La ut frågan till fem tillverkare. CST i Australien förstås, en i USA och tre i Europa. Långa snabba transporter innebär flyg och att paketlängden är begränsad (såvida det inte handlar om Groupama förstås). Men delad mast som limmas ihop på hemmaplan är inget problem. Det har jag gjort förut. Med så kort varsel hinner man inte få fram en komplett mast. Beslag får vi ta fram själva. Återanvända så mycket som möjligt från Al masten.
Nu, 2½ vecka efter att jag la ut beställningen är masten byggd. Återstår lackering, masten kommer till Uddevalla före midsommar. Peppar peppar ta i trä.
Gammal masttopp, kan återanvända Windexfästet |
Ny masttopp. Häckstagsfäste och trissa till storfall. Gennakertrissa är inte borrad än. |
Masten är handupplagd och bakad i honform, laminaten läggs huvudsakligen i längsled, vilket ger högre styvhet i förhållande till vikten än min lindade kolfibermast från CST (kan du läsa om här plus på en massa andra ställen i den här bloggen). 11,4 m mast väger 18 kg!
Cheetah 30 kommer nog till start i Bohusracet. Peppar peppar ta i trä!
Oj snabba puckar.... imponerande!
SvaraRaderaHur lackas en kolfibermast? Jag har själv en som är klarlackad och som behöver fixas till.
Kan man använda "vanlig" 2-komp lack?
///Jocke
2-komponent polyuretanlack har det nödvändiga UV-filter som krävs för att skydda epoxyn. Vackrast blir det om du sprutlackar
SvaraRadera