Spåret för Al-skenan ska fyllas igen, dessutom har vi valt att lyfta lite extra i fören för att få mer spänst i formen.. |
Grovspacklade med lättspackel 206 från NM Epoxi. Jag har god erfarenhet av det från jobbet med köl och roder till Piano. Lättslipat (även om slipjobbet blir minimalt). Slutspacklingen gör vi med ett tätare spackel (utan mikroballonger).
Hål i fördäck - 200 mm diameter - för Furlextrumman |
Trälisten vilar mot fastlimmade divinycellklotsar |
För snart 3 år sen gjorde vi samma justering på Piano. Då var ambitionen att efter spacklingen spruta med gelcoat och polera upp en polyesteryta. Men det blev små porer i ytan och slutade (200 timmar senare) med att vi sprutmålade bordläggning och däck med polyuretanlack. Den här gången jobbar vi med epoxi, som ger bättre vidhäftning och mindre slipjobb och siktar direkt på sprutmålning. 200 timmar ska bli 80 är det tänkt. Vi får se om den prognosen stämmer.
Fortsättning följer!
Var finns formarna nu? Hur många båtar är byggda nu - och vilken är senast? Mer om Hansson 31...
SvaraRaderaDu kanske kan skriva en separat artikel om båtens nutidshistoria?
Formarna ligger fortfarande i Karlstad där vi byggde #26 och #27. Piano är den senast byggda båten. LB Produktion AB, som byggde båten (men då hade företaget ett annat namn)har gått i konkurs. Efterspelet efter att #26 och #27 byggdes är en ganska tråkig historia. Det handlar om drömmar som har gått åt pipan. Duktigt folk byggde skroven, men sen kom reklamationer på tidigare jobb, pengarna tog slut och färdigställandet av våra båtar blev inte bra gjort. Jag har fixat min båt och nu fixar jag exteriören på #26.
SvaraRaderaBåtens nutidshistoria har jag delvis täckt i den här bloggen, men jag hänger på din ide och ska satsa mer på att också skriva om andra Hansson 31:ors äventyr (utöver Arilds båt Frökna, som vann senaste Bohusracet).
Det är fin båt, men en kostnadseffektiv produktion skulle kräva ganska mycket modifieringar av formarna. Sånt kostar pengar.