tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post8735660547210526007..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Reparera AluminiummastAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-83072958741337761432012-05-24T13:18:26.396+02:002012-05-24T13:18:26.396+02:00Så har jag gjort med blybulben. Där är rekommendat...Så har jag gjort med blybulben. Där är rekommendationen att få bort oxiden för den hindrar vidhäftning. Nu tar jag till mig metoden också för Al. Men jag har också en annan erfarenhet. Den nedre av två 6 meter långa pålimmade svarteloxerade mastrännor lossade mitt i seglingssäsongen förra året. Den skjuvades av pga överböjning när jag experimenterade ut olika sätt att böja masten. Analys av brottytan visade att brottet skedde mellan Al och det eloxerade ytskiktet. Dvs vidhäftningen mellan ytskitet och epoxin var bra. Jag ruggade upp ytan och limmade om (samma ränna kunde limmas tillbaka men det eloxerade skiktet var borta). Jag borde ha epoxivåtslipat också!Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-14467057349755182672012-05-24T12:55:07.899+02:002012-05-24T12:55:07.899+02:00På tal om att limma oanodiserat aluminium (bly).
...På tal om att limma oanodiserat aluminium (bly).<br /><br />Om man med ett grovt sandpapper arbetar in epoxin så tar man bort oxiden och epoxin biter då mycket bättre.Bossenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-2810098301523688702012-05-24T09:17:11.101+02:002012-05-24T09:17:11.101+02:00Ja, det får bli så, kuddar och inget mer. Är ju hå...Ja, det får bli så, kuddar och inget mer. Är ju hål och nitar som orsakar sprickbildningar.Bossenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-33721251881406794422012-05-23T22:28:05.559+02:002012-05-23T22:28:05.559+02:00Min kolmast har en 300 mm lång innerhylsa vid däck...Min kolmast har en 300 mm lång innerhylsa vid däcksgenomföringen. Plus 150 höga två halvor som är limmade utanpå. Du som kan plasta, plasta fast lite kolfiber runt masten i däcksnivå. Eller be en plåtslagare bocka 3 mm Al-plåt (en halva sveper om framkanten, en halva om bakkanten). Eller gör ingenting alls, mjuka kuddar ger bra lastfördelning. Framförallt inga hål i framkanten.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-52081974990649122772012-05-23T21:59:22.424+02:002012-05-23T21:59:22.424+02:00Snyggt. Riktigt fint.
Fantastiskt att ställa upp ...Snyggt. Riktigt fint.<br /><br />Fantastiskt att ställa upp på ett sådant helhjärtat sätt!<br /><br />Jag våndas över min RJ, ska ha en genomgående J/80 mast som är några år gammal. Och det är precis detta som jag inte hittar en bra lösning på. Krafterna blir ju väldigt lokala även med kuddar. Om mastgenomföringen, ringen, plastas rak och om man sedan lutar masten 2-3 grader så blir det stora påkänningar. Är ju så på de flesta båtar så det är väl kanske inget problem.<br />Egentligen så skulle man tillverka en rostfri ring 5o mm hög i 5 mm gods, formad exakt efter mastprofilen, trä på den och limma alt nita fast den. En axel skulle sedan gå igenom ring och mast, sticka ut c:a 50mm på varje sida och sedan ligga i en mastfot med urtag för axeln. Då skulle masten vara helt låst i x-y led och z-led med vanten, samtidigt som den skulle kunna vrida sig fritt utan påkänningar då man tar hem i häckstaget eller ändrar mastlutning.<br /><br />Tid är ju problemet så det blir nog en mastgenomföring som lutar 2 grader och gummikuddar.....Bossenoreply@blogger.com