söndag 10 juni 2018

Seapilot 2Star 2018

Skriver detta söndag kväll efter kappseglingen, publiceras en vecka senare. Vi gick i mål på Seapilot2Star torsdagen 04:27 (om jag minns minuterna rätt) efter ett snabbt race. 10 dagar sen. Medelfart nästan precis 6 knop, en oväntad upplösning när väderprognoserna för både tisdag och onsdag angav lätt väder. Av dom tre S2S race jag seglat (första med Bosse Franssons modifierade Dynamic 35 Existens och nu två med egen båt) har vi haft lätt väder en enda deletapp, från Visby till Oskarshamn 2015. För all del var det väl lätt från Visby också den här gången, men etappen gick ändå hyggligt fort. Båtarna mitt i fältet fick fin vind och kunde smita förbi oss i lä nära Ölands norra, men nu går jag händelserna i förväg.

Första etappen från Oxelösund till Visby, den minns jag helst. Lätt/mellan kryss ut från Grässkären till Gustav Dahlen. Vi hade svårt att få gång på båten efter en bra start. Prostart är en himmelskt bra uppfinning. Vi blev överseglade av två båtar och båtar i lä gled ifrån. I princip sträckbog hela vägen till Grässkärens fyr. Sedan ren kryss till Gustav. Seglade egna vägar, Doris gjorde ett långt BB slag mot Hävringe, X332 Inga G slog ibland, vi försökte tajma vindvrid. Vid Kränkan NO och Gustav låg vi tillsammans alla tre. Lyckades komma loss vid Gustav och gled ifrån, hissade jibtop och ångade på. På leaderbord såg vi att vi låg tvåa efter Pogo 850 Pogong (fyndigaste båtnamnet jag sett på länge). Vi hade dom ganska nära bakom oss hela vägen ner till Visby. Leaderboard angav oss först som etta och tvåa, ungegär halvvägs skiftade vi plats. Väl i mål hade Figaro 2 Tutalör smitit in emellan oss. Trea totalt efter första dan gjorde oss nästan förstummade.
Jiptop mot Visby

Pogo 850 Pogong
Andra dan innebar en lätt undanvindsstart. Under eller överbåge? Weatherrouting med gribfiler från SMHI angav överbåge, dvs hålla ut från Ölands norra. Gribfiler för ström hittade vi inga  utan det fick vi korrigera för på egen hand. Motström utanför Byxelkrok och medström närmare fastlandet, strömskillnaden nästan en halv knop. Klart vi seglade överbåge. Det gjorde också Dehler 34 Falken och slutsegraren Mitril. Falken hade en assymetrisk spinnaker som drog iväg dom ordentligt. Vi startade samtidigt, i höjd med Ölands norra var dom 1 NM framför. Mitril gled förbi i lovart med sin halvvindsspinnaker. Båtarna mitt i fältet fick alltså egen vind som bar dom förbi Ölands norra och trots den relativa motströmmen passerade oss i lä. I den gruppen fanns Aspect 40:orna Styv och Perfect och Doris och Z31 Zorro från vår startgrupp. Styv tog över totalledningen och Zorro gick om oss i startgrupp 2. Första delen av benet förde vi spinnakerstagsegel tillsammans med spinnakern, men rev stagseglet när vinden lättade efter Ölands norra. Vid Blå Jungfrun skiftade vi till jibtop. Efter andra dan låg vi 12:a totalt och 5 minuter efter Zorro.


Med spinnakerstagsegel, Ölands norra i lä. Dehler 34 Falken längst fram.

Största båt i fältet, Nirvana Ice. 50 fots båt, svårt att hänga med.
Gick förbi vid Ölands norra.
Tredje dan var ingen bra dag. Startade fint vid lovartsmärket men farten saknades. Rundade den gula bojen ca 500 m efter start och sen kryss mot Blå Jungfrun. Vi gick nästan jämt med Inga G. Gjorde en jätteblunder då vi inte rundade nordpricken vid Norrflatan, vände tillbaka och tappade en halv distansminut, 5 minuter. Som visade sig bli förödande. Ca 80 grader TWA mot Blå Jungfrun, satte jibtop och tog in ca en minut på Inga G. Eloge 38 Nirvana seglade lågt, tog ut svängen runt Blå Jungfrun, Inga G och Doris gick närmare. Vi nånstans däremellen. Dikt bidevind efter rundningen och vi fick inte upp farten. Sånt sätter sig snabbt i huvet på mig. Vi blev blockerade, när ledarbåtarna höjdade över Öland hamnade vi för lågt. Vinden avtog vid Ölandslandet och vi fastnade. Slog ut och låg då 2 NM bakom. Bara att köra på och slå när ostvridet kom. För vår del ungefär utanför Byxelkrok, ledarbåtarna gled över Öland och slog sent. Sen var det dragrace mot Gustav Dahlen, dom tre tätbåtarna seglade med vinden 15 grader mer akterifrån och nästan en knop snabbare. Vid ettiden vred vinden tillbaka till NO, motvrid alltså och vi tappade ytterligare. Mithril seglade också lovartsspår och slapp slå vid NO vridet. Men helt tokigt var kanske inte vårt spår, Joan, som blev 4:a totalt kom bakifrån i samma spår som vi.  Oavsett vad så fungerade sträckbogen/kryssen inte bra. Sanningen är väl helt enkelt att i princip två års bortavaro från kappsegling har gjort mig ringrostig.

Arcona 340 seglar om i lä
Stämningsbild helt enkelt
Vi var inte ensamma om att välja spår i lä. Det var också det
weatherroutingen angav. Vi hade motström men inverkan av
ström fick vi inte in i Seapilots weatherrouting.
Trea i startgrupp 2, 10 minuter bakom Eloge 38 Nirvana, 5 minuter bakom Dehler 34 Doris. 11 minuter för X332 Inga G. Svårt med dragrace mot 38 och 34 fotare. Vi ledde stort över dom efter två etapper och borde inte tappat så mycket, nu krävs analys. Har jag meckat båten för mycket eller är mecket inte färdigt? Eller handlar det bara om ringrostighet.

På fredag startar kolfiberrodret. Det fina vädret ska bli vresigt. Vinden ska öka. Som vanligt alltså. Seglar med Hans Kimblad.

2 kommentarer:

  1. Alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Såg att du använde grib filer från SMHI. Har letat överallt sen weatherpal la ner sin tjänst men inte kunnat hitta högupplösta gratis prognoser över västkusten och danmark. Är det en betaltjänst du använt dig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gribfiler från weatherpal försvann i april. Den historia som berättas är att SMHI, som tidigare lagt ut gribfiler utan någon kommersiell tanke, insett att filerna utnyttjades av appar som kostade pengar, tex Seapilot, och därför stoppade publiceringen. Seapilot avtalade med SMHI att gribfiler för området mellan Gotland och fastlandet skulle läggas ut under den vecka S2S seglades men inte längre. Så nu finns dom inte längre tillgängliga. I Seapilot är jag hänvisad till GFS filerna (som inte är högupplösta). I mail från SMHI har jag fått erbjudandet att abonnera på gribfiler för ström och vind till en kostnad av 35 tusen per år (!!!).
      Förhoppningsvis kommer högupplösta weatherroutngalternativ så småningom vara tillgängliga från PredictWind, jag har varit i kontakt med dom om detta. PW har fn högupplösta prognoser för Bohusläns och Sthlms skärgårdar, men weatherrouting är mer angeläget vid kustseglingar än skärgårdsseglingar.

      Radera