onsdag 23 maj 2018

Pulsen stiger

Fjärde besöket på Håskö i Gryts skärgård, tidigare har här varit tomt i slutet av maj. Inte idag i det här vädret. Önskade jag kunde lägga ut bilder på en skärgårdsidyll i försommarskrud. Önskar jag kunde bifoga syrendoft. Doft av syren har följt med sedan Öland.

Här ligger 12 båtar, tre vid boj, en på klippan mitt över viken och 8 vid bryggan. några våghalsiga har badat, så här varmt skärgårdsvatten har jag aldrig upplevt i maj månad. Långpromenad på ön (måste ju nå 10 tusen steg). Mötte inga kor, inga kor har kommit på besök vid bryggan. Men kvällen är lång.

Gick in till Gryts varv och fick hjälp med en epoxylimning. Seglade en del, men mest motor.

S2S startar på måndag morgon, om fem dagar. SMHI’s väderprognoser sträcker sig 10 dagar framåt. Träffsäkerheten är dålig så långt fram, jag försöker se det som ett löfte att prognosen kommer att ändras. För tisdag och onsdag verkar det bli väl lätt vind.

Spekulationerna om vem som ska vinna har börjat droppa in . Piano är favorittippad i andra startgruppen. Ojdå säger jag bara. Hade gärna seglat mot Mitril och X99:orna, men Miril startar som minsta båt i startgrupp 3. Vi seglar mot bl.a. X332 Inga G, kan bli en fin kamp. Verkar bli mycket lätt undanvind, då är det spinnakerstagsegel som gäller.

Imorgon till Oxelösund, blir två dagars pyssel med stt fixa alla skot till segel som enbart hissas på distansseglingar, jibtop och spinnakerstagsegel. Den nya storen och focken är ännu inte provade i lättvind. Dom enda ordentligt beprövade seglen ombord är hårdvindsspinnakern (som varit med ända sen 2012) och den stora spinnakern (från 2013). Pulsen stiger!

PS tittade ut innan läggdags, 14 segelbåtar i viken. Seglingen har kommit igång tidigt i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar