Plus startbatteriet. Blir bra att ändra på hela elsystemet. Flyttade tidigare över 48 kg batterier från BB till SB sidan för att balansera alla tunga grejer på BB sidan så att båten flyter plant. Det har inneburit många onödiga sladdar kors och tvärs i båten. Nu hamnar hela det elektriska hjärtat på SB sidan.


Samma laddare som Stefan Kindeborg testar, hans resultatet ska presenteras i På Kryss så småningom.
Det här med BMS (Battery Management System) låter bra.
Utgång till BMS. LED lampan som indikerar 70% laddning har får stryka på foten (har hamnat under kontaktorn).
 Läser instruktionsboken, där står inte mycket. Tur att så mycket kunskap finns tillgänglig på facebook onecrew!

Men där står en sak bra sak, laddaren slår av automatiskt när batteriet är fulladdat (det är väl därför anslutningen till BMS ska göras) eller efter 12 timmar. 20A laddare till 90 Ah batteri innebär 4,5 timmar laddning. Dom få gånger batteriet är urladdat till BMS gränsen. Jag kanske vågar låta laddaren gå trots att jag lämnar båten.

Den enda komponent jag inte kommer att byta är solcellsregulatorn. En enkel strömbrytare som kopplar ifrån solcellen när jag lämnar båten får duga. Dessutom hindrar hamnkapellet över solcellen (på rufftaket) att batteriet laddas den vägen när båten ligger i hamn.

Jag har köpt alla delar från GWL, länken har du (här).

Nu blir det paus från bloggen och båtmeck några dagar, Dragan jobbar på hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar