onsdag 23 maj 2012

Reparera Aluminiummast

Igår eftermiddag kom en tysk X99 in i Höganäs hamn och lade sig på den grönmarkerade platsen några båtar från Piano. Åskfronten var inte långt borta, regnet hängde i luften, vi hukade oss i byarna och dom kom bort till Piano och undrade hur mycket min mast kostade!? Dom var egentligen på väg mot Helsingör. För att få kontakt med någon som kunde hjälpa dom med X99 masten. Jag förstod aldrig riktigt om dom verkligen menade att dom ville köpa just min mast. Men det var ju en bra öppningsreplik.
Båten köpte dom förra året, deras första segelbåt efter många vindsurfingår och små snipor. Anders och Heike hade avbrutit seglingen norröver efter att dom upptäckt en spricka i mastens framkant alldeles ovanför mastkragen. Normalt har man ju en gummistrumpa som tätning där och det är inget ställe man inspekterar ofta.
Mastens framkant. Godstjockleken i framkanten är ca 6 mm, sprickan har vuxit 5 cm åt vardera hållet. Hålen där sprickorna slutar gjorde Anders för att åtminstone tillfälligt stoppa vidare spricktillväxt.
Båten och masten är 20 år. Ganska mycket småhål här och där efter flyttade beslag. Också korrosionsskador  under slangklämman som håller tätningsgummistrumpan. Sprickan har startat vid det stora hålet i framkanten. Det sämsta stället att placera ett hål på. När masten är kilad i däck och böjs bakåt blir det stora påkänningar just där. Hålet ökar dessutom spänningen 3 gånger lokalt.
Ska försöka hjälpa dom tänkte jag. Ringde John Mast i Danmark (masten levererades av Nordic Mast för 20 år sen, men sedan dess har den danska marknaden delats upp, John Mast har tagit hand om alla Aluminiummaster och Nordic Mast alla kolfibermaster - Nordic Mast har sedan sålts till Southern Spars). Skicka bilder sa John Mast, så ska vi se vad vi kan göra. 2 dagars motorgång till Greve söder om Köpenhamn, leveranstid för ny mast är 3 veckor.
Vad gör man då, deras semester är slut om 3 veckor, dom vill använda båten. Ringde Tomas U, han har också en X99. Kanske han ville bli av med sin mast? Det ville han inte, dessutom sa han, har min mast också en spricka, fast vid förstagsfästet.
Avtalade med Christer N om lyft i hamnkranen nångång onsdag mellan 11 och 13, tog fram mastprofilen via X99:ans klassregler och John Masts hemsida (den heter D138). Skrev ut profilen på skrivaren (i perfekt skala), åkte på onsdagsmorgonen (idag alltså) till Höganäs plåtslageri och dom åtog sig att bocka en 3 mm eloxerad Al-plåt 250 x 600 mm (det går bra att limma eloxerad Al, betydligt svårare med blank Al). Handlade popnit på TOOLS i Helsingborg, tog med mig epoxiburkar och filler för epoxilim, hämtade Al-plåten efter 2 timmar (Tack Bengt, Andreas och Sven), flyttade båten, lyfte masten en halvmeter (vi fick 1½ timme på oss), krängde på plåten, borrade alla hål, drog av den, tvättade, tvättade, tvättade med aceton, slipade lätt, blandade epoxilim, smetade på, krängde på plåten - nu gick det lätt med epoxilim som smörjmedel, popnitade 31 nitar, tvättade.

Vänta med att dra riggen till imorgon. Gärna lite extravärme  (sådär 50 - 60 grader några timmar) så att limfogen blir riktigt stark. Masten fortfarande lyft med hela förstärkningen ovanför däck.
1½ timme har gått, Heike och Anders puttrar tillbaka till platsen där dom förtöjt knappt ett dygn tidigare.
35 cm ovanför sprickan och 25 cm nedanför.
Mastens godstjocklek är 3,4 mm, med extragods i framkant, bakkant och på sidorna. Sprickområdet blir helt avlastat.
Jag hör ibland ett rykte om att Aluminiummaster åldras, materialet blir sämre helt enkelt. Det finns inget vetenskapligt belägg för att det inträffar. Svagheten med Al är att den kan korrodera och att sprickor så småningom (efter flera års användning) kan uppträda. Dom startar vid nåt av alla onödiga hål man gör (utan att tänka sig för). Det håller några år, sen kommer sprickan. Behöver dom byta masten? Nej, inte alls (såvida dom inte ska kappsegla seriöst, den mäter ju inte längre in i klassregeln). Borra inga hål på högbelastade ställen. Då håller masten båten ut.
Syrendoften fläktar in genom öppna dörrar och fönster, sommaren är här. Om jag skulle ringa Tomas U och föreslå att vi ska reparera hans mast? Det borde kunna göras på samma sätt utan att ta ner den.

5 kommentarer:

  1. Snyggt. Riktigt fint.

    Fantastiskt att ställa upp på ett sådant helhjärtat sätt!

    Jag våndas över min RJ, ska ha en genomgående J/80 mast som är några år gammal. Och det är precis detta som jag inte hittar en bra lösning på. Krafterna blir ju väldigt lokala även med kuddar. Om mastgenomföringen, ringen, plastas rak och om man sedan lutar masten 2-3 grader så blir det stora påkänningar. Är ju så på de flesta båtar så det är väl kanske inget problem.
    Egentligen så skulle man tillverka en rostfri ring 5o mm hög i 5 mm gods, formad exakt efter mastprofilen, trä på den och limma alt nita fast den. En axel skulle sedan gå igenom ring och mast, sticka ut c:a 50mm på varje sida och sedan ligga i en mastfot med urtag för axeln. Då skulle masten vara helt låst i x-y led och z-led med vanten, samtidigt som den skulle kunna vrida sig fritt utan påkänningar då man tar hem i häckstaget eller ändrar mastlutning.

    Tid är ju problemet så det blir nog en mastgenomföring som lutar 2 grader och gummikuddar.....

    SvaraRadera
  2. Min kolmast har en 300 mm lång innerhylsa vid däcksgenomföringen. Plus 150 höga två halvor som är limmade utanpå. Du som kan plasta, plasta fast lite kolfiber runt masten i däcksnivå. Eller be en plåtslagare bocka 3 mm Al-plåt (en halva sveper om framkanten, en halva om bakkanten). Eller gör ingenting alls, mjuka kuddar ger bra lastfördelning. Framförallt inga hål i framkanten.

    SvaraRadera
  3. Ja, det får bli så, kuddar och inget mer. Är ju hål och nitar som orsakar sprickbildningar.

    SvaraRadera
  4. På tal om att limma oanodiserat aluminium (bly).

    Om man med ett grovt sandpapper arbetar in epoxin så tar man bort oxiden och epoxin biter då mycket bättre.

    SvaraRadera
  5. Så har jag gjort med blybulben. Där är rekommendationen att få bort oxiden för den hindrar vidhäftning. Nu tar jag till mig metoden också för Al. Men jag har också en annan erfarenhet. Den nedre av två 6 meter långa pålimmade svarteloxerade mastrännor lossade mitt i seglingssäsongen förra året. Den skjuvades av pga överböjning när jag experimenterade ut olika sätt att böja masten. Analys av brottytan visade att brottet skedde mellan Al och det eloxerade ytskiktet. Dvs vidhäftningen mellan ytskitet och epoxin var bra. Jag ruggade upp ytan och limmade om (samma ränna kunde limmas tillbaka men det eloxerade skiktet var borta). Jag borde ha epoxivåtslipat också!

    SvaraRadera