tisdag 9 februari 2016

Ett paket från Prag

Precis när jag kom tillbaka från ett besök vid Piano knackade det på dörren. Ett paket och ytterligare en sån där otydbar märklig namnteckning man ska vispa ner på en touchskärm. Paketet kom med TNT från Prag och innehöll det nya LiFePO batteriet. Jimmy drog igång en diskussion om Lithiumbatterier på facebook (här) och sen på hamnen.se (här). Även jag hängde på att byta ut tunga blybatterier mot lättare Lithium. Nu står batteriet och väntar på att bli installerat.
Väger 15,1 kg. Skyddsreläet som också ska monteras väger 216 gram. Ersätter 2 blybatterier som tillsammans väger ca 45 kg.

Batteribytet innebär dubbelt så stor batterikapacitet. Nu kan vi köra kylskåpet hela Bohusracet. Men knappast under Seapilot 2Star, då är det å andra sidan fortfarande så kallt i vattnet så nåt kylskåp behövs inte.

Besök vid båten. Just det - besök vid båten. Jag är liksom inte behörig att komma nära nu när Dragan har tagit över spacklingen. Dragan både spacklar (högerarmen är nästan OK) och slipar. Han vill slipa själv för att ha full koll på ytan - var och hur mycket det är slipat. Förhoppningsvis går han med på att vi diskuterar formen på skrovet under vattnet.

I bakgrunden står en av dom två båtar som renoveras i verkstan. En nylackerad ChrisCraft med ny inredning och helrenoverad motor.


Gult 4CR-spackel (här) från Färgprodukter i Malmö, ett polyesterspackel som används av billackerare. Klicka fram "Soft Putty" på 4CR's hemsida. Kommer att kräva många lager epoxymålning som isolering för jag misstänker att spacklet inte är helt lämpligt under vattnet. Det är iallafall väldigt lättarbetat. Och tyvärr ganska tungt, vid 2-tiden ringde han och berättade att det hade gått åt 4 kg för att täcka hela ytan ca 4 kvm. Densiteten är ca 1,5 kg/liter vilket innebär en medeltjocklek på ca 0,7 mm. En del försvinner i slipningen, men mer ska på. Dragan ringde snabbt till Färgprodukter och beställde ytterligare 4st 2kg burkar.
När man jobbar i Höganäs, som trots allt ligger lite utanför allfarvägarna, lär man sig ganska snabbt vilka som både har det man behöver på lager och som också har kapacitet att snabbt leverera.


Nu när jag blev entledigad från att jobba med utsidan är det dags att börja beta av dom andra 9 punkterna på listan. Kan ju börja med batteriinstallationen i morgon tex.

5 kommentarer:

  1. Sånt där skruvade jag in i fjol. Extremt nöjd! Vad har du plockat hem för skyddsrelä?

    SvaraRadera
  2. Ahh nu läste jag FB-tråden. Antar att du kör en sån där battery brain som Jimmy rekommenderar. Verkar som en bra grej, blir till att sätta upp på inköpslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte precis dom komponenter som Jimmy tipsade om!

      Radera
  3. Kul! Du får gärna blogga lite om hur installationen går. När beställde du batteriet? (Intresserad eftersom jag själv har en beställning som väntar på leverans från EV-power, de har lite fördröjningar så att säga..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställde batteriet vid årsskiftet, fick då meddelande om att dom var slut på lagret, nästa omgång väntades i februari och det stämde ju bra. BMS kom direkt, min Mastervoltladdare var för gammal (från 2010) för att kunna programmeras om till LiFeYPO laddning. Beställde en laddare från Ev-Power idag, samma typ av laddare som Stefan Kindeborg visade på facebook. Byter ut hela blybatterisystemet, Mastervoltladdare plus monitor för två batterier är till salu. Dessutom byter jag (så småningom) laddaren till solcellen.

      Radera