fredag 22 juni 2018

Kolfiberrodret 2018

Förra helgen, den 15/16 juni seglade Hans Kimblad och jag Kolfiberrodret. En segling riktigt kors och tvärs i Stockholms skärgård. Banlängden avpassad så att en båt med mättalet 1,000 ska vara ute 20 timmar. De första timmarna blåste det bra, frampå natten lättade vinden för att under tidig förmiddag helt dojja ur. Banan kortades och Piano med mättalet 0,993 gick i mål på lite drygt 19 timmar, tiden stämde ju bra.
Missade att lägga in ett rundningsmärke. Men i stor utsträckning
är kolfiberrodret en följa John segling och vi rundade enligt ban-
beskrivningen iallafall.
Första start från Grinda 13:30 för dom minsta båtarna,  både Shipman 28 Pierina och RJ85 Cinderella III seglade med mättal 0,854. Vi startade 2 timmar och 10 minuter senare tillsammans med X99 Luffa och Carrera Helmsman Saga, båda med SRS 0,994. Det blåste bra ända från första start, en klar fördel för dom minsta båtarna men så är det med SRS segling. 60% jaktstart, dvs om alla seglar på sina mättal klumpar båtarna ihop sig efter 60% av 20 timmar, dvs lite före 4 nästa morgon. Vilket visade sig skulle stämma ganska bra.

Västlig vind ca 7/8 m/s. Kryss 1,2 NM till första märket och sen läns ner till Kanholmen. Kom iväg lite sent men seglade förbi och ledde vår startgrupp vid första märket. Luffa med genua och full stor som luftades nästan hela tiden seglade lägre, vi seglade spikhögt och gick nästan lika fort med betydligt högre VMG.
Luffa t.h. och Saga t.v. Vi blev efter i starten men tog igen och
gick förbi under första kryssen. Hans har tagit alla bilder.
Spinnaker tillbaka förbi Grinda. Smalt mellan öarna, det gällde att hitta rätt spår. 50 år sedan jag seglade på det sättet i skärgården men det funkade bra. Drog ifrån vår egen startgrupp och seglade ikapp båtar som startat tidigare.
Framåt

Bakåt, Luffas blå spinnaker.
På Kanholmsfjärden seglade vi halvvind fram och tillbaka tre gånger. Jag tror att tanken var att det skulle bli kryss/läns. Nästa tanke var att gennakerbåtarna, både sportbåtar och flerskrovsbåtar skulle få ha extra kul. Det blev iallafall sträckbog en lite bit till Trollharan innan vi lämnade Kanan.

Halvvind på Kanholmsfjärden
Fortfarande varmt och skönt, ännu inte dags att ladda med underställ och varma sjökläder.

Vi började känna oss jagade av båtar bakifrån. Främst av Mithril som startade 10 minuter efter oss. Dom låg ca en distansminut bakom och hade seglat in 4 minuter. Banan fortsatte ut i en stor krok runt Sandhamn och sen ut till Björkskär.


Lätt undanvind och Mithril gick riktigt bra och förbi med sin topphissade lättvindsspinnaker. Precis lika bra som när hon passerade oss under andra etappen på Seapilot 2Star. Lätt halvvind in från Lilla Nassa mot Skälbådan, nu hade det blivit så mörkt det skulle bli, vi satte jibtop och gick om Mithril. Sen slör in mot Storö/Kålö. Mithril gick förbi igen och sen gick det sakta.
Mitt i natten
Fareast 31R Jukai gled också förbi med sin största gennaker, sen blev det en svår lättvindskryss/sträckbog på nordvästsidan om Möja. Här drog vi en nitlott när det gäller vägval. Klockan var lite före fyra på morgonen och nu klumpade riktigt många båtar ihop sig. Vid rundningen av Storholmen fastnade vi i nästan ingen vind nära ön, båtar överallt runtomkring som tog den lilla vind som fanns och några lyckliga drog ifrån.
Skärgårdstrettian Pani
Jibtop utefter Möjas ostsida

Pani innan hon drog förbi och ifrån. Möjas ostsida.
Vi hade seglat förbi skärgårdstrettian Pani lite tidigare, men resten av seglingen växeldrog vi. En vacker träbåt med låga fribord och inga mantåg. Rundade Möja och sen blev det halvvind SB halsar ner utefter Möjas ostsida. Vi tog och gav, olika fart i olika spår men i stort sett kom vi ut ganska lika. Utom Pani som verkligen drog ifrån i ett lovartsspår. Nu började vinden dojja ordentligt. Det är inte ofta jag seglar i farter mellan 0,5 och 1,5 knop. Man liksom bara drar på motorn i det läget. Egentligen är det fantastiskt att bara glida bland en massa andra båtar. Rundade den gröna pricken på Möja Söderfjärd (som jag inte fick med när jag la in banan i Seapilot).

Tappade en hel den alldeles innan den rundningen. Tappade också båtar in mot Bottenlösa grundet. Men tog tillbaka och mer därtill under kryssen till Fjärdholmen. Nästan alla andra båtar valde ett spår för SB halsar utefter Storö, vi slog ut direkt och gled förbi säkert 20 båtar innan vi alla nästan parkerade vid passagen av Fjärdholmen. Loggen visade en halv knop, många båtar som gått förbi vid Storholmen låg parkerade. Luffa hade också gått förbi, vi gled sakta norröver allihop. Förbi Stavsudda, nu åter förbi Luffa men hon kom bakifrån i ett eget spår helt nära Tistronskäret, vi hängde på och vi gled båda förbi en hel hög båtar. Vi hörde röster om avkortning av banan. Kollade på facebook och mycket riktigt. Målgång skedde vid Trulsör, alldeles söder om Finnhamn. Vi slapp runda Svartsö och Ingmarsö. I mål 11:06, startade motorn och gled in i Paradisviken vid Finnhamn.
Paradisviken
Vi fick en hel eftermiddag på oss att vila innan festen tog vid kl sex.

Fin segling, härligt att känna att skärgårdsseglingen fortfarande fungerar, fantastisk naturupplevelse rakt igenom. Båthanteringeringen fungerade nästan hela tiden väldigt bra. Jag sov inte en blund och vilade inte under hela tiden. Även om det är lätt så innebär koncentrationen att det inte finns utrymme att vila. Vi har lite kvar när det gäller att utnyttja max hos dom nya seglen, vädret var dock för lätt för att jag skulle kunna bedöma inverkan av att riggen är lite styvare som följd av att toppvanten är nerflyttade.

119 startande båtar, 110 kom i mål. Far och son Nils och Niklas Virving vann totalt med NF Borta med vinden, tidigt startande båtar la beslag på dom 4 första platserna totalt. Mithril kom 6:a 12 minuter på beräknad tid före oss på 11:te plats. X99 Luffa blev 8:a och Per Svanberg/Jimmy Hellberg i Fareast 31R Jukai blev10:a.

Gick tillbaka till Bullandö och tog ombord alla onödiga grejer vi förvarat i Hans bil, gick in genom Strömma kanal och förtöjde hos Anders Torrberg i Ålstäket. Piano ligger på vänt för nästa äventyr, semestersegling i mitten av jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar