lördag 26 maj 2012

SRS: Hansson 31 och Omega 10 meter

I tidigare inlägg har jag vridit och vänt på SRS mättal för i första hand Hansson 31 (här och här) men också First 36.7 (här). Syftet är att få fram hur olika faktorer, som tex segelarea, deplacement och kölmaterial påverkar mättalet. Jag har inte tillgång till regelformeln, utan analyserna är grundade på ett resonemang om vad som rimligen kan inverka. Vi vet att skrovlängden (dvs den effektiva seglande längden som skapar det vågsystem som ger båtens skrovfart) har störst inverkan. Skrovfarten är 2,43*(roten ur den effektiva längden). 10% högre effektiv längd borde innebära ca 5% högre (roten ur 1,1 är ungefär 1,05) SRS mättal. Men hittills har jag inte jämfört olika stora båtar. Inte heller idag, det blir två båtar med, som det verkar, nästan precis lika långa effektiva längder. Resultaten av analyserna hittills indikerar att segelarea och deplacement kan bakas ihop till en parameter: S/D^(2/3), dvs segelarea delat med deplacementet (upphöjt i 2/3).

Omega 10 meter. Bilden lånad från Johan Granaths blogg.
Diagrammet nedan visar SRS tal för de fyra Hansson 31:or som har mätbrev för 2012: Piano, Frökna, Ushuaia och Vahine. I mätbreven finns två mättal angivna: med och utan spinnaker.  Diagrammen blir lite förändrade jämfört med tidigare pga att båda mättalen är medtagna. Segelareorna är stor+spinnaker respektive stor+fock. De två mättalen för varje båt (utan spinnaker till vänster och med spinnaker till höger) är sammanbundna med räta linjer.

Översta linjen är Piano, med tillägg pga kolmast och 100 kg ökad kölvikt. Den undre linjen är Ushuaia, med järnköl. Hansson 31:orna Frökna och Vahine ligger i den mittersta gruppen, där också Johan Granaths Omega 10 finns. E3844 hamnar tom högre än Pianos linje. Den båten har ingen inmätt gennaker eller spinnaker och har därför bara ett mättal.
I diagrammet är också mättal för två Omega 10 meter inlagda. Johan Granath vann Gullviverallyt förra helgen med sin Omega 10 meter "Amalia" (namnet korrigerat efter Johans kommentar nedan). Amalias mätbrev har nr E3244. E3244 har inmätt båt med (el) motor. Deplacementet är angivet 520 kg mer för Amalia. Batterierna väger 140 kg. Vikten för E3844 är "katalogvikt" (har jag också ändrat här efter Johans kommentar). E3844 har inte någon motor alls. Omega 10 meter har blyköl med ungefär samma kölvikt som Hansson 31. Hansson 31 är drygt ½ ton tyngre än Omega 10 meter utan motor.

SRS regeln bedömer alltså Omega 10 meter (E3244) och Hansson 31 (blykölsbåtarna utan extra kölvikt, dvs Frökna och Vahine) som likvärdiga båtar.

Hansson 31 är 9,6 meter lång, Omega 10 är 10,2 meter lång. Men Omega 10 har mer fallande (traditionell) förstäv och dessutom lutar akterspegeln åt fel håll. Sannolikt har båtarna ganska lika effektiv seglande längd. Många skrovfaktorer är ungefär lika och därför bör båtarna också ha likvärdiga SRS mättal.

Skillnaden mellan E3844 och E3244 (vertikala avståndet mellan linjen för Amalia och punkten för E3844 = +0,016) är rimligtvis bara effekten av motorn(=bromsande propeller eftersom viktsskillnaden redan är inbakad i segel/deplacementförhållandet). Inverkan förefaller mig väldigt (=för) stor.

Diagrammet visar att Piano har fått totalt +0,02 för kolmast och köl och att Ushuaia har fått ca -0,007 för järnkölen.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    SWE-14 heter Amalia ;) och batterierna väger 140 kg.

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Skillnaden i vikt mellan 10orna beror också på SRSv vägd (Amalia) resp. fabriksuppgift.

    SvaraRadera
  3. Tack för korrigeringen. Jag har ändrat i texten ovan!

    SvaraRadera