Jimmys kommentar ledde mig på spåret. GE profilen är som vilken NACA profil som helst, kanske med en tendens att tappa vid anfallsvinkeln 5 grader. Det var ett simpelt inmatningsfel, en 8:a för mycket hade smugit sig in vid areaberäkningen. Istället för 1 kvadratmeter räknade programmet ut kraften för 1,08 m2. Fortfarande är Lift 3% större än för NACA profilerna, men Lift i förhållande till Drag tom tappar vid 5 grader.
Ett effektivt sätt att öka Lift är ju att öka kölens area. Då kan jag segla med lite mindre avdrift och kanske minskningen av skrovets Drag då blir större än ökningen av kölens Drag pga den större arean. Val av kölstorlek är ju en viktig designparameter för en båtkonstruktör.
Jag blev nog mer upphetsad av dom första resultaten (som sen visade sig vara fel) än ni blev. Och framför allt mer upphetsad än Jimmy, som vet hur det egentligen är.
Jag ber er alla hövligt om ursäkt för att jag kanske misslett er. Förhoppningsvis har ingen ännu hunnit slipa om sin köl.
Fast jag undrar fortfarande varför Piano seglar så fort?
Svaret på slutfrågan är;
SvaraRaderaPå grund av han som sitter vid pinn ;-)
Och att han har byggt en fin båt och är noga med detaljer, det gör hela skillnaden!
SvaraRaderaOg at vi som ingeniører måske nogen gange tror at forklaringen ligger i en "Silver Bullit" som f.eks. en perfekt kølprofil, mens det i virkeligheden er "hele pakken", som gør forskellen...
SvaraRaderaOg at de fleste af os (andre) sejler vores både alt for langt fra potentialet....
SilverSurfer
Måtte vara Edman seglen, inte kan det väl va nåt annat.
SvaraRaderamvh
Svenne