Båten köpte dom förra året, deras första segelbåt efter många vindsurfingår och små snipor. Anders och Heike hade avbrutit seglingen norröver efter att dom upptäckt en spricka i mastens framkant alldeles ovanför mastkragen. Normalt har man ju en gummistrumpa som tätning där och det är inget ställe man inspekterar ofta.
Ska försöka hjälpa dom tänkte jag. Ringde John Mast i Danmark (masten levererades av Nordic Mast för 20 år sen, men sedan dess har den danska marknaden delats upp, John Mast har tagit hand om alla Aluminiummaster och Nordic Mast alla kolfibermaster - Nordic Mast har sedan sålts till Southern Spars). Skicka bilder sa John Mast, så ska vi se vad vi kan göra. 2 dagars motorgång till Greve söder om Köpenhamn, leveranstid för ny mast är 3 veckor.
Vad gör man då, deras semester är slut om 3 veckor, dom vill använda båten. Ringde Tomas U, han har också en X99. Kanske han ville bli av med sin mast? Det ville han inte, dessutom sa han, har min mast också en spricka, fast vid förstagsfästet.
Avtalade med Christer N om lyft i hamnkranen nångång onsdag mellan 11 och 13, tog fram mastprofilen via X99:ans klassregler och John Masts hemsida (den heter D138). Skrev ut profilen på skrivaren (i perfekt skala), åkte på onsdagsmorgonen (idag alltså) till Höganäs plåtslageri och dom åtog sig att bocka en 3 mm eloxerad Al-plåt 250 x 600 mm (det går bra att limma eloxerad Al, betydligt svårare med blank Al). Handlade popnit på TOOLS i Helsingborg, tog med mig epoxiburkar och filler för epoxilim, hämtade Al-plåten efter 2 timmar (Tack Bengt, Andreas och Sven), flyttade båten, lyfte masten en halvmeter (vi fick 1½ timme på oss), krängde på plåten, borrade alla hål, drog av den, tvättade, tvättade, tvättade med aceton, slipade lätt, blandade epoxilim, smetade på, krängde på plåten - nu gick det lätt med epoxilim som smörjmedel, popnitade 31 nitar, tvättade.
Vänta med att dra riggen till imorgon. Gärna lite extravärme (sådär 50 - 60 grader några timmar) så att limfogen blir riktigt stark. Masten fortfarande lyft med hela förstärkningen ovanför däck. |
35 cm ovanför sprickan och 25 cm nedanför. |
Mastens godstjocklek är 3,4 mm, med extragods i framkant, bakkant och på sidorna. Sprickområdet blir helt avlastat. |
Syrendoften fläktar in genom öppna dörrar och fönster, sommaren är här. Om jag skulle ringa Tomas U och föreslå att vi ska reparera hans mast? Det borde kunna göras på samma sätt utan att ta ner den.
Snyggt. Riktigt fint.
SvaraRaderaFantastiskt att ställa upp på ett sådant helhjärtat sätt!
Jag våndas över min RJ, ska ha en genomgående J/80 mast som är några år gammal. Och det är precis detta som jag inte hittar en bra lösning på. Krafterna blir ju väldigt lokala även med kuddar. Om mastgenomföringen, ringen, plastas rak och om man sedan lutar masten 2-3 grader så blir det stora påkänningar. Är ju så på de flesta båtar så det är väl kanske inget problem.
Egentligen så skulle man tillverka en rostfri ring 5o mm hög i 5 mm gods, formad exakt efter mastprofilen, trä på den och limma alt nita fast den. En axel skulle sedan gå igenom ring och mast, sticka ut c:a 50mm på varje sida och sedan ligga i en mastfot med urtag för axeln. Då skulle masten vara helt låst i x-y led och z-led med vanten, samtidigt som den skulle kunna vrida sig fritt utan påkänningar då man tar hem i häckstaget eller ändrar mastlutning.
Tid är ju problemet så det blir nog en mastgenomföring som lutar 2 grader och gummikuddar.....
Min kolmast har en 300 mm lång innerhylsa vid däcksgenomföringen. Plus 150 höga två halvor som är limmade utanpå. Du som kan plasta, plasta fast lite kolfiber runt masten i däcksnivå. Eller be en plåtslagare bocka 3 mm Al-plåt (en halva sveper om framkanten, en halva om bakkanten). Eller gör ingenting alls, mjuka kuddar ger bra lastfördelning. Framförallt inga hål i framkanten.
SvaraRaderaJa, det får bli så, kuddar och inget mer. Är ju hål och nitar som orsakar sprickbildningar.
SvaraRaderaPå tal om att limma oanodiserat aluminium (bly).
SvaraRaderaOm man med ett grovt sandpapper arbetar in epoxin så tar man bort oxiden och epoxin biter då mycket bättre.
Så har jag gjort med blybulben. Där är rekommendationen att få bort oxiden för den hindrar vidhäftning. Nu tar jag till mig metoden också för Al. Men jag har också en annan erfarenhet. Den nedre av två 6 meter långa pålimmade svarteloxerade mastrännor lossade mitt i seglingssäsongen förra året. Den skjuvades av pga överböjning när jag experimenterade ut olika sätt att böja masten. Analys av brottytan visade att brottet skedde mellan Al och det eloxerade ytskiktet. Dvs vidhäftningen mellan ytskitet och epoxin var bra. Jag ruggade upp ytan och limmade om (samma ränna kunde limmas tillbaka men det eloxerade skiktet var borta). Jag borde ha epoxivåtslipat också!
SvaraRadera