söndag 17 juni 2012

Raymarine e7 (2)

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du (här).

Det kom ett mail från Magnus S:
Sökte lite på plotters och Raymarine e7 och såg att du skrivit om den. Är det verkligen så dålig upplösning och stor skillnad mellan de olika fabrikaten? Trodde att de var likvärdiga. Har du något tips om man nu vill ha touch-skärm också? Tyckte att e7:an verkade vettig.
För några månader sen var jag själv i Magnus situation. Vad ska man ha för plotter?
Såhär svarade jag:
Hej Magnus, jag har hört mig för och lärt mig en hel del.
Det finns tre typer av kort: Navionics, Blue Chart (Garmin) och C-Map.
Om man enbart använder sin plotter för att segla utefter våra kuster eller för att gå i skärgårdsfarleder så klarar man sig bra med det S57 sjökort (Sverigekort) som åtminstone Navionics och Blue Chart har inlagt. Jag har inte kommit åt att prova den senaste versionen av C-MAP.
Skillnaden kommer när man vill ge sig in på vatten där det är grundare än 3 meter (skärgårdsnavigering alltså). Sverigekortet visar allt grundare än 3 meter som blått. Man får ingen information för att tex ta sig igenom ett sund som är 2,5 meter djupt. Med bara S57 kortet väljer man helt enkelt  att inte igenom där. Vanliga papperssjökort har sån information. Dessutom har Hydrographica tagit fram högupplösta kort. HG korten täcker större delen av östkusten, men bara några få delar av Bohusläns skärgård (Koster, Hermanö, Vallerö, Käringön, Mollösund). Tyvärr verkar HG inte satsa på att också täcka hela Bohuslän. I bloggen har jag visat på skillnaden mellan HG och S57 korten, inlägget heter Sea Pilot (2) (här). Sea Pilot är en iPAD app, den kostar 400 spänn, S57 kostar 300 spänn och Danmarkskortet (vill Skåneseglare gärna ha) kostar 900 spänn. Inget att ha i sittbrunnen när man seglar och det sprutar vatten, men en kul grej hemma i soffan. Sea Pilot visar dessutom AIS.
Alla tre korttillverkare har köpt in HG korten (information från HG). Det tar ca ett år att lägga in all HG information i dom egna korten. Jag köpte min Raymarine e7 i början av 2012, HG informationen är inte inlagd i det kort som var med. Det är möjligt att de som säljs nu (juni 2012) har HG korten inlagda. Alla tre fabrikaten bör ha HG korten inlagda nästa år.
Ytterligare en sak ska man undersöka innan man köper sin plotter med HG kort. Hur ändras kortbilden när man zoomar? Bäst är om S57 kortet visas i översiktlig vy. När man zoomar sker övergång till högupplöst kartbild. Detta är illustrerat i Sea Pilot (2) inlägget. Jag har inte sett det själv, men i någon kortvariant ligger HG inlagt även i översiktlig vy (hörsägen alltså). Bilden blir då i översiktlig vy väldigt plottrig med alldeles för mycket information.
Det är alldeles nödvändigt att man testar sin plotter före köp. Hur ser kartbilden ut? Vilken upplösning har den? Finns HG korten med?
Du frågar om e7:ans touch-skärm. En kul grej, speciellt när man använder sin iPAD/iPHONE mycket och känner sig hemma i att peka på skärmar. Zoom-funktionen finns inte i fingrarna, då måste man vrida på en ratt. Det kan hända mycket när man nuddar skärmen av misstag. Erik och jag var ute och seglade, han lutade sig mot plottern och helt plötsligt var vi i Valparaiso. Man kan koppla ur touch-funktionen. Det är förnuftigt att göra det när vädret innebär att man ibland åker omkring  lite ofrivilligt i sittbrunnen.
För några år sedan - 2010 - seglade jag med en båt med en gammal SIMRAD Z33 plotter. Simrad har C-MAP. Min plottererfarenhet före det var Garmin 525 med Blue Chart vision (2). C-MAP kartbilden var mer noggrann än Blue Chart och med större upplösning än S57, jag provade på ställen jag kände väl.
Om du köper en plotter nu, så försäkra dig om att du får med en uppdatering av kortet 2013 och att HG informationen finns med. Navionics har Silver eller Guldkort till Raymarine. Man tycker att guld skulle vara bäst, men faktum är att Silver och Guld innehåller precisa samma sjökort. Men i Silverkorten visas inte djupsiffror för större djup än 10 meter.
iPAD appen är kul, men inget för skarpa lägen. Jag har köpt ett "survival" fodral, som uppges klara sandstorm, men tveksamt om det klarar regn och överbrytande sjö.
Skulle jag köpa en plotter idag, så skulle jag välja en med stående bild och köra den i medföljande vy med egen kurs pekande uppåt. Då har man hela tiden maximal översikt framåt. Men jag har tyvärr inte hittat nån sån på marknaden ännu.

5 kommentarer:

  1. Har du testat med Guld till e7?

    Jag kör e7 på Blur och tycker den funkar mycket bra under de seglingar vi gjort (T&R Norge genom Bohuslän, Færdern och nu senast Gbg-Sth). Men silverkorten är ingen idé att köra.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att stående format är bäst och det finns bara på de minsta plotterna. Sen ska man tydligen gilla att ha sjökort och radar (eller ekolod) bredvid varandra på de större skärmarna...

    SvaraRadera
  3. @ Blur: Jag har provat en två år gammal Raymarine med Goldkort. Det var S57 kortet på den också. För kustseglingar och race huvudsakligen utomskärs fungerar S57. Men vanliga papperskort och Hydrographica korten är mycket bättre och ger möjligheter att röra sig mycket friare i skärgården. Det kan vara så att din e7 med Guldkort faktiskt är uppdaterad med HG korten (eftersom Navionics köpte in dom för ett år sen) men inte mitt Silverkort. I Raymarines officiella marknadsföring står att Silver och Guld har samma innehåll för djup mindre än 10 meter. Därför valde jag inte Guld till min e7:a.
    @ Erik: Fler än du har gett mig samma reaktion efter att jag skrev blogginlägget. Att stående är bättre!

    SvaraRadera
  4. Stående är bättre om man gillar kurs upp :-)

    Utseendet på Guld är helt annorlunda. Jag har kört både silver, guld och platinum på e7 och det är stooooor skillnad. Lurigt av navionics som är nästan gratis på iPad men kostar en förmögenhet i en navigator. Men det är inget fel på e7 i alla fall... Jag skall se om jag kan ta lite skärmdumpar.

    SvaraRadera
  5. Är Silver/Guld/Platinum enbart en utseendefråga eller är det skillnad på innehållet? Har provat Navionics på iPad, kostar 400 spänn och är baserat på - såvitt jag förstår - S57 kortet, dvs samma som Eniro på sjön HD, som är gratis.

    SvaraRadera