lördag 15 februari 2014

10% högre Lift?

Det här inlägget är borttaget. Slutsatserna i inlägget, som handlade om en jämförele mellan tre NACA profiler och den GE-profil som finns på min båt Piano, var felaktiga pga fel inmatade data i CFD modellen. Den tidigare slutsatsen var att GE-profilen var något bättre än NACAprofilerna 0009, 63-009 och 64-010. Eter korrigering av siffrorna visade det sig att resultatet blev tvärtom, men som tur är (för min självkänsla när jag seglar) så är skillnadena små.

Resultat av beräkningar på olika kölar kommer att dyka upp p den här bloggen lite då och då framöver.

6 kommentarer:

  1. Hej Anders B. Læser med interesse dine overvejelser omkring køldesign. Jeg faldt over denne tråd, som satte mange ting på plads for mig selv - ikke mindst belyser den spørgsmålet om hvorvidt NACA-profilerne er et godt valg. Læs alle indlæg fra Basiliscus og lad os høre dine kommentarer. Så vidt jeg har kunnet finde ud af er Basiliscus identisk med en vis Thomas E. Speer, som jeg mener bl.a. har været involveret med Oracles AC-både (de gamle). Vældigt gode indlæg - både fra ham og dig selv.
    SIlverSurfer

    SvaraRadera
  2. @Silversurfer, jag tror att du skickade en länk med i din kommentar, men jag hittar den inte. Tacksam om du försöker lägga in den som kommentar en gång till.

    SvaraRadera
  3. Her kommer linket: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=2289

    SilverSurfer

    SvaraRadera
  4. @Silversurfer, Tack för tråden. Nu fick jag riktigt mycket att läsa! Blir nog tyst på den här bloggen några dagar!

    SvaraRadera
  5. Involveret i Oracle - i den grad - også den seneste.......
    http://live.americascup.es-web3.lbi.co.uk/en/Teams/ORACLE-TEAM-USA/Team-members/Tom-Speer/

    SilverSurfer
    Iøvrigt - det var ikke meningen at du skulle holde op med at skrive på din blog !

    SvaraRadera
  6. Är inte förvånad om GE profilen är bättre än en gammal NACA, men varken lyft eller avdrift har ensamt någon betydelse för VMG, då en minskning av motståndet ökar farten och lyftet ökar i kvadrat med farten. Förhållandet Lift / Drag är det man måste titta på. Kan du göra graferna baserade på L/D så får man en bättre bild av de olika profilernas egenskaper?


    SvaraRadera