måndag 17 februari 2014

Bosses Dynamic 35 (5)

I mina diskussioner med Bosse var han ett tag inne på att fräsa om kölprofilen. Men inte längre. I morse kom en rapport. Som först hade en kommentarer om köldesign:

Är väl så att det är de små detaljer man får rikta in sig på, nosradie,avslut och finish.

Jag kör vidare med min köl så som den var från början, NACA63012. Är kanske ett lite försiktigt val men den kurvan funkar hyfsat även om bottenfinishen inte är hundra framåt hösten.


Jag har gjort en bottenstock i helgen, två lager riktad 400 gram kol och två remsor med UD i kol med ett lager triradal glasfiber över. Körde med vakum och en tunnare epoxi från NM, 625A.

Funkade kanon så nu kan jag ta en bottenstock per dag. Kul när man börjar att känna att man gör åt rätt håll och inte bara river sönder.

Har även lagt tre lager kol för att förstärka övergången mellan mastbalken och skrovet, hoppas kunna göra köl och mastparti så styvt som möjligt. Tyvärr kom jag inte åt att bagga men det blev bra ändå. På bilden syns att jag har sågat bort en del trä i nedre delen av mastskottet. Träet var murket och laminatet fuktigt. Nu är det torrt och fuktmätaren visar grönt efter att tidigare ha visat rött och pipit.

Hls Bosse

2 kommentarer: