Efter solsken kommer ösregn. Det här blir ett inlägg om något som inte blev färdigt i tid. Idag torsdag är det tune-up race i Uddevalla inför Bohusracet. När jag lämnade mastbygget igårkväll var det med insikten att Cheetah inte kommer att vara med i starten på fredag. Efter 4 dagars intensivt arbete sprack det på att mastrännan i kolfiberröret inte var uppsågad. Den skulle varit uppsågad av tillverkaren, men glömdes bort när masten i alla hast skulle skickas till Sverige.
|
Det började fint med solsken! |
Två bitar ska bli en. Två väl vadderade paket fullkletade med FRAGILE tejp, som innehöll blanka, glänsande svarta kolfiberrör.
|
Rören är 7 och 4,5 m långa. Skarven är inslipad vid leveransen. På med lim och tryck ihop. |
Rören är tillverkade i honform, vilket ger en alldeles slät utsida. Pre-preg trycks mot formens insida mha ballong.
|
Ännu inget lim. Skarven ska täckas med utvändig laminering. Rännan skulle vara uppsågad vid leveransen. |
Tre limningar/lamineringar ska göras i tur och ordning med en natts härdning vardera. Jobbet tar alltså minst 4 dagar. Dag 1: limning av skarv, Dag 2: Laminering av skarv, Dag 3: inslipning och fastlaminering av balkar till spridare, Dag 4: sprutmålning med polyuretanlack. Däremellan monteras mastfot, masttopp, bombeslag, kickbeslag, alla vantfästen, förstagsfäste, blockskivor till fall. Jag lovar att det är ett intensivt arbete. Mäta, mäta, mäta hela tiden. Börjar med att kapa och rikta in nedre delen av masten, sedan bombeslaget. Alla popnitar i masten ska ha metallplåtar på baksidan. En montering 2 meter från en ände innebär att en plåt ska på plats på insidan först.
|
1sta dagens kväll. Skarven är limmad. Gamla masten t.h. |
Laminering av skarven är inte nödvändig. Vi gjorde det ändå av två skäl: spridarbalken (en 20 x 40 mm Al-balk böjd på mitten - Cheetahs spridarvinkel är 35 grader, se bilden ovan) monteras rakt igenom masten precis i skarven. Vi ökade också godstjockleken lite där hakplåten till nedre undervantet ska sitta.
|
2ndra dagens kväll. Vakumbagging av förstärkning över skarven. |
Allt rullade på enligt schemat. Hade det inte varit för mastrännan. Kontaktade leverantören som direkt medgav att dom glömt detta. Dom skickade ritningar på den maskin dom använder. Men vad hjälper det, det tar en dag att bygga maskinen. Åkte söderut på onsdagskvällen och lämnade Mikael kvar att bygga färdigt.
|
Hemåt |
Men man vet aldrig. Mikael (
här) kanske ändrade sig, limmade toppbeslaget igår och byggde maskinen i natt? Och startar Bohusracet imorgon? Det skulle inte förvåna mig. Lycka till Mikael oavsett om du seglar Bohusracet eller inte.
Tjenare Anders! Jo, jag funderade allt på att göra ett tokröj och hade man meckat dygnet runt hade jag nog kommit till start. Men för att inte nagga för mycket på min energi för seglingen totalt inför framtiden, så valde jag att ta det lugnt och bygga färdigt i ett lugnare tempo. All heder åt dig och din insats, ditt engagemang är ovanligt och jag värderar det mycket högt!
SvaraRaderaHej
SvaraRaderaMärke på mastleverantör?
MVH A
Ceilidh, stor tillverkare av jollemaster. Tillverkar också master åt Sparcraft.
SvaraRadera