måndag 11 juni 2012

Sea Pilot (2)

För några veckor sedan skrev jag om mitt första möte med iPAD appen Sea Pilot (här). Sea Pilot har AIS visning, man kan följa båtar som har aktiva AIS sändare ombord. Dessutom är det en vanlig kartplotter. AIS kan vara bra i dålig sikt men framförallt en rolig grej hemma i soffan. Jag följde Watski 2Star Baltic seglingen med paddan, det var bättre och mycket tydligare än trackern. I reklamen för Sea Pilot nämns också möjligheten att spåra upp andra trevliga båtar och överraska dom när dom ligger i sin favoritvik. Fast inte uttryckt på det sättet. Social Boating kallas det.

Liten sammanfattning: till Sea Pilot (programmet kostar knappt 400 kr) kan man ladda ner "Sjökort Sverige", kallas också S57 (knappt 300 kr). det är samma sjökort som finns på eniro. Det sjökortet är bristfälligt om man vill navigera i någon av våra skärgårdar, det duger för att följa farled men inte om man vill röra sig bland skären.
Totalt kostar program och det enklaste kortet knappt 700 kr innan man kan prova. Man kan köpa till Hydrographicakort (HG), riktigt fina skärgårdskort med hög upplösning. Dom kostar 85 kronor per styck, köper man alla som finns så blir det 7 500 kr. Dvs det närmar sig kostnaden för en Garmin (Blue Chart)/Simrad (C-MAP)/Raymarine (Navionics) etc plotter.
HGkort finns för större delen av östkusten, på västkusten läggs nya till i snabb takt.
Här kommer en sekvens som visar skillnaden mella S57 och HG. Området mellan Vallerö och Hermanö utanför Orust. Ett populärt område att paddla i. I översiktsläge visas S57 kortet.
 
Allt grundare än 3 m är blått. Skulle aldrig drömma om att gå igenom här med Piano
Dra isär lite med fingerspetsarna, ökad förstoring och hydrographicakortet kopplas in. Här är djupfärgkoderna ändrade. Allt grundare än 2 meter är blått, ljusblått mellan 2 - 3 m.
Lite rörigt med alla grynnor. Vi ökar förstoringen ordentligt.

Samma passage har plötsligt blivit möjlig att segla igenom. Om det inte vore för att det just här normalt är väldigt strömt och att  bottenvegetationen är så mörk att iallafall jag inte ser botten.
Ringde Lars Granath, som ligger bakom utgivningen av HG korten. Han berättade att den olika färgkodningen i S57 och HG kan vara ett problem. Om man inte tänker sig för och håller koll på vilket kort som visas kan man tolka bilden fel.

Seglade Kullaseglingen med Piano den gångna helgen. Det var mycket byte av segel och många manövrar. Vi var tre ombord och alla händer behövdes för att hantera båten. Ingen möjlighet att plocka upp paddan. Så hittills har jag bara använt Sea Pilot i soffan. Och när jag åkt bil (som passagerare). Vi körde 58 knop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar