onsdag 29 februari 2012

#26 Spackling och slipning

Nu är det slipdamm överallt. Vi dammsuger flera gånger om dan, utsug är kopplat direkt till slipmaskinerna (när vi kan köra med maskiner), men ändå. Det dammar!
Vi provade att spackla däcket med Expoxyspackel från NM och Biltema. Det blir bra men är hårt (och därmed tungarbetat - speciellt innan man bryter igenom ytan), det är dyrt och dessutom måste vi vänta flera dagar efter spackling innan slipning. Diskuterade med spackelleverantör om olika möjligheter. Det finns inget lättslipat epoxispackel, men inget hindrar att man skiftar till polyesterspackel. Det har ju blivit närmast ett mantra att man kan lägga epoxi på polyester med god vidhäftning. Men inte tvärtom. Det är alltså fel, under förutsättning att epoxispacklet är lite lagom grovslipat, så fäster polyesterspacklet bra. Det visste jag egentligen redan förut från tiden då jag slipade och spacklade Expresskölar (men fyllmedlet i Polyesterspackel suger vatten och det blir garanterat bubblor eller små blåsor med tiden - polyesterspackel under vattnet kräver ordentlig isolering med - epoxigrundfärg!). Dags för PP100 (plastic padding) eller motsvarande.
Dragan långklotsslipar!
Det gäller att inte lägga på för mycket spackel - aldrig över slutytan men mellanslipning krävs iallafall.
Det börjar likna nåt
Tom vackrare relingslinje än Piano!
Några dagars jobb återstår innan #26 är klar för sprutlackering.

2 kommentarer:

  1. Är 26:an såld? Hur är den specad i övrigt?

    SvaraRadera
  2. Jag suger lite på att beskriva #26:ans fortsatta äventyr - utöver all spackling och slipning. Men du ska få lite mer information. Vi har komplett rigg (Al från Selden) och segel (Lundh), roder och segel ska monteras, exteriören med relingslist, alla rostfria rör och beslag för segling ska fixas. Vi ska göra #26 segelklar men t.v. tom inuti. Många Hansson 31 såldes i det skicket på Erik H's tid.

    SvaraRadera