torsdag 13 februari 2014

Kinesgipp rakt in verkstan

För några veckor sedan vände vi uppochner på #26 (Pianos systerskrov). Bilder på den manövern hittar du (här).  Tanken var (och är - vi har inte gett upp den än) att bygga på förskeppet i sann Bosse Fransson anda. När väl skrovet var vänt och tillbaka i verkstan tog jag fram laserinstrumentet och började kolla läget.

Mäter upp "nollspantet".
Resultatet från uppmätningen var nedslående. Skrovet är skevt. Bl.a. lutar SB fribord mindre än BB. Vad gör man? Slänger båten? Nä - pået igen. Det är bara att ta bort däcket och alla invändiga skott och bända och trycka och vrida skrovet rätt. Ringer efter kranbilsjonglören.
Kinesgipp rakt in i verkstan?
Ett ganska knepigt förskepp!
Kranbilsjonglören himself
Det där förskeppet ser ju faktiskt lite trist ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar